Pērn 15. jūnijā Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) valstīs tika atcelta papildu maksa par viesabonēšanu, kas iepriekš tika piemērota patērētājiem par zvaniem, īsziņām un datu pārraidi, ja šie pakalpojumi izmantoti nevis pastāvīgajā uzturēšanās valstī, bet kādā citā EEZ valstī.
Jaunā regulējuma mērķis bija samazināt izdevumus patērētājiem, izmantojot mobilo sakaru pakalpojumus viesabonēšanā.
Neilgi pirms šīs papildu maksas atcelšanas Latvijas mobilo sakaru operatori publiski paziņoja par cenu paaugstināšanu tarifu plāniem.
Ņemot vērā līdzīgās darbības, padome uzsāka izpēti, lai noskaidrotu, vai šāda rīcība nav saistīta ar neatļautu vienošanos.
Līdz ar regulējuma izmaiņām ir mainījušies patērētāju paradumi, un klienti ārzemēs aizvien aktīvāk izmanto mobilo sakaru pakalpojumus, ko apstiprina gan publiski pieejamie dati, gan operatoru sniegtā informācija. Tādējādi operatori izmaiņas pamatoja – lai arī patērētājiem vairs nav jāmaksā papildus par viesabonēšanu, uzņēmumiem aizvien saglabājas salīdzinoši augstas izmaksas citu valstu operatoriem par pakalpojumu nodrošināšanu.
Konkurences padome (KP) konstatēja, ka gan veids, kā operatori modelēja komerciālās stratēģijas scenārijus, gan to izmantotās cenu aprēķināšanas metodes ir bijušas atšķirīgas. Ja uzņēmumi lēmumus par cenu maiņu pieņem individuāli un bez savstarpējas saskaņošanas, tas nav uzskatāms par pārkāpumu.
Taču padome saņēma vairākas sūdzības par to, ka iedzīvotājiem nav iespējas izvēlēties vietējos tarifu plānus, kas neietver viesabonēšanas pakalpojumu.
Padome novēroja, ka atsevišķi operatori popularizēja tieši dārgākos, viesabonēšanu iekļaujošos tarifu plānus, apgrūtinot pieeju informācijai par lētākiem pakalpojumiem.
Pēc uzraugu iebildumiem mobilo sakaru operatori, kas piedāvā tarifus bez viesabonēšanas, apņēmās mainīt savu rīcību un informāciju par vietējiem tarifiem padarīt vieglāk pieejamu.
Viens no stimuliem efektīvai konkurencei ir gan patērētāju izvēles un pārslēgšanās iespējas uz tiem izdevīgākajiem piedāvājumiem, gan to aktīva rīcība. Tomēr ir svarīgi, lai patērētājiem būtu pietiekama informācija par pakalpojumu cenu, maiņas iespējām utt. Tāpēc KP aicina arī patērētājus būt mobiliem un izvērtēt visu operatoru piedāvājumus, lai izvēlētos sev piemērotāko tarifu plānu ar vai bez viesabonēšanas.