Eiro fokusā

Pagarinātais zālāju pļaušanas un novākšanas laiks ļauj lauksaimniekiem atviegloti uzelpot

Eiro fokusā

Ekonomiskā situācija Rīgā un ko no jaunās Rīgas domes gaida uzņēmēji

Plāno ieviest vienreizēju papildus nodokli mašīnām, kas vecākas par pieciem gadiem

Ar nodokli vecāku automašīnu iegādei Latvijā plāno veicināt autoparka atjaunināšanu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Eiropas Savienībā vidējais automašīnu vecums ir 10–11 gadi, bet Latvijā braucam ar auto, kas ir trīs gadus vecāki nekā Eiropā. Lai veicinātu Latvijas autoparka atjaunināšanu, paredz ieviest vienreizēju nodokli, iegādājoties par 5 gadiem vecāku spēkratu. Nodokļa lielums vēl nav noteikts.

Eiropas transportlīdzekļu datu bāzes autoDNA.lv vadītājs Agris Dulēvičs pastāstīja, ka pēc divu mēnešu krituma pavasarī lietoto automašīnu reģistrācijas apjomi jūlijā atgriezās ierastajā līmenī. Krīzes laikā strauji kritās lietotu mašīnu reģistrācija un imports, bet Latvijā tas bija tikai dažus mēnešus, precīzāk – divus. Citās valstīs joprojām ir lieli pārvietošanās ierobežojumi, bet Latvijā situācija ir diezgan laba.

Pēc auto datu bāzes datiem redzams, ka Latvijā pērk vidēji 15 gadus vecus auto, Igaunijā – 14 gadus vecus. Pērk BMW, "Audi", "Volvo", "Volkswagen". Vidējā pirkuma cena ir 5000-6000 eiro. Pērk arī jaunākus auto – 2007., 2008. gada, bet salīdzinoši maz.

Jau februārī Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji rosināja Latvijā ieviest vienreizēju papildu  nodokli, kas būs jāmaksā, reģistrējot par 5 gadiem vecāku automašīnu. SM Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns stāstīja, ka automašīnu pircēji bieži vien iegādājas tik vecus spēkratus, ka tie jau apdraud satiksmes drošību. Tāpat arī

jādomā, kā samazināt kaitīgo izmešu daudzumu.

Senāk tapušie automobiļi ir būvēti pēc vecām tehnoloģijām, ir tehniski nolietoti un to detaļu nomaiņa, kas ietekmē izmešus, piemēram, kvēpu filtra, augstspiediena sūkņu remonts un regulēšana, var izmaksāt pusi no automobiļa iegādes cenas. Protams, arī CO2 izmeši ir krietni lielāki, un tos nākas ikdienā ieelpot.

Piemēram, Lietuvā papildu nodokli ieviesa 2020. gada 1. jūlijā. Ja CO2 daudzums izplūdes gāzēs ir liels, tad papildus jāmaksā līdz 180 eiro. SM piedāvājums ir maksāt papildus par reģistrāciju tādu summu, ka tā varētu ietekmēt lēmumu par automašīnas iegādi.

Vectirāns uzsvēra, ka daudzu Eiropas valstu politika ir samazināt veco, īpaši ar dīzeļdzinējiem aprīkoto automašīnu skaitu uz ceļiem, tās aizstājot ar jaunākām un videi draudzīgākām automašīnām.

Automobiļu ražotājvalstis var atļauties dotēt saviem iedzīvotājiem mazizmēra vai bezizmešu automobiļus un gatavojas tuvākajā laikā kardināli mainīt autoparka sastāvu. Tad būs ekonomiski izdevīgi no šiem auto atbrīvoties un iegādāties elektroautomobiļus. Līdz ar to vecie auto vēl straujāk ienāks Latvijas tirgū un būs vēl lētāki nekā iepriekš. 

Protams, papildu nodoklis, kaut arī vienreizējs, radīs papildu izmaksas automašīnu īpašniekiem.

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins uzskata, ka plānotais nodoklis automašīnām, kas vecākas par 5 gadiem, apdrošināšanas maksu būtiski neietekmēs. Obligātajā civiltiesiskajā transportlīdzekļu apdrošināšanā (OCTA) nav atšķirības starp lietotiem un jauniem auto, bet lietotāja paradumiem. Savukārt KASKO apdrošināšanas izmaksas lietotām automašīnām pamazām krīt. Dārgākas ir jaunas automašīnas, tām arī apdrošināšana ir dārgāka. Abāšins ir pārliecināts, ka jāveicina autoparka atjaunināšana, bet apdrošināšanas jomu tas praktiski neietekmēs. 

Par to, cik liels vienreizējs nodoklis būs jāmaksā, automašīnu reģistrējot, ja auto būs vecāks par 5 gadiem, diskusijas turpināsies, kad plānotās izmaiņas nodokļu likumprojektā apstiprinās Ministru kabinets.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti