Rīta Panorāma

Intervija ar Sandi Jansonu par elektrības tarifu samazināšanas iespējām

Rīta Panorāma

Singapūras Satīns iestājas par Eiropas vērtībām

Izsmalcinātās spēles ar cilvēku likteņiem - «Bīstamie sakari» Dailes teātrī

Izsmalcinātas spēles ar cilvēku likteņiem – Dailes teātris noslēdz sezonu ar jauniestudējumu «Bīstamie sakari»

Lielo kaislību lugu – Kristofera Hemptona “Bīstamos sakarus” uz Dailes teātra Lielās skatuves iestudē angļu Jans Villems van den Boss. Luga rakstīta Pjēra Šoderlo de Laklo romāna motīviem, vēstīja teātra pārstāvji. Ar šo iestudējumu Dailes teātris noslēdz 2018./2019. gada sezonu, kam dots moto “Pasaules klasika jaunās intonācijās”. 

Nav nekā bīstamāka par gudru sievieti, kura vēlas atriebties vīrietim, kas viņu pametis. Marķīze de Merteija dziedē savu ievainoto patmīlību, meklējot palīdzību pie vikonta de Valmona. Būdams tikpat bezprincipiāls kā marķīze, viņš nekad neatteiksies no izaicinājuma pavedināt nevainīgu meiteni un uzticīgu sievu. Izsmalcinātās spēles ar cilvēku likteņiem sniedz izklaidi un baudu, kamēr vikonts de Valmons nesaskaras ar īstu mīlestību...

Izpostītas reputācijas un dzīves, lepnībai upurētas jūtas, nesātīga godkāre un salauztas sirdis – Parīzes augstākā sabiedrība steidzas dzīvot, ciest un mīlēt. Pirms sāks valdīt revolūcijas nāvējošā giljotīna, pēc kuras no šo cilvēku dzīvēm, sapņiem un nodevībām paliks vien mirklīgas atbalsis un gaistošas ēnas.

Šim “Bīstamo sakaru” iestudējumam ir citādas beigas nekā novelei, kur giljotīna cērt galvas. Te bojāejai nolemta visa sabiedrība. 

Rēzijai Kalniņai šis ir pirmais darbs van den Bosa režijā, un loma ir visai sarežģīta – viņa lugā atveido marķīzi de Merteiju. 

“Tur nav tāda morāles aspekta. Viņai pārējie cilvēki nav subjekti, viņi ir objekti. Un viņa ir ļoti lojāla pret visiem, kas ir viņas pusē. Ļaunums pats par sevi nevar izaugt vidē, kur tam nav augsnes,” uzskata Rēzija Kalniņa. 

Viņa ir tā bīstamā, gudrā sieviete, kura vēlas atriebties vīrietim, kurš viņu pametis. Marķīze de Merteija dziedē savu ievainoto patmīlību, meklējot palīdzību pie vikonta de Valmona, kuru atveido Artūrs Skrastiņš. 

“Lai tu kaut ko no kāda dabūtu, tev ir jābūt ārkārtīgi patīkamam un laipnam. Bet patiesībā aiz tā slēpjas dziļa vientulība un dažādas traumas, kuras mēs maskējam ar smaidu, laipnību, iejūtību – patiesībā tie ir meli,” savu lomu raksturo Artūrs Skrastiņš. 

Izrāde būs kā spogulis pret skatītāju, jo, šķiet, kopš 18. gadsimta daudz kas nav mainījies, atgādina Skrastiņš. Augstākā sabiedrība steidzas dzīvot, ciest un mīlēt. 

“Lielas kaislības ir arī lieli meli. Kaislības nav sastopamas tikai mīlestībā vai divu personu savstarpējās attiecībās – tās transformējas arī visā sabiedrībā, un sabiedrība kļūst no tām atkarīga,” uzskata izrādes režisors. 

Izrādes lomas atveidos aktieri Rēzija Kalniņa, Artūrs Skrastiņš, Ilze Ķuzule-Skrastiņa, Ieva Segliņa, Mārtiņš Upenieks, Lilita Ozoliņa, Indra Briķe, Ērika Eglija un Mārtiņš Počs. Pirmizrāde gaidāma 24. maijā. 

Iestudējuma režiju veido Jans Villems van den Boss, scenogrāfiju – Mārtiņš Vilkārsis, kostīmus – Ilze Vītoliņa, horeogrāfiju – Inga Raudinga. Mūzikas konsultants ir Juris Vaivods, video mākslinieks – Artis Dzērve un gaismu mākslinieks – Mārtiņš Feldmanis. Lugu no angļu valodas tulkojusi Evita Mamaja.

Režisors Jans Villems van den Boss Dailes teātrī iepriekš iestudējis vairākus skatītāju iemīļotus un profesionāļu atzītus darbus – M. Makdonas “Spilvencilvēku” (2005), P. Šefera “Amadeju” (2011), M. Mičelas “Vējiem līdzi” (2013) un K. Makfērsona “Slazdā” (2013). Pēdējā režisora iestudētā izrāde Dailes teātrī bija L. Hola “Vakariņas ar Elvisu” (2014). Latvijā viņš strādājis arī Liepājas teātrī un Latvijas Leļļu teātrī.

Teātris un deja
Kultūra
Jaunākie
Interesanti