Labrīt

Kultūras ministrs sola runāt par situāciju Latvijas Radio ar Valsts prezidentu

Labrīt

Parādnieks kritiski vērtē valdības attieksmi pret ģimeņu atbalsta politiku

Annas Ķirses "Koku operu" pirmatskaņos Somijas mežā

Top komponistes Annas Ķirses «Koku opera», ko pirmatskaņos mežā Somijā

Plaša un spēcīga Latvijas mākslinieku komanda – mūziķi, literāti, arhitekti – šobrīd strādā pie vērienīga laikmetīgās operas iestudējuma „Koku opera. Vējgāzes”. Tieši pēc mēneša operas pasaules pirmatskaņojums notiks brīvā dabā Somijas mežā, Hirvensalmu un Kajānu reģionā. Operu sarakstījusi jaunā komponiste Anna Ķirse, kuras mūzika pirms vairākiem gadiem ieinteresēja somu producentu, kas Annu aicināja uz sadarbību. Opera vēsta par cilvēka un dabas attiecībām un mijiedarbību.

Pirms vairākiem gadiem kamermūzikas festivālā „Sansusī” tika atskaņota „Koku operas” pirmā daļa – trim perkusionistiem un trim dziedātājiem. To noklausījās arī somu producents no "Silence" festivāla, viņam ļoti patika, un viņš uzsāka sarunas par operas uzvešanu arī Somijā.

Top komponistes Annas Ķirses «Koku opera», ko pirmatskaņos mežā SomijāBaiba Kušķe
    Operas komponiste Anna Ķirse savukārt nāca ar iniciatīvu, ka viņa varētu sarakstīt jaunu operu, un tā arī tagad tapusi „Koku opera. Vējgāzes”, kas sarakstīta nu jau astoņiem instrumentālistiem un astoņiem dziedātājiem.

    Jaunās operas libreta pamatā ir vācu meža zinātnieka Pētera Volēbena grāmata „Koku slepenā dzīve”, kurā autors atklāj dažādu pārsteidzošus veidus, kā mežs aug un attīstās un kā koki savstarpēji sazinās.

    Šāds skatu punkts ļoti tuvs arī Annai Ķirsei, kura ar dabu, jo īpaši mežu, vienmēr sajutusi ļoti ciešu saikni.

    "Vēl viena tēma, kas mani iedvesmoja, bija tas, ka koki dzīvo pilnīgi citā laika zonā nekā cilvēki. Piemēram,

    viens no vecākajiem kokiem pasaulē ir egle Zviedrijā, kura ir vairāk nekā 9500 gadus veca. Tāds neaptverams vispār skaitlis. Un tas mani rosina domāt par mūžību, bezgalību, pārlaicīgumu.

    Tad, protams, arī par to daudzveidību. Jo it kā ienākot mežā, mums tas šķiet mierīgs, bet ja mēs pietuvināmies vai tāds „zoom in” notiek, tad tur čum un mudž – tāds labs teiciens latviešiem – čum un mudž no dzīvības," saka komponiste.

    Par visām minētajām tēmām Anna Ķirse tad arī runā savā mūzikas valodā un dara to ļoti jūtīgi un trāpīgi – ir pārliecināts diriģents Artūrs Gailis, kas ir viens no operas iestudējuma radošās komandas.

    „Šī mūzika ir vizuālas ainiņas raisoša. Tā ataino koka stumbra, sēnīšu vai kādu citu dabas brīnumu savstarpējo komunikāciju. Manuprāt, tā vispār ir viena ļoti maģiska tēma. Daba ir brīnumaina, un, manuprāt, Annai ir ļoti labi izdevies to atainot mūzikā,” uzskata Artūrs Gailis.

    Operas iestudējumu veido plaša un spēcīga Latvijas mākslinieku komanda. Viņu vidū ir astoņi Latvijas Radio kora dziedātāji un astoņi spoži instrumentālisti, libretists Andris Kalnozols, režisors Matīss Budovskis, arhitekts Austris Mailītis, mākslinieks Andris Eglītis, tērpu mākslinieki „Mareunrol’s” un vēl citi.

    Daļa no komandas jau vairākkārt bijusi izlūkos uz vietu Somijā, kur izrāde notiks, jo vietai ir ļoti svarīga nozīme visā izrādes norisē un skanējumā.

    "Mēs ar libretistu, kad bijām tajā vietā, mums abiem uzmetās zosāda, to mēs tulkojām kā labu zīmi,” atklāj Anna Ķirse.

    Maģiskā vieta atrodas Somijas Hirvensalmu un Kajānu reģionā, kur sastopami ļoti seni meži. Opera sāksies ar to, ka skatītāji aptuveni 15 minūtes pa šo senatnīgo mežu ies uz operas norises vietu, kas savukārt būs kailcirtē, vietas izvēle bijusi pašu projekta veidotāju ziņā.

    „Meži, kas tiešām ir atstāti neskarti, tur var redzēt ļoti daudz nokritušu koku, kas jau ir nokrituši simtiem gadu un neviens tos neizvāc. Tāds ļoti dabisks tas mežs. Izrāde sāksies ar to, ka skatītāji pa šo mežu aptuveni 15-20 minūtes nāks līdz izrādes vietai. Pati izrāde notiks kailcirtē. Un tas, kas mani šeit īpaši uzrunāja, bija koku vizuālais izskats. Koki ir līdz pusei nokaltuši, bet otra puse ir zaļa. Tāds ļoti mistisks skats," skaidro Ķirse. "Pateicīga šī vieta ir arī pakalna dēļ, kas atrodas netālu, padarot šo vietu par dabisku amfiteātri. Skatītāji sēdēs tādā kā paaugstinājumā un lūkosies no augšas."

    Arhitekts Austris Mailītis ar savu komandu operas norises vietā veido dabas koncertzāli, kas organiski iekļausies vidē un būs bioloģiski sairstoša, ar laiku atkal pārtaps mežā.

    Par praktisko aspektu, veidojot tērpus, padomājuši arī mākslinieki no „Mareunrol’s”.

    „Somijas mežos tajā laikā ir daudz moskītu. Un tērpu mākslinieki iestrādā tādus kā tīklus tērpos, iedvesmojoties no bitenieku maskām un cepurēm,” atklāj komponiste.

    Līdzīgi kā Annas Ķirses „Koku operas” pirmajā daļā arī šoreiz mūziķi neiztiks tikai ar meistarīgu muzicēšanu. Diriģentam Artūram Gailim jau pirmajā reizē vajadzēja pārvarēt bailes no augstuma, lai diriģētu no sarga būdiņas jumta, bet daži dziedātāji muzicēja no vēl lielāka augstuma, uzrāpušies kokos.

    Līdzīgi būs arī šoreiz, ne velti projektā iesaistīti arī alpīnisti.

    „Mums pat viens dziedātājs dziedās, atrodoties starp diviem kokiem gaisā. Man Anna gan sola, ka man nevajadzēs atrasties augstāk par 48 metriem (smejas).

    Visu šo tehnisko nianšu dēļ mēs uz Somiju dosimies jau laicīgi, jo tas pieprasa visu rūpīgi izstrādāt turpat uz vietas," - tā Artūrs Gailis.

    Annas Ķirses brīvdabas operas „Koku opera. Vējgāzes” pasaules pirmatskaņojums Somijā notiks 17. un 18. augustā. Plānots to izrādīt arī citos Eiropas mežos, bet, vai opera atceļos arī uz Latviju, grūti prognozēt, jo projekta izrādīšana ir dārgs pasākums, kam vajadzīgs vērā ņemams finansiālais atbalsts.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Mūzika
    Kultūra
    Jaunākie
    Interesanti