Dienas vidū Tukuma novadā lidostā ar nosaukumu "Jūrmala" ir tukšs – te stāv vien dažas privātās lidmašīnas. Taču pirms nepilniem 15 gadiem būvētais terminālis un aptuveni 2000 metru garais skrejceļš bija radīts ar mērķi kā rezerves lidlauks, ja tiktu bloķēta Rīgas lidosta. 2015. gadā lidostai atņemts sertifikāts tādēļ, ka, iespējams, viens no īpašniekiem bija saistīts ar iespējamo ieroču kontrabandu.
"Lidlauka īpašnieks var būt ar nevainojamu reputāciju, bet tā kā tur ir atsevišķs īpašnieks, kuram šie reputācijas riski pastāv, kamēr neizmainīsies šīs īpašuma tiesības, es pieņemu, ka šī lidlauka sertifikācija būtu neiespējama," norādīja SM Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars.
Tukuma novada pašvaldībā, kas arī ir neliela skaita lidlauka akciju turētāja, gan skaidroja, ka joprojām cer atjaunot sertifikāciju un attīstīt teju 500 hektāru plašo apkaimes teritoriju.
"Pašlaik pie esošā EVAN atļauti 2200 lidojumi gadā, kas būtu trīs lidojumi dienā. Gribam, lai šī vieta attīstās kā lidlauks, pašlaik mēs izstrādājam apkārtējai teritorijai attīstības plānu kā industriālam parkam," klāstīja Tukuma novada domes priekšsēdētājs Gundars Važa (Latvijas Reģionu apvienība)
Taču, kā rāda "Lursoft" dati, objekts pieder vēl četrām privātām kompānijām, lidostā nodarbināti 19 darbinieki, un viņu algas un termināļa uzturēšana ir pamatā no privāto lidmašīnu uzturēšanas izmaksām. Bez sertifikācijas lidosta nedrīkst veikt komerciālos lidojumus un sniegt pakalpojumus trešajām personām. Vai šāds lidlauks varētu kļūt saistošs kā stratēģiski nozīmīgs objekts valstij?
SM Aviācijas departamenta direktors norādīja: "Šai plānošanas ietvarā varētu teikt, kā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauki iezīmējas trīs: starptautiskā lidosta "Rīga", lidosta "Liepāja", kas arī ir sertificēta komerciāliem lidojumiem, un Ventspils lidlauks."
Ministrijā arī norādīja: ja lidosta "Jūrmala" kā privātais komersants veiktu īpašumtiesību maiņu un mēģinātu atjaunot lidostas sertifikāciju, tad tas šobrīd būtu ļoti dārgs process.
Bez tam, zinot, ka sertifikācija ir anulēta, ja šobrīd lidlaukā arī notiek kādas pacelšanās un nosēšanās, tad tās gulstas uz paša pilota atbildību un risku. Līdz ar to šīs lidostas nākotne ir neskaidra, tāpat nav skaidrs, vai paredzama īpašnieku maiņa, bet Tukuma novada pašvaldība tomēr vēl cer uz kādiem risinājumiem, lai gūtu peļņu.