Augs nodoklis videi nedraudzīgām automašīnām

Jau pēc dažām dienām – no 1. janvāra - mainīsies transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa likme automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2008. gada 31. decembra. Nodokļa apmērs būs atkarīgs no CO2 izmešu daudzuma. Automašīnām, kuru motora tilpums pārsniedz 3500 kubikcentimetrus, vēl tiks piemērots 300 eiro liels papildu nodoklis.  

No nākamā gada 1. janvāra spēkā stāsies pirms vairākiem gadiem apstiprinātās transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa likmes pēc 2008. gada 31. decembra reģistrētajiem spēkratiem. Nodoklis tiks rēķināts, ņemot vērā CO2 izmešu daudzumu uz vienu kilometru. Nodokļa likme var sasniegt pat 756 eiro, turklāt par automašīnām ar lielu motora tilpumu vēl būs jāmaksā papildu nodoklis.

Augs nodoklis videi nedraudzīgām automašīnāmMadara Fridrihsone

    Autotirgotājus pārstāvošās Latvijas Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš stāsta, ka “ir daļa tādu, kuriem nodoklis kļūs mazāks, un ir daļa tādu, kuriem tas kļūs lielāks. Vai tie, kuriem nodoklis būtiski pieaugs, plāno atbrīvoties no esošās automašīnas un iegādāties jaunu, kurai nodokļa slogs ir mazāks, pagaidām ir grūti teikt.”

    Lai arī par plānotajām nodokļa izmaiņām ir zināms jau vairākus gadus, tās nav atstājušas būtisku iespaidu uz automašīnu tirgu. Jaunu vieglo automašīnu tirgus apjoms šā gada pirmajā pusē ir pieaudzis par 7%, kamēr lietoto spēkratu tirgus sarucis par 6%.

    „Izmaiņas skar tikai tos, kam uz 2017. gada 1. janvāri jau bija Latvijā reģistrēti automobiļi, kas nav jaunāki par 2009. gadu. Tas jau vairs nav ļoti jauns, tie būs jau desmit gadus veci aparāti, par kuriem arī sāks rēķināt nodokli pēc CO2 emisijām,” norāda Rūtiņš.

    Latvijas Auto asociācijas dati liecina, ka lauvas tiesa Latvijā ievesto lietoto automašīnu ir aprīkotas ar dīzeļdzinējiem. Rietumeiropā tie zaudē popularitāti, taču Latvijā ievesto lietoto ar dīzeļdzinējiem aprīkoto automašīnu īpatsvars pārsniedz 80%.

    „Dīzelis joprojām ir ļoti noturīgās pozīcijās Latvijā, te fundamentāli nekas nemainās. Latvija nekādi neietekmējas no Rietumeiropas „dīzeļu baniem”, jo skaidrs, ka pret tiem nobraukumiem, kas ir Latvijā, tā ir gana izdevīga alternatīva cenas ziņā,” secina Rūtiņš.

    „Dīzeļu” popularitāte lietoto automašīnu pircēju vidū ir viens no iemesliem, kādēļ arī vides aktīvisti un par vides aizsardzību atbildīgās amatpersonas uz Rietumeiropas valstu centieniem ierobežot dīzeļdzinēju izmantošanu raugās ar dalītām jūtām.

    „Mums ir vienas no zemākajām algām un viena no zemākajām pirktspējām. Skaidrs, ka, ja Vācijā vairs nevarēs lietot „dīzeli”, viņš nāks uz šejieni,” atzīst Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas parlamentārais sekretārs Jānis Eglīts.

    Šoruden viņš pieļāva iespēju, ka nodokļus lietotām un videi nedraudzīgām automašīnām nāksies celt arī turpmāk, taču, lai veicinātu autoparka atjaunošanu un videi draudzīgāku spēkratu izmantošanu, ar to nepietiks.

    „Tam ir jābūt tādam kompleksam risinājumam, lai tas nenāktu par ļaunu Latvijas iedzīvotājiem. Mums ir jāparedz kompensācijas mehānismi, lai cilvēks varētu izvēlēties jaunu automašīnu ar mazākiem izmešiem, nevis pirkt to veco „dīzeli”,” spriež Eglīts.

    Latvijas Auto asociācijas valdes loceklis Ingus Rūtiņš zina stāstīt, ka šogad Latvijā reģistrēto hibrīdautomašīnu kopējais skaits varētu sasniegt aptuveni pustūkstoti, taču priekšroka arvien tiek dota fosilajai degvielai.

    „Jauno automobiļu tirgū „dīzelis” jau vairākus gadus ir salīdzinoši vienādā pozīcijā ar benzīna motoriem. Neliela daļa ir lādējami hibrīdi un elektromobiļi, kas gan nav nekas daudz. Bet jauno automašīnu tirgū „dīzeļi” un benzīns ir apmēram uz pusi. Bet samazinājums „dīzelim” ne tuvu nav tik dramatisks kā vecajās Eiropas valstīs, kur visādi aizliegumi plāno stāties spēkā,” atklāj Rūtiņš.

    To, ka Rietumeiropā valdošās tendences vēl nav nonākušas līdz Latvijai, apliecina arī aptauja, kas šogad veikta pēc „SEB Līzings” pasūtījuma. Tajā vairāk nekā trešdaļa jeb 35% respondentu atzinuši, ka, iegādājoties automašīnu, priekšroku dotu spēkratam ar dīzeļdzinēju.

    Saistītie raksti
    21 komentārs
    Ināra Rāviņa
    Tas jau attiecas uz automašīnām, kas ir jaunākas par 2005.gadu.
    Andris Milošs
    Kas vēl tur ko nesaprast. Neprotat lasīt starp likuma rindiņām? Vai tur nav skaidri un gaiši pateikts lai tauta vācas prom no šīs valsts? Ko jūs vēl darāt tajā Bomzijā? Ir valstis kur par cilvēku rūpējas nevis cenšas izspiest pēdējo naudu. Un par ko? Par to ka lauž savus auto pa sūdīgiem ceļiem?
    Viktor Vitjok
    Jeslibi nawi zakoni borolesjbi za normi. A ne vizevanija starih avto s eksplotacii to moglibi za sobranije nalogi sozdatj servis ot csdd ili kak stahovka predlagajet remont s servisami s kotorimi u nih dogovar ustonovitj katalizatori popalam s vlodeljcam i ljaba zondi ctob datj ponjatj cto oni bjuca za normi a neostavitj celoveka bez jego jedinogo sretstva peredvizenija. Potomucta ne kazdii pinseoner ili malo obespecinii mozet sebe pozvolitj s zaplatoi 500e vzjatj avto za katoraje jemu nado plotitj v mesec kak minimu pol zarplati. Otkroite glaza zakonadatele vi ljudei zaganjzjete v ugol i vrapstva svaih grazdan.
    Valters Matulis
    Labdien. Ļoti skumji, ka tāds svarīgs "valdes loceklis" nespēj saprast likumā rakstīto. Iespējams, žurnālistu vaina...neiedeva izlasīt rakstu "valdes loceklim". Vienalga, rezultāts gan likumam, gan "valdes locekļa" izpratnei par šo "likumu" ir apbrīnojami. Tieši vecāki auto dzīvos mierīgi. Raksta sākums ir pareizs. E-Csdd var labi redzēt, kā tas dzīvē būs. Chrysler Grand Voyager 2010 gads, 3,8 benzīns...klasisks ģimenes auto. Nodoklis par 2018 g - 299 eiro... par 2019 g - 1056 eiro. Tas tāds "smagais" gadījums. Tāds pats auto 2008 g maksās praktiski pa vecam. Un gadījumā, ja jums ir "absolūti ekoloģisks", iespējams, ar gaisu darbināms motors...bet tomēr "liels", tad lasiet tabulas pirmo ( 1 ) rindiņu - izmešu likme līdz 50 g- 0 (nulle) eiro, par motora "lielumu" +300 eiro. It kā pret "kaitīgajiem izmešiem" likumiņš? Laimīgu Jauno gadu !
    Anonīms lietotājs 29724
    Ta turpiniet, driz varesiet no vecajiem cilvekiem ari pedejo sulu izspiest! Jo parejie aizbrauks un cerams pec iespejas atrak, un sie pasi cilveki saka iedzivotajiem, ka butu nepieciesams cilvekiem atgriesties majas :D Driz bus kauns sabiedriba teikt, ka tautiba tev Latvietis!
    ivars ozolins
    Iedodiet tiem pārgudrajiem 400 eiro algas un lai nopērk jaunu auto. Idiotu laimes valsts.
    Anonīms lietotājs 29717
    Tie gudrīši,kas to izdomāja.lai tagad atpērk no cilvēkiem dabai nedraudzīgās mašinas,lai varam nopirkt draudzīgās...svoloči!
    Andžejs Gračinskis
    Es sapratu ka nodokli lielāku maksās lielo dzinēju īpašnieki kuriem nodokli aprēķinājo pēc co2 izmešiem,biezie maksās vairāk,porsche, bmw,un citi jauno auto īpašnieki kuriem ir lieli dzinēja tilpumi 3500-
    Anonīms lietotājs 29717
    Pie teh.apskates taču mēra atgāzes,kuras nedrīkst pārsniegt 3 procentus....ko vēl vajag? Kauna nav galīgi...ķeriet lielos dabas piesārņotājus!
    Anonīms lietotājs 29715
    labdien ir tikai viens jautājums vai cilvēki no labas dzīves brauc ar veciem auto, jo ar mēneša ienākumiem 500-600 kas ir gandrīz pusei iedzīvotāju, jaunu mašīnu pat gribot nevar nopirkt un tas izskatās pēc kārtējās naudas izpiešanas no tā jau nabagiem pēc pilnas programmas ar ko visus arī apsveicu.
    Anonīms lietotājs 29716
    Un ja tev ir 3500 kubikcentimetru liels motora tilpums, tu esi daļa no pasaules problēmām.
    Anonīms lietotājs 29716
    Ko tu raudi? Rakstu izlasīji? Vecos auto šis neskar - "mainīsies transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa likme automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2008. gada 31. decembra".
    Elīza Pētersone
    Vispār jau ziņa nav īsti precīza, jo visām tām automašīnām, kas vidi piesārņo visvairāk (dīzeļiem, kas vecāki par 2005.gadu), nodoklis palielināts netiks. Uzskatu, ka šīm mašīnām vajadzēja noteikt maksimālo nodokļa likmi, t.i. 1056 eiro gadā, lai tādējādi to īpašniekus motivētu izvēlēties videi draudzīgākas automašīnas.
    Andis Jargans
    Tik radikāli tas nav nepieciešams, tāds pietiekoši moderns (21gs) dīzelis nerada vairāk izmešus kā bendzīna dzinējs - ar vienu būtisku nosacījumu - ja vēl tur eksistē un darbojas ražotāja uzstādītā un sertifikāciju izgājušā izplūdes gāzu kontroles sistēma (kvēpu filtri un katalizatori). Vienkarši CSDD TA šim apsektam ir krietni rūpīgāk jāpieiet un jāspēj noteikt auto kuriem šīs sistēmas ir likvidētas, un ielikt 2. Ātri vien puse 2000šo gadu vidus dīzeļi pazudīs no LV ceļiem.
    Sandris Berziņš
    Elīzei Pētersonei vajadzetu paskaitīt personīgo CO2 izmesu daudzumu.
    ivars ozolins
    Tādā gadījumā man vairāk kā 3 mēnešus jādzīvo no plika gaisa?
    Anonīms lietotājs 29719
    Jūs to pasakiet tiem kas dzīvo laukos, kur sabiedriskais brauc labi ja divreiz dienā un pelna 300 mēnesī
    Fergusons
    Marksisms turpina zelt.
    Peteris Ievins
    Lieki piebilst,- ja celsies nodokļi pārvadātajiem, celsies cenas it visam pluss vēl personīgā auto izmaksas mīnus darba algas pieaugumam. GODS KALPOT LATVIJAI!
    Jānis Ivanovs
    Pēc pēdejās nodokļu pacelšanas kopskats ir vienkārši traģisks jo nekad laucinieki un pensionāri nebija atbrīvojušies no saviem auto kā tas notika šogad! Tā tik turpiniet un laukos vairs nebūs nevienam auto. Likvidējot auto atbildes vienmēr bija vienas un tās pašas-pārāk liels nodoklis,pārāk dārgi pie latvijas degvielas cenām!
    Ritvars Pančenko
    Tad kā ir? Sākumā raksta pēc 2009.gada, vēlāk raksta pirms 2009.gada.
    Pievienot komentāru
    Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti