Telekomunikāciju nodrošinātāju "Bite" un "Latvijas Mobilais telefons" (LMT) jaunās – paaugstinātās cenas stāsies spēkā otrdien, 1. novembrī. "Tele2" tās pacels 1. decembrī. Visi trīs operatori norādīja uz vienādiem iemesliem.
"Tele2" komercdirektors Raivo Rosts norādīja, ka energoresursu cenu palielinājums šogad ir sasniedzis neplānotus apmērus.
"Bites" Korporatīvo un sabiedrisko attiecību vadītāja Una Ahuna-Ozola atzīmēja, ka energoresursu cenu kāpums ir tikai viena no komponentēm. "Cenas ir cēluši arī partneri, loģistika, gan arī mūsu plānotās investīcijas tīklā."
"Mēs šobrīd esam pārskatījuši visus tarifus un sapratuši, ka ar 2022. gada plānotajām cenām mēs nevaram nodrošināt pakalpojumus," teica LMT Privātpersonu apkalpošanas dienesta direktore Ilze Saulīte.
Pakalpojuma cenas visi operatori palielinās visiem tarifu plāniem. "Bite" pacels visu tarifu cenas par 1,75 eiro, "Tele2" kāpumu pielāgos tarifa veidam, sadārdzinājums būs no viena līdz diviem eiro, bet LMT norādīja, ka vidējais cenas kāpums privātpersonām būs divi eiro. Uzņēmumos noliedza, ka būtu notikusi savstarpēja vienošanās.
Rosts atzīmēja: "Telekomunikācijas ir tā industrija, kur notiek ļoti asa, reizēm pat nežēlīga cīņa. To jūs varat redzēt, kaut paskatoties, kas ir reklāmdevēju topā." Tikmēr "Bites" pārstāve vērsa uzmanību, ka "uzņēmumā lēmums par cenu celšanu tika pieņemts vismaz septembra sākumā".
Cenu celšana, visticamāk, nav bijusi savstarpēji saskaņota, bet skaidrs, ka uzņēmēji vēro konkurentu lēmumus, sacīja Konkurences padomē (KP).
"Telekomunikāciju nozarē ir vērojama tirgus struktūra, ko sauc par oligopolu jeb šajā tirgū darbojas mazs tirgus dalībnieku skaits. Un šādā tirgus struktūrā uzņēmumi ir nevis cenu ņēmēji, bet cenu veidotāji, kas tostarp ir ļoti cieši atkarīgi viens no otra. Papildus tam šis tirgus ir labi pārskatāms un caurskatāms. Kas arī skaidrotu, kāpēc šī cenu celšana notiek salīdzinoši vienlaicīgi," sprieda KP Analītiskā departamenta vecākais eksperts Mārtiņš Čerļenoks.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrā norādīja, ka operatori var cenas mainīt arī pirms noslēgtā līguma termiņa beigām. Bet par izmaiņām pakalpojuma cenā operatoram patērētājs jāinformē vismaz mēnesi iepriekš. To operatori esot izdarījuši.