Rīta Panorāma

Ar ko šogad priecēs Siguldas opermūzikas svētki?

Rīta Panorāma

Kristīne Prauliņa nāk lajā ar jaunu singlu "Kopā"

"ESCAPE ROOM: MĪTS PAR BRĪVĪBU" Ģertrūdes ielas teātrī

Aktieru un skatītāju kopīgais labirints: Ģertrūdes ielas teātrī gaidāma pirmizrāde «Escape Room: mīts par brīvību»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Populārās  izlaušanās spēles  elementi ienākuši arī Ģertrūdes ielas teātra jaunajā iestudējumā “Escape Room: mīts par brīvību”. Izrādes radošā komanda – režisors  Mārtiņš Eihe, horeogrāfe   Agate Bankava un  aktieris Artūrs Čukurs – rosina skatītājus būt par izlaušanās spēles dalībniekiem, lai atbildētu uz jautājumu “Kad mēs esam brīvi?”. 

Viens no izrādes dalībniekiem, režisors Mārtiņš Eihe, sengrieķu mītu krājumā atver vietu, kur vēstīts par Tēseju – varoni, kas izbeidz nežēlīgo asinsizliešanu Krētā. Mīts vēsta par Mīnotauru, kas labirintā aprija nevainīgus cilvēkus. 

“Mums ir mīti, kuros mēs dzīvojam, un šis tad ir mazliet tālāks – mums nav jāņem kaut kāds konkrēts mūsdienu notikums, kuram jau ir saglabājies konteksts, kurā varam spriest – tas ir labi vai slikti. Šis mīts ir tālu projām, kā pasaka,” stāsta Eihe. 

Sengrieķu mīti lieliski kalpo, lai mūsdienās runātu par demokrātiju, iesaistot arī izrādes skatītājus. Melnajā Ģertrūdes ielas teātra telpā notiek izlaušanās spēle – ja skatītājs vairs nav gatavs palīdzēt risināt sarežģītās situācijas, aktieris ārā no telpas netiek. 

“Labirints ir labs simbols maldīšanās procesam, apstāšanās, dažādi strupceļi. Tas arī ir tas, no kā skatītājiem šajā izrādē ir jātiek ārā – no saviem strupceļiem, no mūsu kopīgajiem strupceļiem un varbūt no kaut kādiem domāšanas strupceļiem,” uzskata izrādes dalībnieks Artūrs Čukurs.

Izrāde ir kopīgs komandas darbs, veidojot arī tekstus. Nelielās vizuālās pārvērtības ļauj precīzāk izprast dažādos cilvēkus, kuri iekļuvuši labirintā, un atrast to, sabiedrībā ir citādi cilvēki. 

“Mēs mainām čauliņas un skatāmies, vai tas atstāj iespaidu uz tekstu un skatītājiem. Vai kaut kas tavā uztverē mainās atkarībā no tā, vai runā vīrs uzvalkā vai vīrs treniņtērpā,” atklāj Mārtiņš Eihe. 

Tieši citādāks un svaigāks skatu punkts uz jēdzienu “brīvība” arī ir galvenais, kas interesējis Gētes institūtu, organizējot šo projektu visās valstīs, kurās ir tā pārstāvniecības.

Šobrīd bieži vien ir sajūta, ka paši vairs neizprotam, ko ietilpinām šajā jēdzienā, atkārtojam standartfrāzes, bet Eiropa tikmēr strauji mainās, mainās arī izpratne par brīvību, kas jau sāk apdraudēt Eiropas identitāti.

Projekta virzītāji uzskata, ka šobrīd ļoti svarīgs ir aktīvs dialogs starp dažādu uzskatu cilvēkiem, pats galvenais – lai tikai viņi būtu gatavi sarunai.

Tieši uz produktīvu dialogu cer arī izrādes veidotāji – uzsver Ģertrūdes ielas teātra producente Maija Pavlova: “Mums nav pareizo atbilžu. Mēs neapgalvojam, ka mums ir absolūta taisnība, jo man liekas, ka svarīgākais ir saprast, ka tas ir process. Nav tāda stāvokļa, kad ir nebeidzama brīvība, jo arī tad, ja brīvība ir neierobežota, tā jau kaut kādā veidā degradē pašu jēdzienu.”

“Jā, un es domāju, ka galvenais ir būt atvērtam. Man var būt citi uzskati, bet galvenais – gribēt ieklausīties, jo tad tā brīvība ir ļoti apšaubāma, ja es runāju tikai to, ko es gribu runāt, un ja es klausos tikai savā viedoklī un dzirdu tikai savu interesi, tad es nekad nevarēšu būt brīvs, jo es nedzirdēšu to otru. Un man liekas, ka svarīgi kaut tikai mazu šķirbiņu pavērt, lai mēs ieklausītos viens otrā, un tas būs tas, ar ko mēs spēlēsimies izrādē,” stāsta Pavlova.

Mums ir raksturīgi neuzklausīt un nedzirdēt cilvēkus, kam ir kāda sociāla stigma, bet tā ir nepareiza taktika, kas mūs pašus dara vājus – pie šādas atziņas nonācis izrādes dalībnieks Artūrs Čukurs: “Man šķiet, izrāde ir par balss došanu tiem, kuriem tās nav vai par tiem, kuriem mēs parasti nedodam balsi gan personiskā līmenī, gan lielajā globālajā līmenī.

Kas ir tie cilvēki, kurus mēs uzklausām. Un kas ir tie cilvēki, kurus mēs neuzklausām, un kāpēc. Tas, manuprāt, lielā mērā ir saistīts ar tām problēmām, ar kurām tagad saskaras Eiropa, tostarp, drošības problēmām. Un es teiktu, ka izrāde cenšas raisīt arī sapratni, ka tie lielākie drošības apdraudējumi mūsu brīvībai nāk nevis no ārienes, bet no iekšienes.”

Brīvību apdraud arī mūsu kūtrums, slinkums un stāvēšana malā, jo nosargāt brīvību – tas ir sarežģīts un arī nepārtraukts darbs – uzskata Mārtiņš Eihe.

“Ja mēs gribam brīvību, tur visu laiku ir jāstrādā. Vieni nogurst, vieni nomirst, vieniem vēl kaut kas notiek, bet lai tas līdzsvars kaut kādā veidā saglabātos, tas ir nenormāls darbs, kuru ir jāpaveic visiem,” teic Eihe.

Iestudējuma “Escape room: mīts par brīvību” pirmizrāde Ģertrūdes ielas teātrī skatāma piektdien, 8.martā. Izrādes gaitas un virzības noteikšanā svarīga lomas būs skatītāju viedoklim.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti