Eiropa šodien

Norvēģijā konstatē bērniem nedrošas «runājošas» lelles, kas nopērkamas arī Latvijā

Eiropa šodien

Grieķija neatzīst SVF paziņojumus par valsts ekonomikas politikas lietderīgumu

Ar jaunām reformām Eiropa cer būtiski nostiprināt dzelzceļa pasažieru pārvadājumus

Ar jaunām reformām Eiropa cer būtiski nostiprināt dzelzceļa pasažieru pārvadājumus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Eiropas Parlaments (EP) šonedēļ debatē un balsos par virkni administratīvu pasākumu tā sauktās „ceturtās dzelzceļa pakotnes" ietvaros, kuru mērķis ir uzlabot ceļošanu ar vilcienu Eiropas Savienībā (ES), atvieglot savstarpējo dzelzceļa tīkla izmantojamību, un piekļuvi vilcieniem un dzelzceļa kompānijām visās ES dalībvalstīs. Tiesa, jau parlamentā par topošo dokumentu izskanējušas arī vairāku politisko spēku bažas.

Lai gan Eiropu apvij plašs un labi attīstīts dzelzceļa tīkls, pasažieru pārvadājumi Eiropā kā vienotā tirgū līdz šim ir attīstījušies gausi, un bez tam dzelzceļš iepriekšējo desmitgažu laikā ir zaudējis savas pozīcijas attiecībā pret citiem transporta veidiem.

Lai iedvestu jaunu dzīvību nozarē, tā sauktā Eiropas Savienības „ceturtā dzelzceļa pakotne" sola dzelzceļa pasažieru pārvadājumus atvērt plašākai konkurencei un arī vienkāršot tirgus dalībnieku iespējas piedāvāt savus pakalpojumus vairākās valstīs.

Lai to panāktu, iecerēti vairāki soļi – piemēram, infrastruktūras izmantošanas nosacījumu harmonizācija un arī uzņēmumu piekļuves uzlabošana publisko pakalpojumu līgumiem konkursa kārtībā. Liela daļa Eiropas Parlamenta deputātu kopumā šo ieceri novērtējuši pozitīvi, uzsverot, ka tas palīdzēs dzelzceļa pasažieru pārvadājumu nozarei kļūt dinamiskākai.

''Tas būs ieguvums patērētājiem, un, manuprāt, tāds arī ir mūsu mērķis – nodrošināt, lai piedāvātie pakalpojumi dzelzceļa jomā ir droši, labā kvalitātē, precīzi un par samērīgu cenu, kā arī pietiekamu maršrutu izvēli. Un es esmu pārliecināta, ka atverot dzelzceļa sektoru konkurencei, mēs nozari padarīsim krietni dinamiskāku. Lai gan ir izskanējušas bažas, ka atverot tirgu privātajiem uzņēmējiem, mums būs grūtības nodrošināt visu interešu līdzsvarošanu un nepieciešamo uzraudzību, uzskatu, ka tām nav pamata. Visi nepieciešamie uzraudzības pasākumi un vēl stingrākas prasības tiks ieviestas vienlaicīgi ar tirgus atvēršanu,'' klāsta Eiropas Parlamenta deputāte no Eiropas Tautas partijas Deirdre Klune.

Tiesa, debašu laikā netrūka arī iebildumu no kreisajām politiskajām partijām – vairākas partijas ir nobažījušās, ka privāto uzņēmēju ienākšana nozarē apdraud gan pārvadājumu drošību, gan arī rada draudus dzelzceļa nozarē strādājošo sociālajai stabilitātei. Eiropas Savienības komisāre Transporta jautājumos Violeta Bulca tomēr šādus pieņēmumus noraida, uzsverot, ka iecerētās dzelzceļa reformas neuzliek par pienākumu privatizēt dzelzceļa nozares uzņēmumus, tātad tā pieļaus arī valstu tālāko līdzdalību dzelzceļa tirgos:

''Pakete nerisinās jautājumu par dzelzceļa piederību. Tā ir ļoti svarīga ziņa. Nav nekādu prasību privatizēt dzelzceļa operatorus! Tas, ko savukārt mēs mēģinām izveidot, ir laukums ar vienādiem spēles noteikumiem!

Kā arī tirgus ar konkurenci, kuram ir jākalpo mūsu patērētāju un mūsu uzņēmēju interesēm. Tieši tam ir paredzēta šī dzelzceļa reformu pakete.''

Deputātu vairākums tomēr uzskata, ka iecerētie pasākumi radīs lielākas investīcijas dzelzceļa nozarē, uzlabos pakalpojuma kvalitāti un samazinās cenas pasažieriem. EP arī uzsver, ka vilcieni ir videi draudzīgs transporta veids un, palielinot dzelzceļa transporta izmantošanu, tiks veicināts arī oglekļa izmešu daudzuma samazinājums visā Eiropā.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti