Panorāma

Valmieras teātrī jaunie aktieri spēlē drāmā ‘’Jaunākā brāļa vasara’’

Panorāma

Latvijā slikta gaisa kvalitāte

Būs jauns auto reģistrācijas nodoklis lietotiem auto

Būs jauns auto reģistrācijas nodoklis lietotiem auto

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

No nākamā gada lietotu auto pircējiem Latvijā būs jārēķinās ar papildu izdevumiem. Ministru kabinets šonedēļ vienojās ieviest jaunu nodokli, kas būs jāmaksā, pirmo reizi reģistrējot Latvijā ievestu automobili, kurš vecāks par 5 gadiem. 

ĪSUMĀ:

  • Nodokļa likmi aprēķinās atkarībā no mašīnas vecuma, degvielas tipa un radītā oglekļa dioksīda daudzuma.
  • Nodokļa mērķis ir novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā.
  • Auto tirgotāju asociācija iebilst: Šādā veidā tiks sodīti trūcīgākie cilvēki, kuri nevar atļauties iegādāties jaunus auto.
  • Auto tirgotāji brīdina: Latvijas autobraucēji izvēlēsies mašīnas reģistrēt kaimiņvalstīs un maksāt nodokļus tur.
  • Sastaptie lietoto auto pircēji atzīst – viņi labprāt izvēlētos jaunus un videi draudzīgākus auto, bet nevar to atļauties.
  • Latvijas valdība neplāno nekādus atbalsta pasākumus videi draudzīgāku auto iegādei.

Iniciatīva par transportlīdzekļu reģistrācijas nodokļa ieviešanu nākusi no Satiksmes ministrijas ar mērķi novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā. Kā skaidroja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) – zaļo kursu uzņēmušās rietumvalstis jau veikušas dažādus pasākumus, kuru rezultātā iedzīvotāji atsakās no videi kaitīgiem auto.

“Mēs savukārt negribētu, lai visa šī lēto, bet vidi piedrazojošo mašīnu plūsma ienāktu Latvijā. Tāpēc attiecībā uz pirmreizējo reģistrāciju Latvijā tiek ieviests papildu reģistrācijas nodoklis,” norādīja Linkaits.

Nodokļa likme tiks aprēķināta atkarībā no mašīnas vecuma, degvielas tipa un radītā oglekļa dioksīda jeb CO2 daudzuma.

Tādēļ summa var svārstīties no dažiem desmitiem eiro līdz pusotram tūkstotim.

Par mašīnām, kuras jaunākas par pieciem gadiem, reģistrācijas nodoklis nebūs jāmaksā.

Pret šādiem grozījumiem kategoriski iebilst auto tirgotāju asociācija, norādot – šādā veidā tiks sodīti trūcīgākie cilvēki, kuri nevar atļauties iegādāties jaunus auto.

“Sliktā ziņa ir tā, ka šis nodoklis veidots pēc principa, ka mazturīgie par mobilitāti maksā vairāk,” uzsvēra Transportlīdzekļu tirgotāju asociācijas izpilddirektors Jānis Ozoliņš. “Šajā gadījumā ģimene no laukiem samaksās pie automobiļa reģistrācijas vēl 320 eiro papildus.”

Ar jauno reģistrācijas nodokli valdība cer valsts budžetu papildināt par aptuveni 15 miljoniem eiro gadā.

Auto tirgotāji brīdina, ka efekts, iespējams, būs pretējs, jo arvien vairāk Latvijas autobraucēju izvēlēsies mašīnas reģistrēt kaimiņvalstīs un maksāt nodokļus tur.

“Salīdzinājumā paskatāmies ar Igauniju. Tur jaunu mašīnu piereģistrēt maksā 180-190 eiro plus reizi divos gados 40 eiro par tehnisko apskati. Lietuvā ir 50-60 eiro. Mūsu valstī tas ir simtos. Un mēs vēl gribam pieņemt jaunu nodokli,” stāstīja uzņēmējs, autoveikala “e-mobile.lv” līdzīpašnieks Vilmārs Millers.

Ministrs Linkaits atzina – nav iespējams liegt cilvēkiem reģistrēt auto citās valstīs. Taču viņš noraidīja pārmetumus, ka šis nodoklis vissāpīgāk iegriezīs mazāk turīgajiem autobraucējiem.

“Es šaubos, vai trūcīgs cilvēks pērk 3 litru motora mašīnu,” atzīmēja Linkaits.

Taču pēc LTV aprēķiniem būtisks izdevumu pieaugums skars ne tikai jaudīgas liellitrāžas automašīnas, bet arī pavisam vienkāršus ģimenes minivenus, kuriem saskaņā ar CSDD rokasgrāmatu CO2 izmešu daudzums ir ap 130-140 gramiem uz kilometru.

Piemēram, vairāk nekā 10 gadus vecs “VW Sharan” – 1,9 litru dīzelītis, vienkārša un ekonomiska mašīna. Klasiska izvēle ne pārāk turīgām ģimenēm. Taču no nākamā gada tā kļūs par 400-500 eiro dārgāka, pierēķinot jauno reģistrācijas nodokli.

Auto plačos sastaptie lietoto auto pircēji atzīst – viņi labprāt izvēlētos jaunus un videi draudzīgākus auto, bet nevar to atļauties. Šie cilvēki cer, ka Latvijas valdība nākotnē šādu zaļo pirkumu atbalstīs ar subsīdiju vai vaučeriem, kā tas jau notiek vairākās citās Eiropas valstīs.

“Ja man būtu atbalsts, es varbūt pa šiem plačiem nemaz nestaigātu.

Es nopirktu jaunu mašīnu, vismaz ar hibrīdmotoru. Vai pat zaļo auto, kurš iet tikai uz akumulatoriem. Bet pašlaik man nekas cits neatliek, kā meklēt tepat un braukt ar iekšdedzes dzinēju,” pastāstīja auto pircējs Rustams.

Taču Latvijas valdība neplāno nekādus atbalsta pasākumus videi draudzīgāku auto iegādei. Kā paskaidroja Satiksmes ministrijā – tas neesot iespējams, jo Latvijai nav vietējās auto ražošanas, bet no valsts budžeta subsidēt citās valstīs ražoto auto iegādi nebūtu pareizi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti