Tas ir Imants Kalniņš no saknēm līdz matu galiem. Stāsta operas «Matīss – kausu bajārs» komanda

Svētdien, 5. decembrī, Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars" pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos Imanta Kalniņa opera "Matīss – kausu bajārs", kas balstās Aleksandra Čaka poēmas motīvos. Tā ir radošās grupas velte abu meistaru apaļajās jubilejās.

Tas ir Imants Kalniņš no saknēm līdz matu galiem. Stāsta operas "Matīss – kausu bajārs" komanda
00:00 / 05:42
Lejuplādēt

Imants Kalniņš operu sakomponējis pirms 20 gadiem, tā līdz šim glabājusies viņa bibliotēkā, un nu ar laika distanci monumentālais opuss satiksies ar saviem klausītājiem koncertuzvedumā. To iestudē muzikālais vadītājs Ainārs Rubiķis un režisore Rēzija Kalniņa.

Latvijas Radio ar radošo grupu tiekas uzveduma mēģinājumā, kurā savas partitūras iestudē solisti Juris Jope un Edgars Ošleja. Ar viņiem tobrīd strādā režisore Rēzija Kalniņa un horeogrāfe Inga Krasovska.

Iestudējums ir velte Čaka 120. un Imanta Kalniņa 80. jubilejai, bet – kā mēģinājuma starplaikā uzsver Rēzija Kalniņa – šī darba kontekstā ļoti svarīga ir tieši trīsvienība, ko var raksturot kā Čaks–Kalniņš–Rubiķis, jo Ainārs Rubiķis ir šī pirmatskaņojuma idejas autors.

"Šī gada sākumā, sagaidot Imanta Kalniņa 80 gadu jubileju, viņš teica: "Sirsnīt! Es esmu viņam parādā! Es gribu to izdarīt, un vai tu esi ar mani?" Es teicu: "Es, protams, esmu ar tevi!"," atceras Rēzija Kalniņa. "Bet mēs nevaram teikt, ka mēs esam tikai divatā ar Aināru. Mums ļoti svarīga ir komanda – tajā ir Dace Micāne-Zālīte, scenogrāfe, māksliniece Sandra Strēle, kura visu šo scenogrāfiju pati savām rokām ir apgleznojusi, pasakainais gaismu mākslinieks Ainārs Pastars, Inga Krasovska, Ilze Vītoliņa, filmēšanas komanda ar Imantu Zaķīti un Līgu Pipari priekšgalā."

 

Operas ‘’Matīss – kausu bajārs’’ mēģinājums

Operas iestudējumā piedalās orķestra " Sinfonietta Rīga" mūziķi un Rīgas kamerkoris "Ave Sol", kā arī operas solisti – Juris Jope, Armands Siliņš, Krišjānis Norvelis, Viktorija Pakalniece, Artjoms Safronovs, Edgars Ošleja un Rihards Millers.

Rēzija Kalniņa turpina: "Tā ir šī radošā projekta trīsvienība – tas ir Ainārs, tas ir, protams, paps,  un tas ir Čaks. Lai to kuģi varētu radīt, uzbūvēt un tad ielaist tā saucamajā Daugavā, kur arī notiek darbība – pie Daugavas, krogā, kas ir būtībā pasaule. Visi tanī kuģī atrodas. Un tā upe vai tā jūra, vai tas ūdens, tā ir tā mūzika, kas mūs ved uz priekšu. Tajā mūzikā ir vētra, viļņi, rāms ūdens, spogulis, tur ir viss. Tā mūzika ir tā, kura iznes, izceļ, ieceļ mūs tajā ārpuslaikā, ārpus ikdienas."

Operas sižetiskajā un muzikālajā materiālā iekodēti visas cilvēces gan lielākie spēka, gan vājuma punkti, tas ir ļoti daudzslāņains stāsts, kas uzdod arī ļoti daudz jautājumu, – atzīst Ainārs Rubiķis. Viņš skaidro: "Visa sākums ir tā kā Rīgā, un tad otrais cēliens, mūsu otrais cēliens, sākas ar mežu, kad Matīss ir pametis Rīgas pilsētu, Rīgas krogus, visu šo zaņķi jeb to pasauli, kas viņu ir ēdusi un noēdusi, un viņš meklē savas saknes, viņš meklē to, kāpēc viņš ir, viņš meklē savu misiju. Un, protams, viņš arī šajā mežā sevi īsti neatrod. Jo tas arī nav viņa aicinājums. Un tad libreta un poēmas laikā var izsekot, kā Matīss no sava pirmā dziedājuma krogā pārtop no antivaroņa par varoni."

Operas ‘’Matīss – kausu bajārs’’ mēģinājums

Titullomu operā atveido Juris Jope, kurš uzsver: "Pats svarīgākais, kas šajā darbā tiek parādīts, ir nesavtīga mīlestība, cilvēka nemitīgi meklējumi pēc sevis piepildījuma, pēc dzīves jēgas. Man tas liels pārsteigums, cik šī opera ir dziļa, skaista. Jā, bet no saknēm līdz matu galiem tas ir tomēr Imants Kalniņš, un Matīsā ir ļoti daudz dažādas krāsas, un pie tā mēs ar Rēziju Kalniņu un Aināru Rubiķi īpaši strādājam, lai atrastu Matīsā visas iespējamās šķautnes, ko vien var atrast."

Operdziedātājs, izteiksmīgās basa balss īpašnieks Edgars Ošleja operā iejūtas Krodzenieka lomā: "Krodziniekam galvenais ir, lai viņa tā lieta ietu uz priekšu. Un viņam tas ir ļoti atkarīgs no tā, vai Matīss nāks pie viņa ballēties. Jo tad, kad ir Matīss, tad ir jautri, tad ir atrakcijas, dejas uz galdiem, tad nāk ļoti daudz viņam klienti, prasa alu un viss ir ļoti jauki. Un tad pēkšņi vienā brīdī Matīss vairs negrib nākt dzert. Un tad Krodziniekam parādās nepatikšanas, viņš, protams, dusmojas uz visu pasauli. Krodzinieks manā skatījumā ir tāds manipulējošs tēls. Bet arī visu to ļauno darot, viņš nejūtas, ka viņš būtu ļauns. Jo pret sevi jau viņš ir labs."

Imanta Kalniņa operas "Matīss – kausu bajārs" pirmatskaņojums koncertizrādes formātā notiks svētdien, 5. decembrī, Liepājas koncertzālē "Lielais dzintars", to varēs dzirdēt arī tiešraidē Latvijas Radio 3 "Klasika".

Operas ‘’Matīss – kausu bajārs’’ mēģinājums
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt