Labrīt

Jauniešiem pēc atgriešanās dzimtenē turpināt izglītību Latvijā nav vienkārši

Labrīt

Imantam Kalniņam 75: Sančo dziesma no filmas "Uzticamais draugs Sančo"

Rubrika „Imantam Kalniņam 75”

«Nezināmais Imants Kalniņš»: Rokopera «Ei, jūs tur!» un operete «No saldenās pudeles»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem un 4 mēnešiem.

Daiga Mazvērsīte par godu komponista Imanta Kalniņa 75. dzimšanas dienai piedāvā darbadienu rītos rubriku "Nezināmais Imants Kalniņš".

Šīs nedēļas jubilāra, komponista Imanta Kalniņa bagātīgajā skaņdarbu pūrā ir daudz teātrim tapušu sacerējumu – dziesmas lugām, kā arī divas operas un rokopera "Ei, jūs tur!", kas uzskatāma par pirmo šī žanra darbu visā toreizējā plašajā Padomju Savienībā, turklāt Kalniņa opuss tapa 1971.gadā, apmēram vienlaikus ar Endrjū Loida Vēbera slaveno rokoperu "Jēzus Kristus Superzvaigzne".

Rokopera "Ei, jūs tur!" pirmizrādi piedzīvoja tikai sešus gadus pēc sacerēšanas, un līdzīgi klājās arī viņa bigbīta noveletēm "Quo vadis, mana ģitāra" – šis librets izpelnījās godalgu Kultūras ministrijas rīkotajā lugu konkursā, taču uz skatuves nonāca vien 1977.gadā Rīgas Operetes teātrī. Šis stāsts par laikabiedriem, muzikāliem jauniešiem nebija pirmais Imanta Kalniņa mūzikas iestudējums Operetes teātrī.

1975.gada nogalē tur tika iestudēta Kalniņa operete "No saldenās pudeles" pēc Rūdolfa Blaumaņa lugas, dziesmu vārdus operetei sacerēja dzejnieks Jānis Peters, un priekšplānā tika izceltas lugā atainotās komiskās situācijas. Šo opereti droši varēja saukt par dziesmuspēli, no iepriekšējām lugām ar Imanta Kalniņa dziesmām tā atšķīrās ar mūzikas daudzumu, - tika sacerēti veseli 24 muzikāli numuri. To aranžējumi apzināti tika veidoti diezgan vienkārši, atbilstoši darbības vietai un laikam. Te jāpiebilst, ka Imants Kalniņš pats aranžē savus skaņdarbus, protams, tas neattiecas uz viņa dziesmu daudzveidīgo skanējumu. Komponists to salīdzināja ar situāciju, ja gleznotājs uzzīmētu kontūru un iedotu kādam citam to izkrāsot. Un Imanta Kalniņa gaume attiecībā uz mūzikas skanējumu vienmēr bijusi savdabīga un dažu ausīm neierasta.

Bet, atgriežoties pie operetes "No saldenās pudeles", tajā komponists iekļāva gan klasiskas operārijas, kas brīžam atgādināja parodijas, bija braši ansambļi un kori, arī deju numuri. Kad radio tapa operetes "No saldenās pudeles" fragmentu ieraksts, pie mikrofona tika uzaicināti ne vien oriģinālā iestudējuma dalībnieki, bet arī opersolisti. Un tā – Pičuka un Ances duetu dzied Ingus Pētersons un Dzintra Melķe-Blūma. Varat palauzīt galvu, kur vēlāk komponists izmantojis šo melodiju jau ar citiem vārdiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti