Atvieglos elektroauto uzlādi mājas apstākļos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Transporta nozare turpina savu ceļu pretī elektrifikācijai, ražotājiem prezentējot un sākot pārdot arvien vairāk hibrīdu un pilnībā elektrisku automašīnu. Tomēr elektrisko mašīnu lielākā problēma joprojām ir ierobežotais nobraucamais attālums ar vienu uzlādi un ilgā lādēšanās, kā arī salīdzinoši nelielais uzlādes vietu skaits. Valdība pieņēmusi izmaiņas, kuru mērķis ir nākotnē atvieglot elektroauto uzlādi mājas apstākļos.

Atvieglos elektroauto uzlādi mājas apstākļos
00:00 / 05:10
Lejuplādēt

Valdība pieņēmusi izmaiņas būvnormatīvā par dzīvojamajām mājām, kas paredz izmaiņas attiecībā uz elektromobilitātes prasībām jaunbūvējamām mājām. Jaunie noteikumi paredz, ka jaunām daudzdzīvokļu ēkām jau būvniecības laikā būs jāizveido kanāli elektrības kabeļiem, lai nākotnē nepieciešamības gadījumā varētu ierīkot uzlādes punktus.

"Dzīvojamām mājām, kas turpmāk tiks būvētas, ja ir vairāk nekā 10 stāvvietas, ir jāparedz vietas kabeļiem, lai varētu ierīkot šos elektrouzlādes punktus. Tas ir attiecināms ne tikai uz pazemes autostāvvietu, bet arī uz pieguļošajā teritorijā esošajām stāvvietām. Savukārt publiskajām ēkām, piemēram, biroja ēkām, ir katrai piektajai jāierīko šie kabeļu punkti un jābūt vienai stāvvietai. Tas arī pie nosacījuma, ja ir vairāk nekā 10 stāvvietu," stāsta Ekonomikas ministrijas Mājokļu politikas departamenta vadītājs Mārtiņš Auders.

Šobrīd apstiprinātie projekti nebūs jāpārstrādā, lai tie atbilstu šīm prasībām, tomēr no 2021. gada 10. marta visiem jaunbūvējamo ēku projektiem būs jāatbilst šiem noteikumiem. Auders skaidro, ka šobrīd tiek strādāts pie noteikumiem, kas paredz atvieglotu lēmumu pieņemšanas procesu, lai uzlādes punktus ierīkotu jau pie esošām daudzdzīvokļu mājām. Veidojot elektroauto uzlādes punktus, vienmēr jāatbild uz jautājumu – no kurienes ņemt elektrību? Daudzdzīvokļu māju rajonos tas ir īpaši svarīgi, jo māju iedzīvotāju patērētais elektrības daudzums vismaz teorētiski var radīt situāciju, ka uzlādes iekārtām nemaz nepietiek jaudas.

Akciju sabiedrības "Sadales tīkli” attīstības direktors Jānis Kirkovalds skaidro, ka elektrības pieslēgumu jauda ir gana liela, lai nodrošinātu gan māju patēriņu, gan uzlādes iekārtas. "Katrai mājai jau šobrīd ir pieslēgums un tam vienmēr ir rezerve. Šo pieslēgumu mēs 100% visu laiku neslogojam. Elektromobiļus pamatā noteikti lādēs nakts laikā. Cilvēki aiziet gulēt, netērē enerģiju, līdz ar to tīkls atbrīvojas un atslogojas, tad ļoti izdevīgi var uzlādēt. Arī lādēšanas ierīces ir tādas, kuras tu vari regulēt atkarībā no slodzes. Var uzstādīt ieslēdzošu laika releju, teiksim, pieštepselē savu mašīnu vakarā, bet sāk lādēties tikai naktī, padod barošanu tieši tai uzlādei. No tādas jaudu pietiekamības es teikšu, ka mūsu infrastruktūra ir pamatā piemērota. Mēs savu infrastruktūru arī modernizējam un attīstām, ņemot vērā kopējo tendenci, šeit risku faktiski nav, ka kaut kas nepietiktu tuvākajā laikā," saka Kirkovalds.

Uzlāde mājās dzīvokļu īpašniekiem līdz šim bijusi faktiski neiespējama. Ja privātmāju īpašnieki mašīnu var lādēt garāžās, tad dzīvokļu īpašniekiem neatliek nekas cits, kā vien lādēt savas elektriskās mašīnas darbā vai ātrās uzlādes stacijās. Tiek cerēts, ka šis regulējums nākotnē atvieglos arī dzīvokļos dzīvojošo cilvēku dzīvi, veicinot pāreju uz elektriskajām mašīnām. Elektroauto lietotājs Kārlis Mendziņš gan uzskata, ka nepieciešami nozīmīgāki soļi elektrouzlādes infrastruktūras veidošanā.

"Tas ir pārāk mazs solis, lai to ieskaitītu, bet tā ir vismaz skatīšanās pareizajā virzienā. Šobrīd jau būtībā paredz, ka izliks iespējamos kanālus, lai varētu pievienot uzlādes staciju, ja kāds vēlēsies. Vēlamāk būtu, ka viss jau būtu un tikai jāuzliek tā uzlādes stacija. Citādi pēc tam tāpat būs ļoti daudz darba jāieliek, un vieglāk to visu izdarīt ir, kamēr notiek būvniecības process, nevis pēc tam, kad viss ir izdarīts. Jo var sanākt, ka viss atkal jārok, atšķirībā no tā, kā tas tiks izdarīts," saka Mendziņš.

Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem šī gada 1. ceturksnī Latvijā bija reģistrēti 753 elektroauto un kopumā 1053 elektriskie transportlīdzekļi, ieskaitot mopēdus, autobusus un cita veida tehniku. Daudzi lielie autokoncerni paziņojuši, ka turpmāko 5-10 gadu laikā gandrīz visi jaunie modeļi būs pilnībā elektriski vai aprīkoti ar hibrīda sistēmu. Daudzviet Eiropā un citur pasaulē tiek veiktas lielas investīcijas infrastruktūras izbūvē, lai tā būtu gatava līdz brīdim, kad uz ceļiem masveidā parādīsies elektriskās mašīnas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti