Šausmas tukšā teātra zālē. Remarka par Nacionālā teātra e-izrādi «Baltā sieva»

Monoizrādes “Baltā sieva” savdabību idejas autore un visu lomu aktrise Madara Botmane kopā ar režisoru Valteru Sīli ir iestrādājuši e-izrādē, “sakrustojot” pagātni ar nākotni: senatnīgā, bet atraktīvā valoda komplektā ar mūslaiku sociālo tīklu lietotņu funkcionalitāti rada absurdi komisko efektu. Izrāde, kas tapusi Latvijas Nacionālajā teātrī kā “Baltā kuba” projekts, ir pandēmijas laika eksperiments ar saturu un formu jeb mūsdienu virtuālā maskarāde. 

Par pamatu e-izrādei izrādes idejas autore aktrise Madara Botmane izvēlējusies literātes Vizmas Belševicas par šausmu stāstu dēvēto darbu “Baltā sieva” no 1979. gadā izdotā stāstu krājuma “Nelaime mājās” (no tā paša, kur iekļauts arī stāsts “Tās dullās Paulīnes dēļ”).

Šī izrāde “neuzsēžas” uz pandēmijas raisītā eksistenciālo pārdomu viļņa, bet spēlējas ar skatītāju, dinamiski izklāstot joku stāstu, kas ir vienīgais spoku stāsts Vizmas Belševicas daiļradē.

Turklāt stāsts ļauj ienākt arī teātra aizkulisēs, izklaidējoši izglītojoši pavēstot garāmejošajam skatītājam, piemēram, par lugas sižeta elementiem vai vēstot par aktrises sūro likteni ilgās pēc savas sapņu lomas.

Pusstunda, kas papildināta ar pirmsizrādes kadriem, kur aktrise pati šo darbu nodēvē par “Snapchat” meditāciju, ir ērts ilgums e-izrādei, lai nenogarlaikotu skatītāju ar greizo spoguļu digitalizētajiem efektiem, ar naivo seju filtriem un ar steidzīgo kadru virknējumu, bet ļautu izstāstīt stāstu. Īss, virtuāls aktrises “stendaps”. (Un beigās vēl didaktiski pakratot pirkstu, piesakot neprecēties vairākkārt, jo tad dzīve pēc nāves būs bezgalīgi mokoša.) Traģikomisks viencēliens kā aktrises dzirkstoša monoizrāde vienlaikus esot gan teicējai, gan visiem izrādes varoņiem (piktajai režisorei ar matu ruļļiem, naivajam aktierim, smalkajam sievišķim u.c.) vienlaikus.

To, ka šie nav tikai īsie video aktrises personīgajā sociālo tīklu profilā, apliecina efektu izmantošana tādā pakāpē, kas liedz atpazīt aktrisi dažos no stāsta tēliem. Gan vizuālais tēls, gan balss variācijas šķiet neuzpazīstamas, un par to rūpējušies Reinis Suhanovs, Toms Zeļģis un Oskars Pauliņš. Tas vienlaikus gan pievelk skatītāju, gan mazliet “šausmina”, signalizējot par mūslaiku virtuāli konstruētajām identitātēm, aiz kurām patiesā seja vairs nav atrodama. Viss pārtop mūsdienīgā virtuālā maskarādē.

Tiesa, gribētu redzēt šāda stāsta iestudējumu, ja to veidotu kāds vidusskolas klases skolēnu pulciņš kā projektu nedēļas darbu literatūras stundai.

Neapšaubot aktrises Botmanes uzdrīkstēšanos un režisora Sīļa pieliktos dramaturģiskos akcentus, tomēr gribētos redzēt vēl vienu versiju par šo tēmu, citādi lietotņu efektu izmantošana šķiet vien pieaugušo ironiska koķetēšana ar laikmetu. Pašu izrādes veidotāju paaudzi, iespējams, šī e-izrāde nepārsteigs, bet jaunāko paaudzi pat, iespējams, garlaikos. (Jo par garu. Jo – kas tas ir? Jo – cik sekotāju ir šai meitenei ar garajiem matiem un kur tā pirkusi savu balto, garo kleitu? Utt. u. t. jpr.) Vai šis virtuālais spoku stāsts ar mājsaimnieču seriāla sižeta cienīgiem elementiem e-izrādes rāmjos būtu tas, ko jaunieši pārsūtītu/ieteiktu viens otram sociālajos tīklos? Vai tomēr viņiem pietiek savu īsizrāžu sociālo tīklu ārēs, kur galvenajās lomās viņi redz savus laikabiedrus un virtualizētos “ietekmeļus”? Vai virtuālais īkšķis būs nospiests pie saites uz šo izrādi? Vai pazustu no algoritmu cenzētās virtuālās aktualitāšu “sienas”?

P.S. Starp citu, teatrāli mūžīgais jautājums – būt vai nebūt – šajā e-izrādē izskan divkārtaini. Klasiski teatrāli, bet arī eksistenciāli tieši – būt vai nebūt e-teātrim? Un būt vai nebūt teātrim? Ja būt, tad kad un kā? Ironiski jautā izrādes veidotāji skatītājam. Un atbildes nesīs neviens cits kā laiks.

Latvijas Nacionālā teātra izrādi "Baltā sieva" bez maksas iespējams noskatīties vietnē "LMT Straume".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti