Pēc gatavošanās laika bada ar jaunu pretendentu ambīcijām startē F-1 sezona

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Ar netipiski agru startu nedēļas nogalē jau sāk griezties 2023. gada Pirmās formulas (F-1) karuselis, kas sola gan sportiskas intrigas trasē, gan arī šim sporta veidam tik ļoti raksturīgās aizkulišu cīņas un kaujas aiz slēgtām durvīm. Pagājušā sezona F-1 atnesa lielākās tehniskās pārmaiņas čempionāta vairāk nekā 70 gadus ilgajā vēsturē, bet šogad visi jau ir krietni labāk pazīstami ar tehniku un ziemā centušies uzlabot savas mašīnas.

Aizvadītajā sezonā ļoti pārliecinoši triumfēja komanda "Red Bull" – viņi savā kontā ierakstīja pasaules čempionu titulu Konstruktoru kausā, pārtraucot "Mercedes" astoņus gadus ilgušo dominanci. Lai arī "Red Bull" visus šos gadus bija vairāk vai mazāk konkurētspējīgi, viņiem tas bija pirmais Konstruktoru tituls kopš 2013. gada sezonas. Tikpat pārliecinoši pilotu vērtējumā triumfēja Makss Verstapens, kurš nodrošināja otro čempiona titulu karjerā. Turklāt titulu viņš nodrošināja jau oktobra sākumā Japānas Lielās balvas izcīņā, bet līdz sezonas beigām palika vēl četri posmi. Patiesībā Verstapens titulu varēja nodrošināt vēl agrāk, tik liela bija viņa un "Red Bull" dominance pērnā gada sezonā. 2022. gadā "Red Bull" piloti Verstapens un Serhio Perezs neuzvarēja tikai 5 no 22 posmiem, bet iepriekšējos gados dominējusī "Mercedes" komanda savu vienīgo uzvaru guva tikai priekšpēdējā posmā Brazīlijā.

2022. gada sezonas pats sākums "Red Bull" nebija tik spožs kā sezonas turpinājums – divos no pirmajiem trim posmiem uzvarēja "Ferrari" pilots Šārls Leklērs, savukārt "Red Bull" mocīja izturības problēmas. Sarkanā itāļu formula un tās piloti bija ļoti ātri arī sezonas turpinājumā, taču "Ferrari" nepārtraukti šķietami sabotēja paši sevi – apbrīnojami muļķīgas kļūdas stratēģijas izvēlē abiem pilotiem regulāri traucēja pacīnīties par labākiem rezultātiem. Tas maksāja amatu "Ferrari" komandas vadītājam Matijam Binoto un mainījušies arī galvenie atbildīgie par boksu apmeklējumu stratēģiju sacīkstēs.

Gatavojoties 2023. gada sezonai, visām komandām bija kopīgs izaicinājums, proti, laika trūkums.

Iepriekšējā sezona noslēdzās 20. novembrī, bet šogad jaunās sezonas sākums ir viens no vēsturiski visagrākajiem visā čempionātā. Pirmās sacīkstes notiek jau 5. martā, savukārt pērn pirmais posms bija tikai 20. martā. Aptuveni divas nedēļas vairāk laika ir ļoti daudz. Tāpat komandām šoreiz bija tikai trīs testu dienas Sahiras trasē Bahreinā, kur notiek arī sezonas pirmais posms. Maz laika, lai pārbaudītu, kas tad ir uzbūvēts ziemā un kā tas strādā trasē.

Testu rezultāti vienmēr jāuztver ar zināmu skepsi, jo komandas allaž centušās spēlēt paslēpes, lai konkurentiem nerādītu kādus interesantākus, specifiskus tehniskos risinājumus un savu patieso ātrumu trasē. Arī šoreiz vairākas komandas tieši uz sacīkšu nedēļas nogali sagatavojušas uzlabojumu paketes savām mašīnām. Tiesa, testi zināmu priekšstatu tomēr sniedz un viss liecina, ka peletona priekšgalā pirmajos posmos atradīsies "Red Bull" piloti.

F-1 pārzinātājs Aldis Putniņš gan uzsver, ka

"Red Bull" gaidāmā sezona būs izaicinājumiem pārpilna tieši tehniskās attīstības jautājumos.

"Viņi ir ieguvuši ļoti labu inerci un ļoti daudzas pazīmes par to liecina, ka šobrīd "Red Bull" ir pašā priekšā. Par Verstapenu nav jāšaubās – no viņa puses būs izdarīts pilnīgi viss. Sezonas turpinājums ir intriga – attīstība sezonas gaitā, pie kā viņi ir pieraduši un lepojušies iepriekšējos gados, šogad īsti nebūs iespējama, jo būs jāsāk izciest sods par tēriņu griestu pārkāpšanu," stāstīja Putniņš, uzsverot, ka aizvadītās sezonas čempioniem būs mazāk laika darbam vēja tunelī un cita veida uzlabojumu veidošanai. "Attiecībā pret nominālo vērtību, kas būtu 100%, "Red Bull" zaudē 25%. Tātad, viņi saņem trīs ceturtdaļas no laika, ko vajadzētu saņemt. Budžeta griesti ierobežoja attīstību sezonas laikā un lika domāt, ko ražot, ko nē, tad šobrīd viņiem par to būs jādomā vēl vairāk un jāstrādā ļoti efektīvi. Šis sods ir arī tālejošāks un ietekmēs "Red Bull" nākamā gada mašīnu."

Prognozējams, ka turpat aiz "Red Bull" vismaz sezonas pirmajos posmos būs "Ferrari" komanda, kuras rindās turpinās braukt Šārls Leklērs un Karloss Sainss. Komanda testos demonstrēja labu, stabilu tempu, kas liek domāt, ka sezonas sākumā viņi būs konkurētspējīgi. Starpsezonā nomainījās "Ferrari" komandas vadītājs – Matiju Binoto aizvietoja Frederiks Vasūrs, kurš iepriekš bija "Alfa Romeo" boss. Viņa vadībā jau notikušas izmaiņas stratēģijas departamentā, taču pēc iepriekšējām neveiksmēm viņu sagaida liels spiediens un itāļu prese rūpīgi sekos līdzi ik katram solim un veiktajai darbībai.

Iesaistīties cīņā par goda pjedestālu un uzvarām katrā posmā plāno arī "Mercedes" komanda.

Pagājušajā sezonā "Mercedes" mocījās ar jaunajiem noteikumiem un komandas formula ilgāku laiku bija nekonkurētspējīga viņu standartiem – "Mercedes" ilgi netika galā ar mašīnas lēkāšanu taisnēs jeb angļu valodā "porpoising". Arī citas komandas saskārās ar šo problēmu, taču to spēja novērst ātrāk un labāk nekā "Mercedes". Problēma izpaudās kā acīmredzama mašīnas lēkāšana garajās taisnēs, sasniedzot maksimālo ātrumu, taču to izraisa mašīnu aerodinamika, kas balstīta piespiedējspēka principos. Komandas līderis Luiss Hamiltons atklāti sūdzējās par muguras sāpēm un komandas vadītājs Toto Volfs aicināja veikt noteikumu izmaiņas. Sezonas beigās "Mercedes" ar savām problēmām vairāk vai mazāk bija tikuši galā un Putniņš uzsver, ka komanda šīssezonas startā ir ievērojami labākās pozīcijās nekā pirms gada.

Par testu pozitīvo pārsteigumu šogad saucama "Aston Martin" komanda. 2022. gada sezonas beigās karjeru noslēdza Sebastjans Fetels, viņa vietu "Aston Martin" formulā ieņems vēl pieredzējušāks pilots – Fernando Alonso, bet viņa komandas biedrs būs komandas īpašnieka dēls Lanss Strols. Par Strola dalību pirmajā posmā bija šaubas, jo treniņā viņš guva rokas traumu, taču pilots ir gatavs startēt jau pašā sākumā. Testos tieši Alonso bija ļoti tuvu Verstapena un "Red Bull" ātrumam, tāpēc ārzemju F-1 eksperti ar piesardzīgu optimismu raugās uz šīs komandas iespējām, pieļaujot iespēju, ka viņi sezonas sākumā varētu būt pat otrā vai trešā spēcīgākā komanda.

Komandas īpašnieks Lorenss Strols nav slēpis ambīcijas izcīnīt čempionu titulus, tāpēc tiek veiktas vērienīgas investīcijas un komanda pārredzamā nākotnē tiks pie jaunas, modernas rūpnīcas un aerodinamiskā tuneļa. Tehnoloģijas ir daļa no vienādojuma, otra puse meklējama cilvēkos.

"Aston Martin" piesaistījuši vienu no vadošajiem "Red Bull" speciālistiem Denu Felovsu, kuru var saukt par aerodinamikas ģēnija Adriana Ņūvija labo roku.

"Viņš ar Pīteru Prodromou ir izaudzis un izskolojies pie Ņūvija. "Red Bull" vēl pirms pāris gadiem ne par ko negribēja palaist Felovsu uz citu komandu, bija pat gatavi tiesāties. "Aston Martin" viņu pārvilināja par milzīgu naudu, samaksājot kompensāciju arī "Red Bull" komandai. Viņam ir vīzija par to, kas strādā, kas nestrādā. Šo 15 gadu laikā viņam ir ieliktas pamatnostādnes, kā strādā Adrians Ņūvijs. Tomēr jaunā fabrika ar modernajiem instrumentiem vēl nav uzbūvēta, tas vēl ir procesā, tāpēc varam gaidīt, kad vēl tas viss pieslēgsies klāt pēc pāris gadiem," stāstīja Aldis Putniņš.

Aiz šīm četrām komandām gaidāmas aizraujošas cīņas peletona vidusdaļā, pozīcijas dalot "Alpine", "Haas", "Alfa Romeo" un "Alpha Tauri", bet sezonas sākumā pastarīšu loma atvēlēta divām leģendārām F1 vienībām "Williams" un "McLaren".

F-1 šogad būs vairāki debitanti – pie vietas "Williams" sastāvā ticis amerikānis Logans Serdžants. Viņš būs pirmais amerikānis kopš Aleksandra Rosi 2015. gadā, kurš piedalīsies F1 sacīkstēs. Rosi toreiz neaizvadīja pilnu sezonu – iepriekš pilnu F-1 sezonu kāds amerikānis aizvadīja 2006. gadā, kad toreizējā "Toro Rosso" (tagad "AlphaTauri") brauca Skots Spīds. Pirmo pilnvērtīgo F1 sezonu 28 gadu vecumā aizvadīs Niks de Vrīss, kurš iepriekš uzvarējis "Formula 2" un "Formula E" čempionātos. Viņš šosezon pārstāvēs "AlphaTauri", bet jau pērn viņš debitēja sacīkstēs, izcīnot 9. vietu Itālijas Lielajā balvā "Williams" sastāvā.

No debitantiem vislielākā uzmanība tiks pievērsta austrālietim Oskaram Pjastri "McLaren" sastāvā.

2021. gada F-2 čempions uzskatīts par lielu talantu, bet pērn viņš sacīkstēs nebrauca, turklāt pievienošanās "McLaren" komandai notika ar lielu skandālu. Pilots bija "Alpine" akadēmijas paspārnē un tika gaidīts, ka F-1 viņš debitēs tieši tur. "Alpine" pat oficiāli paziņoja, ka Pjastri brauks komandas sastāvā 2023. gadā, bet pats pilots šo apgalvojumu noliedza. Lietā iesaistījās arī Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) Līgumu atzīšanas padome, kas analizēja un sprieda, ka Pjastri nav juridisku saistību ar "Alpine", kas viņam liegtu pāriet uz "McLaren". Ja arī viņa formula sezonas sākumā būs nekonkurētspējīga, no Pjastri tik un tā tiks prasīts neatpalikt no komandas biedra Lando Norisa.

Gaidāmā sezona sastāvēs no 23 posmiem – pirmais no tiem jau šonedēļ Bahreinā, bet pēdējais posms būs 26. novembrī Abu Dabī. Sezonas priekšpēdējais posms gaidāms jaunajā Lasvegasas trasē, bet čempionāta sezona varēja būt vēl garāka – Covid-19 dēļ atkal atcelts posms Ķīnā, to tā arī neaizvietojot ar sacīkstēm citā trasē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti