Krievijas muita par izmaiņām TIR režīma piemērošanas noteikumos paziņoja pagājušajā nedēļā. Tas pamatots ar to, ka Krievijas Starptautisko autopārvadātāju asociācija, kas izsniedz TIR karnetes, neesot samaksājusi muitas nodokļus. Valdis Trēziņš no asociācijas „Latvijas Auto”, kas izsniedz TIR karnetes Latvijā, bažījas, ka gaidāmās izmaiņas var apturēt kravu plūsmu uz Krieviju.
„Šīs izmaiņas [TIR karnešu piemērošanas nosacījumos] var apturēt kravu plūsmu], tad visiem - ne tikai Latvijas pārvadātājiem, bet arī saviem Krievijas pārvadātājiem. Kā tur domāts aiztaisīt ciet - tā būs problēma visiem, pirmām kārtām kravu saņēmējiem Krievijā,” satraukts ir Valdis Trēziņš.
Tikmēr Latvijas „Autotransporta direkcijā” aicina nedramatizēt situāciju. TIR ir viena no plašāk izmantotajām, bet ne vienīgā muitas tranzīta sistēma - tai ir arī alternatīvas. Turklāt patlaban ir runa par nosacījumu maiņu TIR režīma piemērošanā, bet ne par sistēmas apturēšanu Krievijā, saka „Autotransporta direkcijas” pārstāvis Andrejs Broders:
„Nav tā situācija tik dramatiska. Vienkārši mums ir jābūt uzmanīgiem un jāseko tai informācijai, jo viņa jau nav beigusies. Tas vēl ir bijis pirmais paziņojums, un tas darbs vēl turpināsies.”
Broders klāsta, ka no Krievijas muitas jaunākā paziņojuma noprotams, ka nosacījumi būs stingrāki. Nav izslēgts, ka TIR režīmā esošajiem autopārvadātājiem prasīs kādas papildu garantijas muitas nodokļu samaksai Krievijā. Izskanējis arī - lai auto kravas ceļā nepazustu, tās Krievijā drīkstēs vest muitas konvoja pavadībā.
„Ja tas konvojs pastāv, tad tas arī ir viens veids. Bet tas, protams, prasa lielus resursus. Konvojs tad brauktu nevis katram auto, bet auto kolonnai. Tas arī ir viens no veidiem, [lai tās kravas nepazustu],” saka Broders.
Autopārvadājumu jomas pārzinātāji vienprātīgi atzīst, ka problēmas sakne ar muitas nodokļu samaksu meklējama pašā Krievijā. Un šobrīd ir daudz neskaidrību, kā šī problēma kaimiņvalstī tiks risināta. Šajā procesā iesaistījusies arī Ženēvā bāzētā Starptautisko pārvadātāju asociācija.
„ Redziet, tur sistēma strādā tā, ka maksāšana notiek tur, kur ir saņēmējs. Tas ir Krievijas asociācijas jautājums, lielāka problēma viņiem. Svarīgi, kāds būs risinājums no Krievijas puses,” saka Trēziņš.
Latvijas autopārvadātāji cer, ka risinājumus problēmām TIR režīmā Krievijas atbildīgie dienesti radīs tuvāko dienu laikā.