Atspere

Saruna ar konkursa "Riga Jazz Stage" starptautisko žūriju

Atspere

Parunāsim par rokrakstiem! "Klasikas" viešņa - pianiste Dzintra Erliha

Par Imanta Mežaraupa piemiņas koncertu stāsta Gundega Šmite un Orests Silabriedis

Mežaraupam veltītajā piemiņas koncertā: kamermūzika un dzeja

Filadelfijā dzimušajam latviešu komponistam, ērģelniekam, muzikologam, diriģentam, inženierim un pedagogam Imantam Mežaraupam (1958–2013) 10. oktobrī apritētu sešdesmit. Taču viņa jubilejas atcerei mūziķi saposušies jau tagad: 16. aprīlī plkst. 18.00 Latvijas Radio I studijā un Latvijas Radio 3 "Klasika" tiešraidē skanēs koncerts, kas pašam Mežaraupam noteikti patiktu.

"Imants justos laimīgs, pagodināts un lepns par šādu koncertu, mūziķu atvērtību un "Klasikas" atsaucību – šis būs brīnišķīgs notikums," ir pārliecināta koncerta iniciatore – komponiste un Mežaraupa kādreizējā dzīvesbiedre Gundega Šmite.

Imants Mežaraups 2011. gadā

Programmā iekļauta Mežaraupa kamermūzikas darbu izlase: daudzi no koncertam izvēlētajiem opusiem koncertzālēs sen nav skanējuši un nav arī tikuši ieskaņoti; vairums skaņdarbu pēdējoreiz spēlēti un ieskaņoti 90. gadu beigās. Dažs nav ieskaņots nemaz. Un – kas svarīgi –  Mežaraupa mūziku šajā vakarā atskaņos vidējās un jaunākās paaudzes spilgtākie mūziķi: dziedātāja Ieva Parša, saksofonists Arvīds Kazlausks, sitaminstrumentu virtuozs Guntars Freibergs, vijolnieki Arvīds Zvagulis un Ivars Brīnums, altists Pēteris Trasuns, čellists Kārlis Klotiņš un pianisti Rihards Plešanovs un Edgars Tomševics. Viņu līdzdalība, kā teikts koncerta pieteikumā, "raisīs cerību, ka Mežaraupa darbi vismaz tuvākā nākotnē nebūs Latvijas koncertafišu marginālija".

"Joprojām domāju, ka šis vārds ir vietā – ir mums dažs labs komponists, kura devumu pat ne tuvu nenojaušam un nenovērtējam kā vērā ņemamu, un Imants ir viens no tiem," uzskata Orests Silabriedis, kurš šajā vakarā iejutīsies koncerta vadītāja ampluā.

Silabriedis prāto, ka daudziem Mežaraupa vārds saistās ar viņa sadarbību ar koriem, īpaši amatierkoriem, bet par to, ko viņš darījis jaunībā, īpaši līdz 2000. gadam, mums nojausmas maz. Tur jārunā ar viņa laikabiedriem.

"Pat Bahs savulaik bijis margināls, ko mums šodien grūti iedomāties, bet Šūberts neesot dzirdējis nevienu no savām simfonijām," atgādina Gundega Šmite, atzīmējot, ka ar Mežaraupu gan stāsts nav tik skumjš.

"Īpaši laikā, kad Imants dzīvoja Latvijā, viņam bija aktīva sadarbība ar mūziķiem, un viņš izbaudīja šo saikni, kultūras dzīvi, viņa skaņdarbi tika atskaņoti, un Imants bija ļoti gandarīts par ģimenisko sajūtu ar latviešu mūziķiem. Tie, kuri interesējas par latviešu mūziku, Imantu nevienā brīdī nav aizmirsuši."

Šmite uzskata, ka tieši Mežaraupa kamermūzika un ērģeļdarbi ir saistošākā viņa daiļrades daļa, arī kora darbi ir skaisti un emocionāli. "Savukārt orķestra mūzika ir tā, kur visvairāk atspoguļojas viņa meklētāja gars, neizpaliekot dziļajai ekspresivitātei. Tieši kamermūzikā un orķestra mūzikā ideāli sabalsojas viņa emocionalitāte un ļoti spēcīgais konstruktīvais mūzikas mugurkauls," teic Gundega Šmite, kurai, izvēloties programmu šim vakaram, šķitis būtiski atspoguļot Mežaraupa kamermūziku plašākā laika griezumā – jau no pirmajiem brieduma gadiem, ko simbolizē Pirmais klavieru trio, viens no retajiem viņa kamerdarbiem, kas iegājis apritē.

Sarunas tiks balstītas uz laikabiedru atmiņām – viens no stāstniekiem būs arī pianists un gleznotājs, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas profesors Jānis Maļeckis, un sava īpaša vieta šajā vakarā būs arī dzejai.

Izrādās – Gundega Šmite raksta ne tikai mūziku, bet arī dzeju. "Koncertā skanēs mana dzeja, kas tapusi kā atbalss Imanta fiziskajai prombūtnei un kas veltīta viņam – tie būs dzejas "pirmatskaņojumi" jeb pirmlasījumi," skaidro Šmite.

Gundega Šmite

Savukārt Ievas Paršas pārziņā būs vokālais cikls, kura partitūrā komponists reiz ierakstījis vēlmi, ka gribētu, lai tieši Parša šīs dziesmas atskaņo. "Arī tā ir skaista kolekcija no dzejoļiem, kas Imantam pašam bija ļoti būtiski, jo caur dzejas valodu atklāj viņa personības dziļāko būtību: tā ir Zinaīda Lazda, Gunārs Saliņš, Juris Kronbergs un Jānis Poruks, viņu dzeja intīmā atklāsmē," – tā Gundega Šmite.

Svarīgu akcentu iezīmēs opuss "Sitmetrija". "Bija būtiski programmā iekļaut arī šo skaņdarbu, jo Imanta mūzika Latvijas kultūrtelpā ienāca ar ritmisko krāsu, viņš vienmēr runāja par to, cik mūzikā ir svarīgs ritms, jo bieži vien mūzikas analīzē aizraujamies ar skaņu augstumu izziņu. Imantam iedvesmu sniedza džezs, ar ko viņš bieži sastapās Amerikā – būdams aktīvs baznīcas mūziķis, viņš allaž mīlēja džezu, blūzu, labi to pārzināja. Tāpēc arī šī programma iezīmē spilgtas pēdas no viņa muzikālās pieredzes fundamenta, kur viss harmoniski saplūst un veido mežaraupisko izteiksmi," rezumē Gundega Šmite.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Populārākie
Interesanti