Uzņēmums "Mols L" Liepājas ostā nodarbojas ar šķeldas un vairāku citu beramkravu pārkraušanu un uzglabāšanu. Smagajai tehnikai tiek izmantota dīzeļdegviela, kas tagad ar piemēroto atvieglojumu akcīzes nodokļa likmei izmaksā 60 eiro par 1000 litriem.
Stājoties spēkā likumam par šo atvieglojumu atcelšanu, nākamgad 1000 litru dīzeļdegvielas uzņēmumam izmaksās 148 eiro, bet 2026. gadā jau 324 eiro.
Uzņēmējs aprēķinājis, ka tad par vienam gadam nepieciešamo degvielas daudzumu kopumā maksās 60–70 tūkstošus eiro.
"Tas ir katastrofāls pieaugums tranzītbiznesam, stividoru darbībai. Grūti būs lielai daļai pacelt šīs izmaksas. Faktiski liela daļa uzņēmumu būs mīnusos, tas ir viennozīmīgi. Neizbēgami," pārliecināts uzņēmuma "Mols L" valdes priekšsēdētājs Jānis Zvirbulis.
Savukārt Latvijas Stividoru asociācijas valdes priekšsēdētāja vietnieks Āris Ozoliņš norādīja, ka "tas rada tiešu iespaidu uz ostu kompānijām, kuras būs spiestas celt šos tarifus, un līdz ar to var pienākt situācija, ka esam konkurētnespējīgi pret citām ostām kaimiņvalstīs".
Finanšu ministrija skaidroja, ka, atceļot atvieglojumus, dīzeļdegvielas izdevumu ziņā tiks novērsta konkurences kropļošana starp uzņēmējiem, valsts budžetā tas jau nākamgad ienesīs aptuveni 180 000 eiro, turklāt jāpakļaujas arī Eiropas prasībām.
"To norāda gan Eiropas Savienības uzņemtais zaļais kurss, ka mums ir jāmazina fosilās degvielas subsīdija. Un šī skaitās tīra fosilās degvielas subsīdija. Tām kompānijām, kas izjutīs nodokļu palielinājumu, viņām ir dots laiks, lai sāktu pārskatīt savu tehnoloģisko parku, ar ko viņi strādā, un mēģinātu rast citus risinājumus," sacīja Finanšu ministrijas pārstāve Solvita Āmare-Pilka.
Liepājas ostā strādājošie uzņēmēji apšauba, ka drīzumā izdosies mazināt šobrīd nepieciešamo dīzeļdegvielas patēriņu un pāriet uz dabai draudzīgāku enerģiju.
"Neticu, ka tas tuvākajā laikā notiks, šaubos, vai kāda osta Latvijā vispār tam ir gatava – ar savu elektroapgādi, saviem kabeļiem. Tad vajag modernizēt katru ostu, un tas mērāms desmitos miljonu eiro. Ostu pārvaldes, pārējie – to nespēj pacelt neviens," uzskata Jānis Zvirbulis.
Savukārt uzņēmuma "Ekers Stividors LP" valdes loceklis Olafs Vītols atzina, ka "protams, jādarbojas efektīvāk, bet ir kaut kāda robeža, pie kuras jāapsver, vai tā darbība turpina palikt jēgpilna".
Latvijas Stividorkompāniju asociācija uzrakstījusi vēstuli Finanšu un Satiksmes ministrijām, aicinot apturēt konkrēto likumprojektu. Asociācija uzskata, ka tas no ostām aizbiedēs arī investorus, kas šobrīd rēķinoties ar esošajiem nodokļu likmes atvieglojumiem.