Polija par prezidenta Kačiņska lidmašīnas katastrofu apsūdz divus krievu dispečerus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Turpinās izmeklēšana arī bijušā Polijas prezidenta Leha kačiņska lidmašīnas avārijas lietā. Polijas Militārā prokuratūra cēlusi apsūdzības diviem Smoļenskas lidostas dispečeriem, kurus vaino netīšā aviokatastrofas izraisīšanā 2010.gada aprīlī, kad Smoļenskā avarējusi toreizējā Polijas prezidenta Leha Kačiņska lidmašīna. Notiesāšanas gadījumā viņiem draud astoņi gadi cietumā. Krievijas puse izvirzītās apsūdzības kategoriski noliedz.

10. aprīlī apritēs pieci gadi kopš Krievijā, Smoļenskas tuvumā, avarēja tā brīža Polijas prezidenta Leha Kačiņska lidmašīna. Aviokatastrofā gāja bojā 97 cilvēki, kuru vidū bija daudzas augstu stāvošas poļu amatpersonas un militārpersonas, kas bija ceļā uz piemiņas pasākumiem Katiņā. 2011. gadā Krievijas Starpvalstu aviācijas komiteja publiskoja galīgo ziņojumu par tehniskās izmeklēšanas rezultātiem, noskaidrojot, ka galvenais avārijas iemesls bija apkalpes lēmums nedoties uz rezerves lidlauku.

Tomēr arī pēc šī ziņojuma izmeklēšana ir turpinājusies gan Polijā, gan Krievijā. Šodien Polijas kara prokuratūra izvirzījusi apsūdzības diviem Krievijas avio dispečeriem. Kā paziņojuši prokuratūras pārstāvji, viens no apsūdzētajiem tiek vainots tiešas bīstamas situācijas radīšanā gaisā. Otrs tiek apsūdzēts netiešā novešanā līdz katastrofai gaisa telpā. Dispečeri esot krituši panikā un par spīti sarežģītajiem apstākļiem tomēr nav slēguši skrejceļu. Dispečeriem tagad notiesāšanas gadījumā draud astoņi gadi cietumā. Kad viņiem būs jāstājas izmeklētāju priekšā, pagaidām nav zināms, bet izmeklēšana ir pagarināta līdz 10. oktobrim.

Vienlaicīgi prokurors Ireneušs Šelongs atzīst, ka daudzos punktos piekrīt Starpvalstu aviācijas komitejas secinājumiem. Arī jautājumā par to, ka galvenais avārijas iemesls tomēr ir bijusi apkalpes vaina, pieņemot lēmumu nolaisties zemāk par atļauto augstumu. Prokurors paskaidrojis, ka sliktas redzamības apstākļos pilotiem nebija tiesību lidot zemāk par 120 metriem. Tāpat kļūda bijusi tā, ka apkalpē krieviski ir runājis tikai kapteinis, bet saziņa ar dispečeriem jāveic navigatoram. Daļa vaina gulstas arī uz lidmašīnā esošajām amatpersonām, kuras nedrīkstēja ietekmēt lidmašīnas apkalpes lēmumus.

Krievijas izmeklēšanas komiteja kategoriski noraidījusi krievu aviodispečeriem izvirzītās apsūdzības, norādot, ka piloti ir ignorējuši visus brīdinājumus, tāpēc notikušajā ir vainojami tikai viņi. Savukārt Polijas puse atkārtoti norādījusi, ka avarējušās lidmašīnas vraks pieder Polijai un tas būtu jāiegūst, jo tikai tā izmeklēšanu var veikt pilnīgi.

8. aprīlī grāmatu plauktos Polijā nonāks arī vācu pētnieciskā žurnālista Jirgena Rota grāmata par Smoļenskas katastrofu, kurā viņš turpina apgalvot, ka šī avārija patiesībā ir bijusi slepkavība. Šādai nostājai piekrīt liela daļa poļu sabiedrības. Polijas prokuratūras pārstāvji jau paziņojuši, ka gadījumā, ja šajā grāmatā būs atrodami fakti vai dokumenti, kādu nav Polijas izmeklētāju rīcībā, publicētā informācija var kalpot kā pierādījumi turpmākās izmeklēšanas gaitā.

 

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti