Latvijā biometānu ražo divās biogāzes stacijās; nozare saskaras ar atbalsta trūkumu

Biogāzes asociācija norāda uz atbalsta trūkumu biometāna ražošanas attīstībai Latvijā. Biogāzes ražotāji var veidot tiešu savienojumu ar gāzes pārvades vai sadales tīkliem vai nākotnē izmantot topošos centralizētos biometāna jeb zaļās gāzes ievades punktus. Plānots, ka pirmais biometāna ražotājs pievienosies "Gaso" sistēmai šī gada beigās.

ĪSUMĀ:

  • Biogāzes asociācija: Dabasgāzes sistēma nav motivējoša biometāna ražotājam.
  • Biometāna ievade kopējā dabasgāzes sistēmā ir sarežģīta un ražotājam rada papildu izmaksas.
  • Latvijā ir 46 biogāzes ražotāji, no tiem biometānu varētu ražot 15 līdz 20.
  • "Conexus" pirmo zaļās gāzes ievades punktu sola pabeigt 2025. gada sākumā.
  • Pirmais biometāna ražotājs varētu pieslēgties "Gaso" gāzes vadu sistēmai šī gada beigās.

Biogāzes asociācija norāda uz atbalsta trūkumu biometāna ražošanas attīstībai Latvijā
00:00 / 04:38
Lejuplādēt

Pirms gada valdība atbalstīja normatīvus, kas biogāzes ražotājiem paredz iespēju ievadīt saražoto gāzi kopējā dabasgāzes sistēmā.

Latvijas Biogāzes asociācijas valdes priekšsēdētāja Anda Kārkliņa ieskatā sistēma šobrīd nav motivējoša ražotājam, jo, pašiem būvējot tiešu savienojumu ar gāzes pārvades vai sadales tīkliem, nav paredzēts kāds atbalsts. Savukārt Latvijā plānotie četri centralizētie biometāna ievades punkti nav pietiekami stratēģiskās vietās, un arī biometāna transportēšana no tālākām stacijām uz šiem punktiem ražotājiem radīs lielas papildu izmaksas.

"Tas ir absolūti pretēji tam, ko saka Eiropa. Tā kā tā infrastruktūra jebkurā variantā tiek atdota gāzes sadales vai pārvades operatoram, piemēram, Vācijā likums pasaka, ka 75% investē šis operators un 25% investē biometāna ražotājs.

Cauruļvadu sistēma ir ideālākais veids gāzes transportēšanai, jo tev vajag mazāku spiedienu, bet, tiklīdz es sāku runāt par citu gāzes transportēšanu, tad man to vajag saspiestā veidā.

Tātad es tērēšu vispirms pie sevis enerģiju, lai to saspiestu, un pēc tam pie tā ievadīšanas punkta tiks tērēta enerģija, lai atkal pazeminātu spiedienu. Ja es gribu transportēt vēl tālāk, tad man to gāzi vajag sašķidrināt un tās ir vēl lielākas izmaksas. Mums šobrīd uz papīra ir daudz kas un dzīvē mums nav nekas," norādīja Kārkliņš.

Šobrīd biometānu Latvijā ražo divās biogāzes stacijās

Šobrīd Latvijā ir 46 biogāzes ražotāji, lielākoties lauksaimniecības sektorā. Kārkliņš lēš, ka no esošajām biogāzes stacijām biometānu ražot varētu 15 līdz 20 ražotāji. Tikmēr jau šobrīd to ražo divās biogāzes stacijās un vēl vienā tiek uzstādītas iekārtas, lai to sāktu ražot oktobrī.

Kārkliņš pastāstīja, ka līdz nākamā gada beigām vajadzētu pievienoties vēl pieciem ražotājiem:

"Šobrīd divi esošie ražotāji 90% izmanto paši savā transportā, bet pārējo svilina tāpat elektrības ražošanai, tādā duālā režīmā strādā. Otrs, cik es zinu, veic pārrunas par biometāna sūtīšanu uz Igauniju, kur šī sistēma strādā. Igaunija arī savos transporta mērķos ierakstījusi, ka vēlas attīstīt biometāna izmantošanu sabiedriskajā transportā. Savukārt trešais minētais ražotājs, kas sāks oktobrī, ir noslēdzis līgumu ar vāciešiem, kas brauks un savāks biometānu no viņa.

Neskatoties, ka mums pašiem šeit nekādu iespēju nav, mēs virzāmies uz to, ka nākamā gada beigās būtu jābūt vēl pieciem biometāna ražotājiem klāt."

Pirmo zaļās gāzes ievades punktu sola 2025. gada sākumā

Gāzes pārvades uzņēmuma "Conexus" pirmais centralizētais biometāna jeb zaļās gāzes ievades punkts Tukuma novadā tiks pabeigts 2025. gada sākumā. Patlaban norit iekārtu iegādes konkurss, saka "Conexus" valdes priekšsēdētājs Uldis Bariss. Pārējie trīs gāzes ievades punkti iezīmēti Preiļos, Rudbāržu pagastā, kā arī Pļaviņu novadā.

"Mēs redzam, ka ir jau interese par iespēju pieslēgties tieši pie mūsu tīkliem. Ja izbūvēt tiešo pieslēgumu ražotājam nav ekonomiski pamatoti, tad ir iespējams šo biometānu saspiestā formā pārvadāt ar pietiekami lieliem konteineriem un tad ievadīt šajos punktos.

Mēs mēģinājām optimizēt kopā to, kur pašlaik ir izvietotas biogāzes stacijas tā, lai tie būtu tādi koncentrācijas punkti un varētu pie tīkla arī šajās vietās pieslēgties,

jo tur ir jāsakrīt vairākiem faktoriem, tostarp, lai varētu risināt zemju jautājumus, kas parasti nav vienkārši. Līdz ar to visās šajās vietās esam izstrādājuši būvprojektu minimālā sastāvā, lai pēc regulatīvā akcepta saņemšanas mēs varētu ātrāk virzīties uz priekšu," atklāja Bariss.

Interese arī par tiešu pieslēgumu "Gaso" sistēmai

Neskatoties uz to, ka tās ir pašu investīcijas, atsevišķi biogāzes ražotāji gan izrādījuši interesi par tiešu pieslēgumu arī "Gaso" sadales gāzes vadu sistēmai, sacīja "Gaso" projektu saskaņošanas daļas vadītājs Toms Strazdiņš.

Šis jautājums šobrīd interesējot aptuveni 12 kompānijas.

"Ņemot vērā, ka regulējums tikai pērn stājās spēkā, jebkādi šādi projekti ir ļoti laikietilpīgi un prasa ievērojamas investīcijas. Pašlaik šāda veida pieslēgumi pie sadales gāzes vadu sistēmas mums Latvijā nav, bet ir vairāki projekti, kas strauji progresē,

un mēs paredzam, ka pirmais biometāna ražotājs mūsu sistēmai pievienosies šī gada beigās un nākošajā gadā seko vēl vairāki šāda veida pieslēgumi," prognozēja Strazdiņš.

Eiropas Savienībā izvirzītie mērķi līdz 2030. gadam paredz desmitkāršot biometāna ražošanu un ar to aizstāt 20% no visa Eiropas dabasgāzes gada patēriņa.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti