Misēkļiem bagātajā pasaules čempionāta Zviedrijas rallijā otro uzvaru karjerā izcīna Lapi

Pasaules rallija čempionāta (WRC) otrajā posmā Zviedrijā otro panākumu savā karjerā izcīnīja somu pilots Esapeka Lapi ("Hyundai Shell Mobis"), kurš sezonas vienīgajās ziemas sacīkstēs pretēji lielākajai daļai konkurentu nepieļāva kļūdas un ar stabilu braucienu izcīnīja pārliecinošu uzvaru.

ĪSUMĀ:

Liels ātrums un paļaušanās uz sniega vaļņiem

Zviedrijas rallijs ir vienīgās ziemas sacensības WRC kalendārā. Šajā posmā ierasti ātrie ātrumposmi, kur vietām ekipāžas attīsta pat teju 200 kilometru stundā lielu ātrumu, cauri sniegotajiem mežu ceļiem prasa precīzu braukšanu no pilotiem un stenogrammu, lai savā labā izmantotu sniega vaļņus trases malās. Par rallija bāzi jau atkal tika izraudzīta Zviedrijas ziemeļdaļas pilsēta Ūmeo.

Dalībnieku saraksta kopumā veidoja 57 ekipāžas, bet ātrākajā "Rally1" klasē uz starta izgāja deviņi braucēji – bez jau minētā Lapi, kurš šogad trešo "Hyundai Shell Mobis" pilota krēslu dala ar vēl diviem braucējiem, startēja arī šīs komandas pastāvīgie braucēji Tjerī Nevils, kurš uzvarēja sezonas pirmo posmu, Montekarlo ralliju, un igaunis Ots Tanaks, kurš Zviedrijā triumfēja pērn, "Toyota Gazoo Racing" vienību pārstāvēja brits Elfins Evanss, japānis Takamoto Katsuta un pēdējo divu sezonu pasaules čempions Kalle Rovanpera, kurš šogad nolēmis iepauzēt un nestartēt pilnu sezonu, kā arī "M-Sport Ford" piloti Greguārs Munsters no Luksemburgas un francūzis Adriens Formo. Tāpat prestižākajā klasē sacentās arī itālis Lorenco Bertelli ar nomātu "Toyota Gazoo Racing" komandas sagatavoto spēkratu.

Kā jau ierasts, rallijs sākās ceturtdien ar vienu ātrumposmu iesildošā 5,16 kilometru (km) garā distancē. Taču galvenā cīņa risinājās nedēļas nogalē – piektdien (107,9 km) un sestdien (125,96) braucēji spēkojās septiņos ātrumposmos, bet rallijs noslēdzās ar trim "dopiem" svētdien (61,08 km).

Zviedrijas ziemīgie laikapstākļi parāda zobus

Rallija ievadā ceturtdien niecīgā vadībā izvirzījās Rovanpera, tomēr pirmais trijnieks pēc nedaudz vairāk kā 5 km iebrauca divu sekunžu robežās.

Piektdienas cīņu lielā mērā ietekmēja ziemīgie laikapstākļi – vispirms pirmajiem braucējiem bija "jātīra" trase pārējiem. Pēc piektdienas pirmajiem diviem ātrumposmiem līderis bija Rovanpera, kuram sekoja Takamoto Katsuta (+5,7) un Ots Tanaks (+6,2).

Taču trešais piektdienas "dops" izvērtās dramatisks. Tajā sākotnēji ātri braucošais Tanaks kādā no līkumiem aizskāra kupenu un sabojāja auto radiatoru, kas viņam lika izstāties. Kamēr Tanaks lēnām ripoja pa trasi, viņam lielā ātrumā pietuvojās Formo, kurš pēdējā brīdī izvairījās no pamatīgas avārijas. Šajā ātrumposmā arī Rovanpera pieļāva tādu pašu kļūdu kā Tanaks, sabojājot mašīnas radiatoru un izstājoties no tālākās cīņas piektdien. Savukārt Munsters ātrumposmā mainīja pārsistu riepu. Par rallija līderi kļuva Katsuta, kuram sekoja Lapi (+11,4) un Evanss (+13,3).

Formo izvairās no Tanaka auto

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Pēc servisa parka apmeklēšanas sākās stipra snigšana, kas visiem ne tikai apgrūtināja redzamību, bet arī pirmajiem braucējiem sagādāja pamatīgas grūtības ar ceļu "tīrīšanu". Rallija piektajā "dopā" bija pamatīgi sasnidzis – gandrīz katra nākamā ekipāža bija ātrāka par iepriekšējo, un finišā ātrāko laiku uzrādīja igaunis Georgs Linamāe, kurš startēja ar lēnākas klases "Toyota GR Yaris Rally2" spēkratu. Šajā pārbaudījumā ātrāko rezultātu no "Rally1" klases braucējiem uzrādīja Lapi, kurš zaudēja 5,8 sekundes un ieņēma sesto vietu.

Nākamajā ātrumposmā ātrākais bija Lapi, kurš kopvērtējumā vairs tikai par 0,3 sekundēm atpalika no Katsutas, taču otrais "dopā" atkal bija igaunis Linamāe. Tikmēr Nevils, kuram trasē bija jādodas pirmajam, saņēma 40 sekunžu sodu par laika kontroles kavējumu. Beļģis atzina, ka viņa auto esot piemeklējušas problēmas ar degvielas padevi. Līdz ar to ātrumposmā pirmais devās Evanss, kurš zaudēja vairāk nekā 30 sekunžu. Evanss pēc finiša bija neapmierināts, uzskatot, ka Nevils, viņaprāt, apzināti nolēma saņemt sodu, lai trasē nebrauktu pirmais. Tomēr Nevils pēcāk norādīja, ka tehniskās problēmas turpinājušās arī pēc tam.

Esapekas Lapi ekipāža 2024. gada Zviedrijas WRC posmā.
Esapekas Lapi ekipāža 2024. gada Zviedrijas WRC posmā.

Notikumiem bagātajā piektdienā pirms noslēdzošā ātrumposma Lapi pārņēma rallija vadību, apsteidzot Katsutu (+1,8). Bet trešajā pozīcijā kopvērtējumā izvirzījās mājinieks Olivers Solbergs ar lēnākas "Rally2" klases "Škoda Fabia" spēkratu. Pēc piektdienas pēdējā "dopa" līderu trijnieks nemainījās, Lapi tikai nedaudz palielināja pārsvaru pār japāni (+3,2).

Pēc piektdienas septiņiem ātrumposmiem trešajā pozīcijā arvien atradās Solbergs, kurš atkārtoja sava tēva, leģendārā norvēģu rallista Petera Solberga panākumu, ieņemot vietu līderu trijniekā pēc kādas pilnas sacensību dienas ar "Rally2" līmeņa auto. Peteram šis sasniegums padevās 2019. gada Velsas rallijā.

Notikumiem bagātā piektdiena

Pēc konkurentu misēkļiem Lapi piesardzīgi aizbrauc līdz finišam

Sestdiena saistībā ar pavērsieniem rezultātu tabulā un ātrumposmos izvērtās krietni mierīgāka par piektdienu. Tomēr tik un tā līderu trijnieks piedzīvoja kārtējās izmaiņas – Katsuta pēc laba brauciena sestdienas pirmajā "dopā" sadeldēja Lapi pārsvaru līdz vien 0,9 sekundēm, taču jau nākamajā ātrumposmā japānis pieļāva kļūdu un attapās kupenā, izstājoties no cīņas par savu pirmo panākumu WRC posmā.

Tas nozīmēja, ka uz otro pozīciju pakāpās Formo, kurš dienas trešajā pārbaudījumā pirmo reizi šosezon uzstādīja ātrāko ātrumposma laiku. Toties Lapi jau tad bija pārliecinošs rallija līderis, Formo somam zaudēja minūti un 24 sekundes, bet par vēl 16 sekundēm atpalika Evanss, kurš, apsteidzot Solbergu, bija aizkārpījies līdz trešajai pozīcijai.

Atlikušajos sestdienas ātrumposmos nebija būtisku starpgadījumu, kas nozīmēja, ka līderu trijotne vairs nemainījās. Lapi stabili un piesardzīgi brauca pretim savai otrajai uzvarai WRC karjerā, trīs noslēdzošos rallija ātrumposmus svētdien viņš varēja sākt ar minūti un 6 sekunžu lielu handikapu.

Pēdējā dienā lielākā intriga šķietami bija par otro un trešo goda pjedestāla pakāpienu. Jau svētdienas pirmajā "dopā" prasmīgāks izrādījās pieredzējušais Evanss, kurš pēc krietni ātrāka brauciena apsteidza Formo un izvirzījās otrajā pozīcijā. Arī nākamajā pārbaudījumā Evanss bija ļoti ātrs un vēl vairāk atrāvās no Formo, tobrīd abus šķīra 14,1 sekunde.

Tikmēr Lapi turpināja piesardzīgo taktiku, kas arī atmaksājās. Somu rallists nosargāja uzvaru, sacensību finišā par 29,6 sekundēm apsteidza Evansu, bet trešajā vietā vēl 18,3 sekundes vēlāk finišēja Formo.

Zviedrijas rallija kopvērtējums 

Šis ir Somijas pilota Lapi otrais panākums WRC prestižākajā klasē, līdz šim viņa vienīgā uzvara bija 2017. gada Somijas rallijā. Savukārt francūzis Formo pirmo reizi karjerā kāpis uz goda pjedestāla.

Esapekas Lapi ekipāža 2024. gada Zviedrijas WRC posmā.
Esapekas Lapi ekipāža 2024. gada Zviedrijas WRC posmā.

Zviedrijas rallija uzvarētājs nenopelna visvairāk kopvērtējuma punktu

Jāatgādina, ka šosezon jaunieviestā punktu skaitīšanas sistēma motivē braucējus cīnīties par labāko rezultātu katrā sacīkšu dienā. Proti, jaunā sistēma nosaka, ka kopvērtējuma punkti tiek sadalīti jau pēc sestdienas ātrumposmiem, tomēr galu galā tos var saņemt tikai, ja finišēts arī svētdien. Savukārt svētdien norit jauna, atsevišķa cīņa, kur punkti tiek piešķirti septiņiem ātrākajiem pilotiem. Un vēl papildu punktus var nopelnīt rallija pēdējā jeb tā dēvētajā "Power stage" pārbaudījumā, kur piecu ātrāko laiku īpašnieki nopelna papildu punktus čempionāta kopvērtējumam.

"Power stage" atrumposmā Lapi neierindojās starp pieciem ātrākajiem, kas nozīmē, ka papildu punktus soms nenopelnīja. Noslēdzošajā "dopā" ātrākais bija Rovanpera, nopelnot 5 punktus, otrais – Evanss (4 punkti), trešais – Nevils (3 punkti), ceturtais – Tanaks (2 punkti), bet par piekto ātrāko laiku vienu punktu nopelnīja Katsuta.

Savukārt, ņemot vērā tikai svētdienas rezultātu, Lapi ierindojās tikai septītajā pozīcijā, kas nozīmē, ka viņš par sestdienas braucienu nopelnītajiem punktiem pievienoja tikai vienu. 

Sezonas kopvērtējuma tabulai veiksmīgākās sacensības padevās Evansam, kurš par trešo vietu sestdien ieguva 13 punktus, svētdien izcīnīja maksimālos septiņus, bet ar otru ātrāko braucienu "Power stage" nopelnīja vēl četrus. Līdz ar to Evanss ieguva 24 punktus, bet rallija uzvarētājs Lapi – 19.

Zviedrijas WRC posmā izcīnīto kopvērtējuma punktu sadalījums 

Pēc diviem rallijiem sezonas kopvērtējuma līderis ar 48 punktiem ir Evanss, otrais – Nevils (45 punkti), trešais – Formo (29 punkti).

Nākamais posms WRC vedīs uz Āfriku, kur no 28. līdz 31. martam rallijs notiks Kenijā.

Šosezon WRC posmu pirmo reizi rīkos arī Latvija, pasaules čempionātu uzņemot no 18. līdz 21. jūlijam. Sagaidāms, ka Latvijas ātrie ceļi būs izaicinājums dalībniekiem, kuru starpā varētu būt arī 2023. gada Eiropas vicečempionu ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti