Priekšrocības, ko sniedz iespējas samaksāt par kādu pakalpojumu ar mobilās īsziņas palīdzību, cilvēki jau sen ir novērtējuši. Nopirkt šādi biļeti transportam, samaksāt par autostāvvietu vai abonēt plašsaziņas līdzekļus un citus internetā pieejamus informācija avotus ir ērti, taču arvien nevajag zaudēt modrību, lai, strauji spiežot mājas lapā apstiprinājuma ikonas, vēlāk nesaņemtu telefona rēķinu ar negaidītām izmaksām.
Atsevišķi pakalpojumu sniedzēji arvien necenšas izcelt informāciju par iespējām no viņu produkta atteikties un kādās tieši līgumattiecībās klients ar viņiem var nonākt.
“Ja tā ir mājaslapa vai jebkas cits, tai informācijai jābūt norādītai ļoti skaidri saprotami - kā tiek pakalpojums iegādāts, vai tā ir vienreizēja īsziņa vai arī abonēšanas ilgākam laikam,” uzsver Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Sanita Gertmane.
Mobilo telekomunikāciju operatori ir starpnieki naudas iekasēšanā, tāpēc tieši no viņiem klientam pienāk rēķins arī par negribētajiem pakalpojumiem. Patērētāju tiesību aizstāvji savulaik panāca pretimnākšanu, ka izteikti krāpnieki tiek izolēti, taču, kad runa ir par cilvēku neuzmanību, mobilo kompāniju pieeja var būt atšķirīga, liekot klientam pašam tikt galā ar nevēlamo pakalpojumu sniedzēju, kura vienīgie publiskie rekvizīti parasti ir tikai e-pasta adrese.
“Protams, telekomunikāciju operators ir starpnieka lomā, taču mēs sagaidām ļoti godprātīgu darbu un iesaisti, lai viņi izvērtētu, vai šīs mājaslapas uzturētājs ir uzticams un darbojas patērētājam draudzīgi,” saka Gertmane.
Divu vecāko un lielāko mobilo operatoru kompānijas LMT un TELE2 pārstāvji piedāvā selektīvi vai nu atslēgt nevajadzīgo pakalpojumu sniedzēju, vai vismaz palīdz ar to sazināties.
“Pirms pakalpojumu sniedzējs ko piedāvā, viņam ir jānoslēdz līgums ar mums, un tad mēs izvērtējam, kāda reklāma un apmaksas noteikumi tiks piedāvāta klientam. Ja ir nepieciešams, varam palīdzēt atrast šo uzņēmumu,” stāsta “Tele 2” Drošības dienesta vadītājs Jānis Miķelsons.
Ja cilvēkam iznāk saskarties ar uzņēmumu, kurš ir ar mieru tikai piegādāt rēķinu un aizbildinās ar savu kā starpnieka statusu, kā arī vienīgais risinājums, ko piedāvā, ir iespēja atslēgt klientam jebkādas iespējas nosūtīt paaugstinātas maksa īsziņas, par šādu praksi ir vērts informēt Patērētāju tiesību aizsardzības centru un apsvērt iespēju pāriet pie pretimnākošiem pakalpojumu sniedzējiem.