Pa ceļam ar Klasiku

"Klasikā" ciemojas klavieru duets Roksana Tarvide un Kaspars Bumbišs

Pa ceļam ar Klasiku

Skatuves mūžu sāk "Baltais helikopters". Saruna ar Alvi Hermani un Kasparu Znotiņu

Smadzeņu viļņi, dzeja, bezgalīgs kliedziens. Kazlauska un Pusona muzikālie eksperimenti

Smadzeņu viļņi, dzeja, bezgalīgs kliedziens. Kazlauska un Pusona muzikālie eksperimenti

7. novembrī saksofonists Arvīds Kazlausks Spānijā atskaņoja Viļņa Šmīdberga Koncertu saksofonam, bet 29. novembrī "Sinfonietta Rīga" pirmatskaņos komponista Džekina Pusona (Jachin Pousson) jaundarbu "Tropos". 30. novembrī saksofonu kvarteta "Atomos" sastāvā Kazlausks kopā ar dzejnieci Ingu Gaili piedalīsies programmā "Vakara stāsti", kurā arī skanēs viens Pusona jaundarbs, savukārt 7. decembrī viņi abi kopā – Kazlausks un Pusons – Ģertrūdes ielas teātrī oficiāli ieskandinās apvienības "Endless Roar" plati "Rush Hush".

Spānijai piedāvā Šmīdbergu

Viļņa Šmīdberga Koncertu saksofonam un pūtēju orķestrim saksofonists Arvīds Kazlausks atskaņojis kopā ar Seviļas pilsētas pūtēju orķestri. Pie diriģenta pults stājās jau daudzus gadus Jaunzēlandē dzīvojošais horvātu viesdiriģents Antuns Poļaņičs. "Spānijā nokļuvu gan nejauši, gan likumsakarīgi – pirms gada biju uzaicināts piedalīties Polijā rīkotā starptautiskā konkursa žūrijā, kur pie reizes piedāvāju nospēlēt arī solokoncertu,” stāsta Arvīds Kazlausks, kurš koncertu sniedzis ar vietējo ērģelnieku. "Uz koncertu atnāca visa konkursa žūrija, kuras sastāvā bez manis bija arī spāņu diriģents Francisko Havjers Gutjeress Huans. Viņam patika, kā es spēlēju, mums izveidojās draudzīgas attiecības, un jau drīz pēc tam viņš sāka runāt par ideju, ka varētu uzaicināt mani spēlēt solo kopā ar savu Seviļjas pūtēju orķestri, kas ir vissenākais nemilitārais pūtēju orķestris pasaulē, kas ne uz brīdi nav pārtraucis savu darbību. Sākumā likās – tās arī paliks tikai sarunas, bet viņš bija pavisam nopietns un beigās atradām datumu."

Spānijas publikai piedāvāt Šmīdberga mūziku bijusi Kazlauska iniciatīva. "Domāju – ja braucu no tādas tālienes, gan pašam būtu lielāks izaicinājums, gan arī klausītājiem noteikti būtu interesanti dzirdēt kaut ko tādu, ko viņi noteikti nav dzirdējuši dzīvajā izpildījumā.

Prezentēt latviešu mūziku man likās loģiski un interesanti. Pēc koncerta diriģents atzinās, ka no sākuma viņš neesot bijis sajūsmā par šo ideju, taču beigās viņš man bija pateicīgs un priecīgs – tas viņam bijis stimuls un sava veida treniņš, lai uzturētu labu formu," pasmaida saksofonists, kurš šo koncertu vēl Latvijā nav atskaņojis.

Liepājnieki dzirdēs to, ko vēl nav dzirdējuši citi

Savukārt 30. novembrī cikla "Iededz gaismu" ietvaros Liepājā gaidāms saksofonu kvarteta "Atomos" koncerts, ko krāšņos dzejnieces Ingas Gailes dzeja.

"Ar šo programmu jau esam koncertējuši – viens koncerts jau noticis sadarbībā ar "Latvijas Koncertiem". Inga lasa savu dzeju, bet mēs spēlējam mūziku," atklāj Arvīds Kazlausks un neslēpj, ka programmu kopā likuši diezgan ilgi:

"Tas bija diezgan garš process, kā visu dramaturģiski sakārtot – kura mūzika piestāvētu kurai dzejai. Process nebija viegls, bet ļoti interesants."

Rezultātā izvēlēta Filipa Glāsa, Arvo Perta, Riharda Dubras, Maikla Nīmana, Rasela Petersona un vēl citu komponistu darbi. "Tās nav tikai meditatīvas noskaņas, daudz ir mūzikas, kas seko dzejai un ir pietiekami intensīva. Bija interesanti piemeklēt mūziku, kas palīdzētu dzejai nest tās vēstījumu un radīt vienotu, harmonisku atmosfēru.

Man liels prieks arī par to, ka Inga Gaile speciāli šai programmai pēc mana aicinājuma uzrakstījusi divus dzejoļus – gan Arvo Perta opusam, gan pavisam nesen tapušajam Edgara Mākena jaundarbam.

Skanēs arī Džekina jaunais darbs. Liepājā klausītāji dzirdēs to, ko vēl neviens nav dzirdējis!"

Pēta smadzeņu viļņus

29. novembrī Lielajā ģildē Džekina Pusona jaundarbu "Tropos" pirmatskaņos "Sinfonietta Rīga". Pats autors spēlēs sitaminstrumentus, bet

ar smadzeņu skenera un datoru palīdzību Džekina smadzeņu aktivitāšu viļņi tiks vizualizēti un raidīti kā projekcijas uz ekrāna.

Izrādās – smadzeņu aktivitātes mūzikas radīšanas un spēlēšanas laikā ir arī tēma, ko autors pēta savā topošajā doktora disertācijā.

"Tropus" senajā grieķu valodā nozīmē – pagriezties pret, tiekties. "Ieceres pamatā ir ideja par dzīvu būtņu dabisku tiekšanos. Piemēram, augu tiekšanos pret sauli, tiekšanos pēc dzīvības enerģijas, lai augtu, uzturētu sevi," zina stāstīt Pusons. "Angliski ir tāds vārds "tropism", kas apraksta dzīvo būtņu uzvedību, reakciju uz enerģijas avotu. Augu gadījumā to sauc par fototropismu, kas nozīmē tiekšanos pēc gaismas.

Mūzikā atspoguļoju centienus pēc dzīvības enerģijas. Attiecinot uz cilvēku pasauli, šī tiekšanās nozīmētu mīlestību, likteni, attiecības, mākslas ideālus. Cilvēki pēc šīm vērtībām alkst un tās meklē mūzikā.

Centos šos procesus atspoguļot," atklāj autors un piebilst: "No otras puses lietoju īpašu tehnoloģiju – smadzeņu skeneri, lai atspoguļotu personīgu iekšēju procesualitāti, kas notiek smadzenēs. Smadzeņu aktivitātes viļņi skaņdarba atskaņošanas laikā tiks vizualizēti un raidīti kā projekcijas uz ekrāna.

Tas ir mēģinājums atklāt intīmu iekšēju procesu, kas citiem parasti nav uztverams.

Mūzika visbiežāk ir tikai un vienīgi kā akustisks piedzīvojums, rezultāts, bet mūzika kā process ir daudz kas vairāk – tas ir arī katra mūziķa iekšējais radošais process. Šajā skaņdarbā mēģināju savienot šīs divas līnijas."

Pusons apstiprina, ka skaņdarba ideja saistīta ar topošās doktora disertācijas tēmu, kurā viņš pēta smadzeņu aktivitātes mūzikas radīšanas un spēlēšanas laikā.

"Arī Arvīds man palīdzējis kā brīvprātīgais – esmu pētījis viņa smadzeņu viļņus. Šo pētījumu mērķis ir meklēt jaunas metodes, kā vingrināties, atskaņot mūziku, varbūt pat atrast jaunu pieeju mūzikas terapijai, jaunas idejas, kā no domas, iztēles, nonākt līdz darbībai un visbeidzot – līdz skaņai.

Bet visa pamatā ir smadzeņu signāli. Mūsu izglītībā, arī uztverē tādas lietas kā iztēle, doma, spēlēšana un rezultāts ir it kā atdalītas, bet pastāv viedoklis, ka ir tieši otrādi – tas viss ir viens. To mēģināju savienot arī savā jaunajā skaņdarbā "Tropos". Nojaušu arī, kāpēc mana mūzika šajā koncertā ir kontekstā ar rokmūziķu Frenka Zapas, Kīta Emersona skaņdarbiem, arī ar Platona Buravicka jaundarbu – pats esmu bijis roka bundzinieks un arī tagad kopā ar Arvīdu spēlējam brīvās improvizācijas grupā "Endless Roar", kurā atsāku atkal spēlēt bungas. Tā ir mana jaunības aizraušanās, kuru nācās pārtraukt, kad nopietni pievērsos kompozīcijas studijām, bet tagad ir prieks turpināt."

 

Bezgalīgais kliedziens

Pusons un Kazlausks kopā muzicē kopš 2014. gada. "Labi atceros, kā mēs satikāmies – tolaik piedalījos Rīgas Saksofonu dienu organizēšanā, kas ir tāds starptautiskais studentu projekts. To rīkojām sadarbībā ar Mūzikas akadēmijas Kompozīcijas nodaļu un Selgu Menci, mudinot jaunos komponistus radīt darbus tieši šim projektam.

Džekins bija pats pirmais, kurš atsaucās visātrāk, ļoti nopietni pievērsās šim uzdevumam un uzrakstīja skaistu darbu 12 saksofoniem, kuru prezentējām arī Helsinkos," atceras Kazlausks.

"Pēc šīs sadarbības feisbukā ieraudzīju, ka Džekins ne tikai komponē, bet spēlē arī bungas un citus instrumentus. Tas mani ieintriģēja. Piedāvāju Džekinam satikties un pamuzicēt kopā."

Arī Džekins Pusons labi atceras sadarbības sākumu: ""Endless Roar" pirmajā koncertā biju viens pats, šo projektu jau biju izveidojis, kad Arvīds mani uzrunāja. Līdz ar to man bijusi brīnišķīga iespēja rakstīt Arvīdam, un gandrīz visos skaņdarbos, kuros ir kāds pūšaminstruments, ir iesaistīts saksofons un līdz ar to arī Arvīds.

Saksofonam esmu rakstījis vairāk nekā citiem instrumentiem un vēl joprojām labprāt rakstu – jebkuram sastāvam, kurā iesaistījies Arvīds, jo labi zinu viņa iespējas – īpašās prasmes laikmetīgo tehniku jomā."

"Endless Roar" varētu tulkot kā bezgalīgais kliedziens jeb rēciens. Šobrīd šajā brīvās improvizācijas ansamblī muzicē Džekins Pusons (sitaminstrumenti), Arvīds Kazlausks (saksofoni, efektu pedāļi) un Staņislavs Judins (kontrabass, efektu pedāļi).

25. oktobrī izdevniecībā "Jersika Records" oficiāli izdota apvienības plate "Rush Hush", bet plates oficiālais prezentācijas pasākums notiks 7. decembrī Ģertrūdes ielas teātrī, uz kuru tiek gaidīti arī klausītāji un skatītāji.

"Esam eksperimentāla improvizācijas grupa – gadu gaitā kopā spēlējot, viens otru atklājam. Atklājam iespējas, tendences un sākam runāt vienā valodā, mēģinām atrast tēmas, par kurām stāstīt savā mūzikā, meklējam faktūras, kontrastus, īpašas saskaņas,” uzsver Džekins Pusons. "Iepriekšējos gados mūsu koncerti bijuši gan atmosfēriski – kā noskaņu mūzika, gan elektroniski eksperimentāli, bet, ierakstot šo albumu, spēlējāmies ar kontrastiem, tādēļ arī tāds nosaukums – "Rush Hush", divi pretmeti. (..) Piemēram, mums bijis projekts, kurā tika uzņemtas drona fotogrāfijas ar Rīgas skatiem, pilsētas burzmu, kņadu satiksmi. Kā pretstats tām ir lauku fotogrāfijas, kurā redzams purvs. No vienas puses – steiga, no otras – plašums.

Gribējām, lai ar šo albumu varētu nojaukt iedomātas robežas, varētu eksperimentēt, bet lai tas tomēr būtu arī vienkārši klausāms, bez sasprindzinātas piepūles."

Un kāpēc tieši plate? "Tāpēc ka mūs kā grupu pamanīja tieši "Jersika Records" galvenais producents Mareks Ameriks un piedāvāja mums sadarboties," skaidro Arvīds Kazlausks. "Izdevniecība specializējas tieši uz analogajiem ierakstiem, un Mareks piedāvāja mums ierakstīt tieši šāda veida albumu. Ļoti liels prieks bija saņemt šādu piedāvājumu un, jāsaka, tikpat liels izaicinājums, jo ieraksta laikā viss notiek šeit un tagad, viss tiek ierakstīts tieši tā, kā tas skan. Nav kā studijā, kur vari apstāties ik pēc divdesmit sekundēm, un tad līmēt un montēt.

Lai gan katram skaņdarbam ierakstījām vairākas versijas, arī šai ziņā nebija bezgalīgu iespēju – atšķirībā no digitālā formāta šeit viss tiek ierakstīts lentās, kas arī nav bezgalīgas, turklāt maksā naudu. Tāpēc mums vajadzēja ļoti koncentrēties, mobilizēties un censties panākt maksimāli labu rezultātu."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti