Eksperti brīdina: Maska ambīcijas var novest pie «Twitter» kraha

Uzņēmuma īpašnieks un miljardieris Īlons Masks vēlas pārvērst sociālo tīklu "Twitter" par jaunu "superlietotni", kas līdzīga Ķīnas saziņas vietnei "WeChat". Kamēr daļa ekspertu Maska soli vērtē atzinīgi, citi paredz izgāšanos un drīzu "Twitter" ēras galu.

"Drīz mēs atvadīsimies no "Twitter" zīmola un pakāpeniski – no visiem putniem," tā par populārā zīmola maiņu aizvadītajā nedēļas nogalē mikroblogošanas vietnē rakstīja uzņēmuma īpašnieks Īlons Masks.

Kas vairāk par logo maiņu

To, ka uzņēmuma zīmols un piedāvātie pakalpojumi, visticamāk, tiks paplašināti, Masks pauda jau iepriekš. Viņš norādīja, ka uzņēmums "ir jāvirza tālāk par īsiem teksta ierakstiem, kas "Twitter" sākotnēji padarīja slavenu". Publiski pieejamā informācija liecina, ka

Masks šo lietotni, visticamāk, vēlas pārvērst par ko līdzīgu Ķīnas saziņas vietnei "WeChat".

"WeChat" ir visaptveroša lietotne, kas saviem klientiem piedāvā dažādas iespējas, tostarp ļauj komunicēt ar citiem tajā reģistrētiem cilvēkiem, nosūtīt naudu, pasūtīt taksometru, rezervēt viesnīcas un spēlēt mobilās spēles.

"Twitter" izpilddirektore Linda Jakarino šo pirmdien e-pastā uzņēmuma darbiniekiem vēstīja, ka "Twitter" turpinās "iepriecināt visu mūsu kopienu ar jaunu pieredzi audio, video, ziņojumapmaiņas, maksājumu, banku jomā, tā izveidojot globālu ideju, preču, pakalpojumu un iespēju tirgu".

Kāpēc X?

Masks jau iepriekš bija pārveidojis "Twitter" korporatīvo nosaukumu par "X Corp", kas ir "X Holding Corp" meitasuzņēmums, tā liecina tiesas pieteikums šī gada aprīlī. Pagājušā gada oktobrī, tieši pirms "Twitter" iegādes, Masks sacīja, ka 44 miljardu ASV dolāru vērto darījumu viņš uzskata par "katalizatoru, lai izveidotu visaptverošo lietotni X".

Burts "X" ir skaidri redzams arī Maska komerciālā kosmosa uzņēmuma "SpaceX" nosaukumā. Pirms vairāk nekā divām desmitgadēm "X.com" bija arī Maska maksājumu uzņēmuma nosaukums. Tas, apvienojoties ar tā laika konkurentu, beigu beigās pārtapa par "PayPal".

Iespēju logs ir ciet

Vairāki tehnoloģiju analītiķi uz Maska ambīcijām raugās ar zināmu skepsi. Jūnijā konsultāciju uzņēmums "Forrester Research" publicēja ziņojumu "Superlietotņu iespēju logs ir ciet", kurā vēstīja, ka tehnoloģiju giganti, piemēram, "Google" un "Apple" jau šobrīd miljoniem cilvēku ASV un Eiropā piedāvā visaptverošus pakalpojumus, kas raksturīgi tā dēvētajām "superlietotnēm". Ielauzties šajā tirgū ir grūti – šķēršļus liek gan likumdošana un datu regulatori, gan arī sīvā konkurence.

Maska vairākkārt minētais "WeChat" parādījās laikā, kad konkurence Ķīnā bija maza. Neliela tolaik bija arī viedtālruņu atmiņa, tāpēc cilvēku iespējas tajā saglabāt dažādas lietotnes bija stipri ierobežota.

Maska panākumus būtiski var kavēt arī uzņēmuma iekšējās stabilitātes trūkums, tā brīdināja Bostonas Universitātes Kvestromas Biznesa skolas mārketinga profesore Šuba Srinivasana. Viņa sacīja, ka "Twitter" zīmola maiņa ir īpaši riskanta, ņemot vērā tās sociālo mediju konkurentus. 

Zināms, ka arvien lielāku popularitāti gūst "Twitter" līdzīgas saziņas vietnes, piemēram, "Bluesky" un "Mastodon". Aizvadītajā mēnesī mikroblogošanas vietnei līdzīgu pakalpojumu sāka piedāvāt Marka Zakerberga izveidotais "Threads" un nupat iespēju publicēt tikai teksta ierakstus savā platformā pievienoja arī Ķīnai piederošā videoplatforma "TikTok".

"Zīmola maiņa, visticamāk, apstiprinās daudzu "Twitter" lietotāju bailes, ka viņiem pazīstamā "Twitter" ēras beigas sākās jau tad, kad uzņēmumu iegādājās Masks," viņa sacīja.

Kā "Twitter" nākotni prognozē eksperti?

Kopš "Twitter" vadību pārņēmis Masks, uzņēmuma ienākumi no reklāmām samazinājušies uz pusi. Lielie zīmoli no saziņas platformas distancējas, baidoties no kārtējām izmaiņām, tostarp, kā "Twitter" regulē saturu un verificētos kontus. Uzņēmumā teju par ikdienu kļuvušas darbinieku atlaišanas, neapmaksāti rēķini, tiesas prāvas un slikta slava.

Kopš Masks iegādājās "Twitter", trīskārt kritusies uzņēmuma vērtība, tā liecina tā uzņēmuma akcionāra "Fidelity" aplēses. Savukārt konsultāciju uzņēmums "Brand Finance" nesen vēstīja, ka uzņēmuma zīmola vērtība šobrīd ir vien 4 miljardi ASV dolāru, iepretim 44 miljardiem – cenai, par kādu to savulaik iegādājās Masks. 

Eksperti pauž, ka "Twitter" vērtību negatīvi ietekmējusi Maska agresīvā mārketinga politika un pretrunīgie paziņojumi.

"Pētījumi liecina, ka zīmola maiņa var atmaksāties, īpaši, ja uzņēmumam ir problēmas vai tas vēlas mainīt virzienu," tā zīmola maiņu komentēja Nebraskas Omahas universitātes mārketinga profesors Janhui Džao.

Tikmēr "Forrester" analītiķis Maiks Proulks "Twitter" nākotni redz drūmākās krāsās: 

"Maska vīzija pārveidot "X" par "visu pakalpojumu lietotni" prasa laiku, naudu un cilvēkus – trīs lietas, kuru šim uzņēmumam vairs nav." 

Eksperts arī piebilda, ka, viņaprāt, uzņēmums tiks slēgts vai izpirkts turpmākā gada laikā:

"Masks pašrocīgi ir iznīcinājis zīmolu, kas 15 gadu laikā jau bija nodrošinājis savu vietu mūsdienu kultūras leksikā."

KONTEKSTS:

Pasaules bagātākais cilvēks, ASV miljardieris Īlons Masks 2022. gada oktobra nogalē pabeidza sociālā tīkla "Twitter" iegādes darījumu un pārņēma kontroli pār šo uzņēmumu. Viņš atlaida vairākus vadošos "Twitter" darbiniekus. Masks par sociālā tīkla iegādi samaksāja 44 miljardus ASV dolāru.

Uzņēmējs apgalvoja, ka nopircis "Twitter", lai sekmētu veselīgas debates par plašu ideju loku un stātos pretī tendencei, kad sociālie mediji sašķeļas partejiskos "atbalss kambaros".

Jūlija izskaņā uzņēmuma īpašnieks Īlons Masks paziņoja, ka nolēmis mainīt uzņēmuma nosaukumu un logo. Turpmāk šis sociālais tīkls būs pazīstams ar nosaukumu "X".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti