Jaunais «ātro kredītu» ombuds paredz sūdzību skaita kāpumu; patērētāju sargi – piesardzīgi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas izveidotais ombuds, kas turpmāk izskatīs «ātro kredītu» ņēmēju un devēju strīdus, paredz, ka sūdzību skaits augs. Savukārt patērētāju tiesību sargi ombudu sola stingri pieskatīt. 

Par nebanku kreditētājiem Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pērn pirmajā pusgadā saņēma 36 sūdzības. Gandrīz puse no tām bija par nesamērīgiem līgumsodiem un nokavējuma procentiem, bet otra puse sūdzējusies par parāda pamatotību, lielajiem kredīta procentiem un krāpšanas gadījumiem.

Mazākumā ir iebildes, ka «ātrā kredīta» devējs nemaz nav izvērtējis, vai naudas prasītājs vispār aizņēmumu varēs atdot. To aizdevēji vēl arvien nepienācīgi pārbauda, uzskata Patērētāju tiesību aizsardzības centra vadītāja Baiba Vītoliņa.

Pašlaik “ātro kredītu” izsniedzējiem ir obligāti jāpārliecinās par kredītņēmēju ienākumiem, ja kredīta summa pārsniedz 427 eiro, bet mazākiem kredītiem cilvēki paši sniedz informāciju par sevi.

Vītoliņa uzskata, ka problēmas rada tas, ka brīdī, kad nepieciešama nauda, cilvēki nesaka patiesību. Viņasprāt, kredītņēmēju ienākumus un spēju aizņēmumu atmaksāt vajadzētu pārbaudīt visos gadījumos, neatkarīgi no kredīta summas. 

Pagaidām gan līdz tādām izmaiņām normatīvos nav tikts. Centrs pērn gan panācis, ka aizdevēji samazina procentu likmes par pagarinātajiem kredītiem. Komersanti likumā noteiktos ierobežojumus interpretēja pēc savas patikas, uzskatot, ka uz pagarinātiem kredītiem procentu likmju ierobežojumi vairs neattiecas.

Līdz šim tādus un citus strīdus risināja patērētāju sargi, kā arī ierastā tiesvedības ceļā. Taču Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija nu izveidojusi jaunu ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūciju.

Ombudu vadīs zvērināts advokāts Gvido Bajārs. Viņš strīdus sola izskatīt objektīvi, ātrāk un bez maksas. Tādēļ strīdu skaits no dažiem desmitiem varētu augt. Bajārs norādīja, ka strīds var būt par nelielām summām, bet tiesāšanās var būt dārga, un šādu strīdu izskatīšanai arī izveidots ombuds. Viņš sprieda, ka vairāk strīdu būs par procentu aprēķināšanu.

Bajārs arī solīja, ka ombuds ņems vērā pašreizējo praksi patērētāju tiesību aizsardzībā, ka šaubu un neskaidrību gadījumā “tiks vērtēts par labu patērētājiem”.

Ombuds Bajārs apgalvo, ka strādās neatkarīgo no aizdevējiem un ka samaksa nebūs atkarīgo no pieņemtā lēmuma. Tāpat viņa darbu uzraudzīs patērētāju tiesību sargi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti