Kādas ir sociālās uzņēmējdarbības iespējas Latvijā? Intervija ar asociācijas vadītāju

Līdz ar Sociālā uzņēmuma likuma stāšanos spēkā iezīmējas svarīgs pagrieziena punkts sociālajai uzņēmējdarbībai Latvijā. Tiek reģistrēti arvien jauni sociālie uzņēmumi un plānoti jauni projekti, lai pieteiktos grantu programmai. Kas ir sociālā uzņēmējdarbība, ko maina nupat pieņemtais likums un kāds no tā labums sabiedrībai? LSM.lv jautā Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācijas vadītajai Madarai Ūlandei.

LSM: Kas ir sociālā uzņēmējdarbība? Ko nozīmē būt par sociālo uzņēmēju?

Madara Ūlande: Sociālā uzņēmējdarbība nozīmē ražot preces vai sniegt pakalpojumus ar mērķi risināt kādu sociālo problēmu vai radīt labumu sabiedrībai, nevis gūt maksimālu peļņu uzņēmuma īpašniekiem. Sociālās uzņēmējdarbības veidi, formāti, preces, pakalpojumi var būt ļoti dažādi, sociālie uzņēmumi var būt gan lieli, gan mazi, gan starptautiski, gan lokāli,

taču tos visus vieno vēlme radīt augstu sociālo pievienoto vērtību, izmantojot biznesa metodes.

Tie ir, piemēram, labdarības veikali, kas peļņu novirza dažādiem sociālās palīdzības projektiem, vai arī darba integrācijas uzņēmumi, kas darbojas tādēļ, lai radītu darba vietas sociālās atstumtības riska grupu pārstāvjiem. Tie var būt sociālo vai veselības pakalpojumu sniedzēji, dažādi ar izglītību saistīti uzņēmumi, bet tikpat labi tie var būt arī tehnoloģiju vai konsultāciju uzņēmumi, kas definējuši, ka darbojas kādas sociālās problēmas risināšanai.

1. aprīlī stājies spēkā Sociālā uzņēmuma likums, vai tas kaut ko maina?

Tas pirmo reizi skaidri definē, kas ir sociālais uzņēmums, kā arī iezīmē skaidrus noteikumus uzņēmumiem, kas vēlas darboties šajā jomā. Likums kopā ar Labklājības ministrijas un "Altum" atbalsta programmu dod labu starta impulsu tiem, kas vēlas risināt sociālos jautājumus ar biznesa metodēm. Ir gan skaidrs juridiskais ietvars, gan arī pieejams starta kapitāls šādas uzņēmējdarbības uzsākšanai vai paplašināšanai.

Ceram arī, ka likums un tā ietvaros izveidotais reģistrs palīdzēs identificēt, cik un kādi sociālie uzņēmumi Latvijā darbojas, palīdzēs apzināt to sociālās ietekmes un finanšu rādītājus, lai varam skaidri iezīmēt kopējos nozares raksturlielumus, attīstības tendences un lielākos izaicinājumus.

Kāds sabiedrībai labums no sociālajiem uzņēmējiem? 

Sociālie uzņēmumi risina problēmas, ar kurām saskaras nevis viens vai divi cilvēki, bet lielākas sabiedrības daļas. Tās ir problēmas, no kurām būtībā ilgtermiņā cieš visa sabiedrība un ar kurām līdz šim ne valsts, ne biznesa sektors, ne nevalstiskās organizācijas nav varējušas vai gribējušas tikt galā.

Sociālie uzņēmēji ir cilvēki, kas pasaka - jā, mēs redzam, ka ir šāda problēma, un mēs redzam veidu, kā varam to palīdzēt risināt ar biznesa instrumentiem!

Ieguvēji beigās ir visi, turklāt arī ekonomiskā un valsts budžeta griezumā, jo sociālo uzņēmumu darbība nereti noņem dažāda veida izdevumus no valsts un pašvaldības pleciem, palīdzot ilgtermiņā efektīvāk izmantot nodokļu maksātāju naudu.

Varbūt kāds, kurš sen sapņojis par savu biznesu, var beidzot to īstenot? Kādās jomās var darboties?

Sociālie uzņēmumi var darboties visdažādākajās jomās - galvenais, ka ir gan skaidri sociālie mērķi, gan darbības nozare un biznesa modelis. Protams, pēc loģikas būtu izslēdzamas sabiedrībai acīmredzami kaitīgās nozares - ieroči, cigaretes, narkotikas utt. Jaunais Sociālā uzņēmuma likums arī min vairākas citas nozares, kurās sociālie uzņēmumi Latvijā nevar darboties, taču tam vairāk ir Latvijas lokāls konteksts, nevis konceptuāli apsvērumi. Sociālais uzņēmums var tikpat labi darboties kokrūpniecībā, kā pārtikas ražošanā, kā video aparatūras nomas biznesā, kamēr vien ir skaidri identificējams sociālais mērķis un pozitīva sociālā ietekme, ko uzņēmums ar savu darbu rada.

Vai sociālā uzņēmējdarbība ir pārmaiņu punkts uzņēmējdarbības vidē?

Noteikti var teikt, ka sociālā uzņēmējdarbība ir nākotnes uzņēmējdarbība,

jo jau šobrīd Eiropā un pasaulē arī "lielā biznesa" gudrākās galvas skatās tieši [šī] biznesa virzienā. Investori arvien vairāk arī tradicionālajiem uzņēmumiem prasa spēcīgu sociālās ietekmes aspektu, tāpat arī tādi lielie zīmoli, kā, piemēram, "Ferrero" un "Danone" arvien vairāk domā par to, kā sociālās ietekmes aspektu īstenot ne vien atsevišķu labdarības projektu veidā, bet it visās aktivitātēs un uzņēmējdarbības procesos, kas notiek ikdienā. Arī Latvijā redzam, ka pieaug interese gan no uzņēmēju, gan arī klientu un patērētāju puses, kļūst arvien svarīgāk, ka ne vien tikai pelnām naudu, bet varam arī vienlaicīgi izdarīt kaut ko labu, turklāt ne tikai vienu vai divas reizes, bet turpināti un ilgtermiņā. 

Kādi ir sociālās uzņēmējdarbības atbalsta mehānismi?

Šobrīd sociālajiem uzņēmumiem ir pieejams Labklājības ministrijas un "Altum" programmas "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" finansējums, kura ietvaros ir iespējams iegūt 5000 līdz 200 000 eiro grantu sociālās uzņēmējdarbības uzsākšanai vai attīstīšanai. Tā ir ļoti laba iespēja, jo reti kad uzņēmējdarbības atbalstam ir pieejami šāda veida finansējums tieši granta, nevis aizdevuma formā. Tāpat ir pieejamas arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) inkubatoru programmas un citu atbalsta instrumentu iespējas, lauku reģionu uzņēmumiem ir pieejams "Leader" programmas atbalsts, tāpat arī atsevišķi katrā pašvaldībā ir savi vietēja līmeņa uzņēmējdarbības atbalsta pasākumi.

Iespējas ir, un tās noteikti vajag izmantot - gudri tās pielietojot, tās var kalpot kā atspēriena punkts veiksmīgam sociālajam biznesam vēl daudzus gadus uz priekšu.

Kas ir Latvijas Sociālās uzņēmējdarbības asociācija?

Tā ir organizācija, kas gan apvieno sociālos uzņēmumus, gan dažādos veidos rūpējas par sociālās uzņēmējdarbības nozares attīstību un atpazīstamību. Līdzdarbojāmies likuma izstrādē, daudz tiekamies ar lēmumu pieņēmējiem un pašvaldību pārstāvjiem, stāstam par sociālo uzņēmumu darbu un ieguvumiem, kādi rodas, ja ļaujam un palīdzam sociālajiem uzņēmumiem strādāt. Tāpat arī daudz braukājam apkārt pa visu Latviju, stāstot par sociālās uzņēmējdarbības praktiskajām pusēm: kā uzsākt šādu uzņēmumu, kā atrast īsto ideju, kā veidot biznesa modeli, kādas ir iespējas, kur meklēt finansējumu un investīcijas. Uzturam arī mājaslapu www.socialauznemejdarbiba.lv kas ir lielākais resurss latviešu valodā par sociālo uzņēmējdarbību, kur pieejami dažāda veida skaidrojoši materiāli, kas var palīdzēt saprast sociālās uzņēmējdarbības būtību un praktisko pusi. 

Pēc mēneša, 16.maijā, norisināsies Sociālās uzņēmējdarbības forums. Kas tiks pārrunāts?

Tas ir gada lielākais pasākums sociālās uzņēmējdarbības jomā, kas pulcē lieliskus runātājus, gudru un atsaucīgu publiku. Forums rada telpu un laiku gan iedvesmojošiem stāstiem, gan aktuālām diskusijām, gan arī kalpo kā vieta jaunu kontaktu un partnerību veidošanai. Šī gada forumā 16.maijā runāsim par investīciju piesaisti sociālajai uzņēmējdarbībai - nereti dzirdam, ka sociālajiem uzņēmējiem biznesa uzsākšanai vai paplašināšanai pietrūkst naudas un investīciju. Bet vai tiešām tā ir galvenā problēma? Jo

no investoriem dzirdam tieši pretējo - nauda ir, bet mums nav spēcīgu sociālo uzņēmumu, kuros investēt. 

Forumā runāsim par šo tēmu, uzklausīsim gan investorus, gan sociālos uzņēmumus, kā arī dzirdēsim piecu lielisku sociālo uzņēmumu prezentācijas, par kurām katrs foruma dalībnieks varēs balsot, tādējādi palīdzot izlemt, kurš uzņēmums saņems foruma miniinvestīciju no labdarības veikala "Otra Elpa " 1000 eiro apmērā.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Populārākie
Interesanti