Liepājas lidostā cer atsākt pasažieru pārvadājumus; ar «airBaltic» spriedīs par izmēģinājuma reisiem vasarā

Liepājas lidosta pēc plašas pārbūves darbiem 2017. gadā atjaunoja iekšzemes reisus un turpmāko divu gadu laikā pārsteidza ar negaidīti lielu pieprasījumu. Sākoties pandēmijai, pasažieri vairs netika pārvadāti, un nu jau aptuveni četrus gadus lidostas darbību uztur tikai nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" Pilotu akadēmija un čarterreisi, tomēr 2027. gadā Liepāja būs Eiropas kultūras galvaspilsēta, kad paredzams tūristu pieplūdums. Kādus plānus ar Liepājas lidostu saista pašvaldība un valsts?

ĪSUMĀ:

  • Liepājas lidosta kopš pandēmijas sākuma pasažieru reisus vairs neorganizē.
  • Vietējie un arī pašvaldība gribētu atsākt pasažieru pārvadājumus.
  • "airBaltic" pārstāvis: Kompānija varētu domāt par reisu attīstību arī Liepājā.
  • Vasarā "airBaltic" no Liepājas lidostas varētu veikt izmēģinājuma lidojumus.
  • Satiksmes ministrija gatava investēt Liepājas lidostas projektos, kas ir ekonomiski pamatoti.

Kas notiek Liepājas lidostā?
00:00 / 08:14
Lejuplādēt

Ziemā Liepājas lidosta ir ļoti mazapdzīvota. Lai gan stāvlaukumā ir daudz mašīnu, ne uz skrejceļa, ne gaisā nav redzama rosība. Apkopēja Gita lidostā strādā kopš 2008. gada, kad šeit vēl bija pieejami pat starptautiskie reisi. Pašlaik ziemā arī Pilotu akadēmijas darbība ir neregulāra un atkarīga no laika apstākļiem. Viņa atzina, ka paticis laiks, kad lidostā notika vairāk lidojumu, un viņa gaida to atsākšanos.

Arī pilsētas ielās satiktie cilvēki gaida reisu atjaunošanu.


"Ja tas ir darba darīšanās, tad tas ir tīri patīkami, ka tu vari ātri aizlidot. Arī ja tu esi, piemēram, liepājnieks un tev vajag uz Rīgu uz kādu īsu sapulci vai īsu tikšanos. Tas tomēr ir labāk nekā 6 stundas pavadīt, turp-šurp braucot ar auto. Nu jā, diemžēl kovida laikā viss tika aiztaisīts, cerams, ka tas atgriezīsies."

"Jā, labprāt, jo man liekas, būtu ērtāk pārvietoties. Es zinu, ka kādreiz bija uz Rīgu tiešie reisi, bet būtu arī forši, ja viņi lidotu tālāk par Rīgu. It īpaši, tā kā mēs esam Kurzemē, Rīgas lidosta ir tālu, tad varētu būt diezgan optimāli."

"Jā, protams, es gribētu lidot uz ārzemēm, tepat arī iekšzemē būtu ļoti patīkami lidot uz to pašu Rīgu. Vai pat citām lidostām, ja tās attīstītu. Lidosta kartē parādītu, ka Liepāja eksistē un uz Liepāju var atlidot. Tas nozīmē, ka cilvēkiem uzreiz ir vieglāk atrast un nokļūt Liepājā."


Liepāja ieinteresēta reisu atjaunošanā

Liepājā tuvākajā nākotnē līdzās citiem vasaras pasākumiem ir paredzēts pasaules rallija čempionāts un pilsētas 400. jubileja, bet 2027. gadā Liepāja būs Eiropas kultūras galvaspilsēta. 

Pilsētas mērs Gunārs Ansiņš ("Liepājas partija") uzsvēra, ka liepājniekiem ir interese par avioreisu atjaunošanu:

"Mēs diezgan daudz diskutējam ar iedzīvotājiem. Bet tajā pašā laikā mēs arī pielietojam aptaujas. Un pēdējā aptauja norādīja uz to, ka liepājniekiem ļoti liela interese ir, arī viena no tādām prioritātēm izvirzās – savienojamība. Un tieši tiek minēta arī lidosta."

Gunārs Ansiņš atzīmēja, ka

Liepāja tūrisma nozares rādītāju ziņā ir otrajā vietā aiz Rīgas, un ir būtiski nodrošināt savienojamību gan ar galvaspilsētu, gan arī ar citām pilsētām.

Tikmēr SIA "Aviosabiedrība "Liepāja"" valdes loceklis Agris Sprūde sacīja, ka jādomā arī par to, kur tūristus varētu izmitināt: "Liepāja, protams, savā piedāvājumā aug. Liepājā tas piedāvājums ir pietiekami labs, ko apmeklēt, ko apskatīties. Bet nu viesnīcas arī Liepājā ir pilnas vasarā. Tā ka jāsaprot, vai 200 tūristiem nedēļā Liepājā vienkārši ir vieta, kur palikt pa nakti."

"airBaltic" varētu veikt izmēģinājuma lidojumus

Nacionālā aviosabiedrība "airBaltic" ir vienīgā, kas savulaik nodrošināja lidojumus starp Rīgu un Liepāju. "airBaltic" Operatīvās vadības direktors un valdes loceklis Pauls Cālītis lēsa, ka kompānijas kopējie rādītāji pagājušā gadā ir bijuši pietiekami labi, lai domātu par reisu attīstību arī Liepājā:

"Skatoties uz priekšu, uz to 2027. gadu, mēs viennozīmīgi esam ieinteresēti, lai tas kopējais tirgus, kas tiek apkalpots un vests uz Latviju, palielinās. Un tai skaitā Liepāja ir svarīga pilsēta gan tūrisma ziņā, gan arī ekonomikas ziņā.

Ja pieprasījums pieaugs, tad arī mēs arī sekosim tirgus vajadzībām. Cerams, ka varēsim nākotnē tad atrast to iespēju veikt lidojumus uz Liepāju."

"airBaltic" pārstāvis uzskata, ka līdz 2027. gadam pieprasījums noteikti varētu pieaugt. Pilsētas dome kopā ar aviokompāniju plāno sarunas par izmēģinājuma lidojumiem jau šajā vasarā, norādīja Liepājas mērs:

"Tuvāko nedēļu laikā Liepājā viesosies arī "airBaltic" tīkla menedžeris. Mēģināsim saprast, cik tā realitāte ir iespējama šajā gadā, sākot ar vasaru, tādiem izmēģinājuma lidojumiem.

Mūsu piedāvājums ir nedēļas nogales, bet, protams, tur ir jāiet un jākalkulē matemātiski, vai "airBaltic" to var izdarīt."

"airBaltic" pārstāvis Cālītis gan piebilda, ka aviosabiedrības grafikā vasaras mēnešos vēl nav piešķirti lidojumi uz Liepāju, tomēr viņi ir gatavi meklēt risinājumus un nevis piedāvāt pilnu programmu, bet atrast pareizos brīžus, kad pieprasījums būtu pietiekams. Tomēr tas vēl esot sarunu līmenī, tāpēc solīt neko nevarot.

Lidostas budžets ir aptuveni miljons eiro gadā, kas tiek sadalīts, lai, pirmkārt, nodrošinātu savu standartu atbilstoši drošības un ekspluatācijas prasībām un, otrkārt, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu darba stundas gan ugunsdzēsības dienestam, gan arī tehniskajiem darbiniekiem. Sprūde norādīja arī uz kādu atšķirību: pretēji kaimiņvalstīm, kur lidostas finansē valsts, pie mums to dara pašvaldība.

"Tad attiecīgi, ja lidostu atbalsta valsts, tad pašvaldībai ir atraisītas rokas atrast iespējas, finansējumu šo reisu attīstībai.

Mūsu gadījumā pagaidām gan lidostas ekspluatācija, gan reisu attīstība, finansējums lidojumiem ir tikai uz pašvaldības pleciem. Tāds nepareizs, manuprāt, finansējuma modelis ir šobrīd,

un tas uzliek pārāk lielu slogu uz Liepājas pašvaldību," pauda SIA "Aviosabiedrība "Liepāja"" valdes loceklis.

Ne tikai tūrismam, bet arī valsts drošībai

Pašlaik Liepājas lidostu apdzīvo "airBaltic" Pilotu akadēmija, kurā mācās vairāk nekā 100 studentu. Kā norādīja Cālītis, plānots, ka šogad akadēmiju varētu beigt kādi 30, 40, 50 piloti, kuri tālāk darbu varēs sākt aviosabiedrībā "airBaltic".

Arī sadarbība ar Liepājas Valsts tehnikumu turpinās, un gaisa kuģu mehāniķu programmu pagājušajā gadā absolvēja 10 jaunie profesionāļi. Varētu teikt, ka Liepājā veidojas neliels aviācijas centrs. Arī Ansiņš izcēla lidostas nozīmīgumu, bet nu jau ne tikai tūristu piesaistīšanas ziņā, bet arī domājot par valsts drošību:

"Es domāju, ka mums visiem kopīgi būtu jāsaprot, arī skatoties šo kara apdraudējumu, ka Latvijai kā valstij būtu nepieciešama vēl viena drošības saliņa. Un šī drošības saliņa droši vien ir Liepājas lidosta ar savu infrastruktūru, kura var tikpat labi kalpot kā civilās, militārās partnerības objekts."

Satiksmes ministrijā uzsvēra, ka aviācijas attīstībai ir liela nozīme valsts ekonomikā, un Latvijā nozares ietekme uz iekšzemes kopproduktu ir 2,5 – 3 procentu robežās. Liepājā ir pieprasījums pēc lidojumiem, un tā esot gatava atbalstīt ilgtspējīgus projektus, pauda Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs ("Progresīvie"):

"Mēs esam atvērti un izskatām dažādas iespējas, dažādus investīciju projektus, arī Liepājā noteikti tie ir vairāki.

Vienlaikus tam visam ir jābūt ekonomiski pamatotam, un valsts nauda ir jāiegulda vietās, kur tā patiešām strādā vislabāk. Tai skaitā arī Liepājas lidostas projektos, kas ir ekonomiski pamatoti."

Gan Liepājas iedzīvotāji, gan lidosta, gan arī pilsētas dome vēlas regulāru reisu atjaunošanu, un nacionālā aviokompānija "airBaltic" ir tajā ieienteresēta. Arī Satiksmes ministrijā apstiprināja, ka par to tiek domāts un, lai gan solīt neko nevarot, iespējams, izmēģinājuma reisos varēs lidot jau šovasar.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti