Pasaules koncertzālēs

Latvijas Radio koris un "Sinfonietta Rīga" festivālā "Kissingen Sommer 2018"

Pasaules koncertzālēs

Ērģelniece Iveta Apkalna un Pētera Etveša kosmoss

Ērika Ešenvalda jaundarbs un Bēthovena Devītā simfonija festivālā "BBC Proms"

Pasaules pirmatskaņojumu «BBC Proms» koncertā piedzīvojis Ērika Ešenvalda skaņdarbs «Ēna»

21. jūlijā Londonas Karaliskajā Alberta zālē festivālā “BBC Proms”  koncertu "Karš un miers", kas bija veltīts Pirmā pasaules kara noslēguma 100. gadskārtai, atklāja Ērika Ešenvalda kora darba “Shadow” pasaules pirmatskaņojums. 

Skaņdarbu diriģēja pasaulslavenais Saimons Helzijs, kora “European Voices” dibinātājs, kurš ar "BBC Proms" festivālu saistīts jau kopš bērnības un profesionālajā karjerā sadarbojies ar pasaules labākajiem koriem. 

“Shadow” (“Ēna”) teksta autors ir  Henrijs Vodsvorts Longfelovs (Henry  Wadsworth Longfellow). Dzejnieks Langfelovs nav piedzīvojis nevienu pasaules karu, bet zina, ko nozīmē ASV Pilsoņu karš. 

“Viņš raksta šo dzejoli, jo arī viņa dēls bijis karavīru rindās. Nav nepieciešami paskaidrojumi – viņš tik spēcīgi pasaka to.

Pasaule pieder pēdējai paaudzei. Vienmēr. Tai paaudzei, kas tagad dzīvo, pieder pasaule. Iepriekšējām paaudzēm pasaule vairs nepieder. Būtībā – nevajag satraukties.

Nākamās paaudzes atradīs savu dzīves ceļu, tāpat kā mēs atradām,” par skaņdarbā izmantoto tekstu stāsta Ēriks Ešenvalds.

Komponists arī norāda – nerakstītā papildu būtne šajā dzejolī ir laiks.

Skaņdarbā laiks atspoguļots neparasta mūzikas instrumenta metalofona skaņās. 

“Paaudze aiziet, un laiks rit. Kā atspoguļot laika ritējumu? Izšķīros, ka tas būs metalofona radītais pulksteņa tikšķis,” viņš skaidro un atklāj, ka iedvesmu šādai izvēlei smēlies bērnībā – komponista māte bijusi mūzikas skolotāja Priekulē un bērnu ansambļos nereti izmantoti visdažādākie instrumenti, tostarp metalofons.

Skaņdarbs veidots astoņbalsīgi – lai parādītos impresionisms un bagātīga krāsu buķete skaņā.  

Koncertā to izpildīja 250 dziedātāji no dažādiem Anglijas koriem. Mēģinājumos piedalījies arī pats Ešenvalds, kurš dziedātājus raksturo kā dedzīgus un kaislīgus. Pēc pirmā mēģinājuma gan skaņdarbs esot ļoti mainījies un pēc divu stundu sadarbības ar pasaulslaveno diriģentu Saimonu Helziju panākts vēlamais skanējums.

“Domāju, kāpēc tā ir, ka manos skaņdarbos nevar uzreiz pamanīt to, kas slēpjas aiz takts svītrām, kas slēpjas aiz notīm – frāzējums, vokāla nokrāsa, rubato temps. Sākumā tas bija tehnisks, vienkāršs, pieklājīgs dziedājums. Panācām ļoti labu izpildījumu,” neslēpj Ešenvalds.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti