Maskavā avarējušās lidmašīnas katastrofas iemesli pagaidām neskaidri

Maskavas Šeremetjevas lidostā 41 cilvēks gājis bojā, kad, veicot avārijas nosēšanos, aizdegās pasažieru lidmašīna. Aviokompānijas "Aeroflot" lidmašīnā „Sukhoi Superjet 100” atradās 78 cilvēki. Neilgi pēc pacelšanās lidmašīnas apkalpe ziņoja par tehniskām problēmām un, atgriežoties lidostā, nolaidās ar pilnām degvielas tvertnēm. Sākta kriminālizmeklēšana. Starp traģēdijas iemeslu versijām ir lidmašīnas tehniskās problēmas, nepietiekama pilotu kvalifikācija, nelabvēlīgi laika apstākļi. 

Krievijas nacionālās aviokompānijas "Aeroflot" lidmašīna "Sukhoi Superjet 100" ar 73 pasažieriem un pieciem apkalpes locekļiem svētdien vakarā pacēlās no Maskavas Šeremtjevas lidostas, lai iekšzemes reisā dotos uz Murmansku. Taču drīz apkalpe ziņoja par tehniskām problēmām, atgriezās uz Šeremetjevas lidostu un pusstundu pēc pacelšanās lidmašīna veica ārkārtas nosēšanos. 

Izmeklē "Aeroflot" lidmašīnas katastrofu MaskavāGints Amoliņš

    Aculiecinieku nofilmētajos videokadros redzams, ka nolaižoties uz skrejceļa lidmašīnas aizmugurējā daļa, sākot no spārniem ir milzīgu liesmu apņemta, aiz sevis atstājot melnu dūmu mutuļus. Pasažieru evakuācija notika pa piepūšamo trapu no lidmašīnas priekšējām durvīm. Avoti medijiem teica, ka viens no apkalpes locekļiem evakuācijai mēģinājis atvērt arī lidmašīnās aizmugures durvis, taču viņam tas neizdevās un viņš gāja bojā. Saskaņā ar avotu teikto, cilvēki no lidmašīnas aizmugurējās daļās gājuši bojā, jo daļa pasažieru mēģinājuši no plauktiem izņemt savu bagāžu, tādējādi kavējot evakuāciju.

    Krievijas izmeklēšanas komitejas pārstāve Jeļena Markovska paziņoja, ka no 78 lidmašīnā esošajiem cilvēkiem vairāk nekā puse – 41 cilvēks gāja bojā. „Izdzīvojuši 37 cilvēki. No tiem 33 pasažieri un četri apkalpes locekļi. Saistībā ar lidmašīnas avārijas nosēšanos Šeremetjevas lidostā ir sākta kriminālizmeklēšana," viņa teica. 

    Precīzi traģēdijas iemesli pagaidām nav zināmi.

    Taču Krievijas mediji, atsaucoties uz avotiem, vēsta, ka lidmašīnai varētu būt trāpījis zibens, kādēļ pazuduši radiosakari un no ierindas izgājušas citas iekārtas. Savukārt nolaižoties, šasija smagi atsietās pret skrejceļu un, ņemot vērā, ka degvielas tvertnes joprojām bija pilnas, lidmašīna aizdegās. Pagaidām gan nav skaidrs, vai aizdegšanās notika lidmašīnai vēl esot gaisā vai kad tikai pēc tam, kad tā smagi nolaidās uz skrejceļa.

    Krievijas izmeklēšanas komiteja pirmdien no rīta atklāja, ka izskata vairākas versijas par traģēdijas iemesliem.

    Starp galvenajām versijām – nepietiekama pilotu, dispečeru un lidmašīnas tehniskās apskates apkalpes locekļu kvalifikācija, lidmašīnas tehniskas problēmas, kā arī nelabvēlīgi laika apstākļi. Ir paziņots, ka lidmašīnas melnās kastes ir atrastas, taču tās ir cietušas, un pagaidām nav skaidrs, vai varēs atšifrēt tajās esošo informāciju.

    Murmanskā, uz kurieni devās reiss, izsludinātas trīs dienu sēras. Murmanskas apgabala vadība arī paudusi gatavību palīdzētu traģēdijā cietušajiem un viņu tuviniekiem. Tostarp bojā gājušo tuviniekiem piešķirs vienu miljonu rubļu, kas ir nepilni 14 tūkstoši eiro.

    Tikmēr interneta vietnē change.org sākusies parakstu vākšana ar prasību vismaz uz laiku aizliegt Krievijā ražotās lidmašīnas "Sukhoi Superjet 100" ekspluatāciju. Līdz pirmdienas pusdienlaikam petīciju bija parakstījuši gandrīz trīs tūkstoši cilvēku. Kaut iepriekš Krievijas medijos izskanēja, ka pēc Šeremetjevas lidostas traģēdijas tiek apsvērta iespēja apturēt lidmašīnas "Sukhoi Superjet 100 ekspluatāciju", Krievijas transporta ministrs Jevgeņijs Ditrihs pirmdien paziņoja, ka šādai rīcībai nav pamata.

    Krievijas laikraksts "Kommersant", atsaucoties uz avotiem, pirms tam vēstīja, ka Krievijas federālās gaisa satiksmes aģentūra Rosaviacija jau pirmdien varētu pieņemt lēmumu par šī lidaparāta modeļa ekspluatācijas apturēšanu uz laiku, „ja tam būs pamatoti iemesli”. Gaisa satiksmes aģentūrā gan paziņoja, ka par iespējamu aizliegumu šīm lidmašīnām pacelties gaisā runāt ir pāragri.

    Izdevums "Kommersant" raksta, ka Krievijā ražotais Sukhoi Superjet 100 aviācijas nozarē tiekot uzskatīts par problemātisku lidaparātu – to salīdzinoši bieži nākas remontēt, īpaši dzinējus, un arī rezerves daļas esot jāgaida salīdzinoši ilgi.

    Krievijas aviokompānijas paziņojušas, ka neplāno atteikties no šī lidaparāta izmantošanas,

    vēsta ziņu aģentūra "RIA Novosti". Tā norāda, ka lielākais šī lidmašīnas modeļa pasūtītājs ir Krievijas nacionālā aviokompānija "Aeroflot". Tās rīcībā ir 50 "Sukhoi Superjet 100" lidaparātu, tostarp svētdien Šeremetjevas lidostā avarējušais.

    Latvijas prezidents Raimonds Vējonis un Ministru prezidents Krišjānis Kariņš ("Jaunā Vienotība") izteica līdzjūtību lidmašīnas ugunsgrēkā bojāgājušo piederīgajiem. 

    Krievijas mediji ziņo, ka svētdien Šeremetjevas lidostā nodegušajai lidmašīnai bijušas tehnikas problēmas arī pagājušajā gadā.

    Aprīļa beigās lidostā "Rīga" paaugstinātas drošības apstākļos nolaidās šī paša modeļa lidmašīna "Sukhoi Superjet 100", kas bija devusies "Aeroflot" reisā no Rīgas uz Maskavu. Taču pēc pacelšanās lidosta saņēmusi ziņojumu no lidmašīnas par tehniskām problēmām un tā atgriezās Rīgā.

    2015.gadā arī Latvijas nacionālā lidsabiedrība "airBaltic" apsvēra Krievijā ražoto lidmašīnu "Sukhoi Superjet" iegādi, taču galu galā no nodoma bija spiesta atteikties.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Saistītie raksti
    Pasaulē
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti