Dienas ziņas

Korupcijas uztveres indeksā Latvijas rādītājs lēnām uzlabojas

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Agresorvalstu graudu kravas aizvien plūst caur Latvijas ostām

Stividori priecājas, ka Latvija neplāno aizliegt arī Krievijas graudu tranzītu

Lai arī pirmdien, 29. janvārī, valdošā koalīcija vienojās par Krievijas un Baltkrievijas graudu importa aizliegumu, tranzītu tas neskar. Latvijas uzņēmēji, kuri darbojas tranzīta nozarē, atzina, ka lēmumu gaidīja ar bažām, jo, aizliedzot gan importu, gan tranzītu, nozare ciestu smagus finansiālus zaudējumus. Stividoriem neesot iebildumu pret Krievijas un Baltkrievijas graudu importa aizliegumu.

Iepriekš publicētie Zemkopības ministrijas aprēķini liecina, ka šogad Latvijā dzelzceļš pārvadātu un ostas pārkrautu aptuveni 4 miljonus tonnu Krievijas izcelsmes graudu un lauksaimniecības produktu.

Ja aizliegtu gan importu, gan tranzītu, tad prognozēto zaudējumu apjoms ostām būtu 60 miljoni, bet dzelzceļam 40 miljoni eiro.

Latvijas Stividorkompāniju asociācija norādīja  – tikai ar vietējām kravām ostu un dzelzceļu infrastruktūru nevarētu uzturēt. 

"Tā, pieņemsim, nolemj, ka "Latvijas dzelzceļš", " LZ Cargo" aizliedz pārdot, tad vedīs citi pārvadātāji, un tad "Latvijas dzelzceļš", kas ir valstij stratēģiski svarīga infrastruktūra, tiks iznīcināts. Līdzīgi ar ostām," klāstīja Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes loceklis Āris Ozoliņš.

Tagad koalīcija vienojusies Latvijā aizliegt tikai Krievijas un Baltkrievijas graudu importu. Aizliegt tranzītu, ja to nedara pārējā Eiropa, nozīmētu šo peļņas daļu vienkārši atdot citām valstīm, uzskata stividori. Viņi pauž, ka pret importa aizliegumu neesot iebildumu.

"Ir vairāki lielie treideri – pamatā ASV kompānijas, kas pērk gan Ukrainas, gan Kazahstānas, gan Krievijas graudus. Viņi arī izvēlas loģistikas ķēdes, caur kurieni tos sūtīt. Kas attiecas uz importu uz Latviju – mēs viennozīmīgi atbalstām, ka tas jāaizliedz, ka tas nav loģiski, ka pērkam graudus un barojam Latvijas cūkas," teica Ozoliņš.

Pērn Liepājas ostā pārkrauti aptuveni divi miljoni tonnu graudu no dažādām valstīm, kas veido 40% no kopējā kravu apjoma. Tieši cik daudz graudu bijis no Krievijas un Baltkrievijas, Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde un uzņēmēji neatklāja.

"Protams, mums samazinās kravu apgrozījums, ko kraujam, līdz ar to ieņēmumi un darbs darbiniekiem. Precīzus skaitļus es šobrīd nosaukt nevaru," norādīja Liepājas SEZ SIA "Ekers Stividors LP" valdes loceklis Olafs Vītols.

Ostas uzņēmēji un Liepājas SEZ pārvalde šobrīd saskata iespēju turpināt strādāt un pelnīt, dažādojot kravas, tāpēc cenšas piesaistīt arvien jaunas kravu grupas.

Lielās konkurences dēļ viegli tas neesot. Latvijas ostās pērn pārkrāva 38,655 miljonus tonnu kravu, kas ir par 19,6% jeb 9,4 miljoniem tonnu mazāk, salīdzinot ar 2022. gada statistiku.

"Ir kravu grupas, kas ir pazudušas, vairs netiek transportētas. Daudzas nāk iekšā. Nenotiek piegādes no austrumu puses, bet nāk no Vācijas, Eiropas valstīm. Pēdējie divi gadi ļoti mainīgi. Nākamie būs tādi paši," norādīja Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis.

ZM arī paudusi, ka turpmāk Pārtikas un veterinārajam dienestam būs jāveic pastiprināta graudu tranzīta kontrole, vērtējot arī to izcelsmi. Stividori noliedza, ka no Krievijas Latvijas ostās nonākuši Ukrainai nozagtie graudi.

"Tas ir absurds. Tie zagtie graudi jau sen ir aizvesti, un Melnajā jūrā ir pietiekoši daudz termināļu. Šie graudi nekādā veidā nevarēja nonākt līdz Latvijai," teica Ozoliņš.

Likumprojektu par agresorvalstu graudu importa aizliegumu Latvijā plānots pieņemt Saeimā februāra laikā.

KONTEKSTS:

Valdošā koalīcija pirmdien, 29. janvārī, vienojās aizliegt Krievijas un Baltkrievijas graudu importu Latvijā. Februāra laikā plānots sagatavot un pieņemt Saeimā attiecīgu likumprojektu. Savukārt Krievijas graudu tranzītu pašlaik nevarot aizliegt, jo aizliegums nebūtu tiesisks, norādīja finanšu ministrs Arvils Ašeradens ("Jaunā Vienotība").

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti