Benefice

LMB 2018 kategorija "Gada jaundarbs": Georgs Pelēcis, Kristaps Pētersons, Anitra Tumševica

Benefice

Anitra Tumševica: Pie sevis nodomāju – kāpēc gan es nevarētu rakstīt kaut ko gaišāku?!

Georgs Pelēcis: Man tā ir – ja nerakstu, tad nerakstu, bet ja rakstu, tad ļoti ātri...

Lielās mūzikas balvas nominants Georgs Pelēcis: Ja nerakstu, tad nerakstu, ja rakstu – tad ļoti ātri...

Georga Pelēča vokālais cikls "Ne gudrība, ne dusmas nenāk prātā" ar Knuta Skujenieka dzeju pirmatskaņojumu piedzīvoja Mazajā Mežotnes pilī pērn 11. augustā - Evijas Martinsones, Gunta Kuzmas un Agneses Egliņas lasījumā. Pēcāk tas izskanējis vēl daudzviet Latvijā, tagad tas izvirzīts "Lielajai mūzikas balvai 2018" (LMB) kategorijā "Gada jaundarbs".

''LMB 2018'' žūrijas pārstāvis Armands Znotiņš atzīmē: "Jaundarbu bijis daudz, un tie bijuši ļoti labi, bet galu galā bija jāizvēlas tikai trīs autori, un šie trīs autori ir Georgs Pelēcis, Kristaps Pētersons un Anitra Tumševica. (..) Atkal jājautā, kādēļ tieši šie trīs skaņdarbi? Ne tikai tāpēc, ka tie ir ļoti spilgti, oriģināli, nozīmīgi, bet arī tālab, ka tie parāda ne tikai skaņdarba izcilību paši par sevi, bet arī kādu konsekventi ievērotu līniju komponista daiļradē, kas liecina par to, ka viņš izkopis savas profesionālās dotības ilgākā laika posmā.

Pelēča gadījumā to var manīt, salīdzinot šo ciklu ar kaut vai aizpagājušā gada brīnišķīgo "Oņegina kontrapunkti", kur abu skaņdarbu salīdzinājumā redzams, kā komponists, ejot prom no minimālisma un tam raksturīgajām stikla pērlīšu spēlēm, ir paplašinājis savas mūzikas psiholoģisko diapazonu."

Vaicāts, kā nonācis līdz Knuta Skujenieka dzejai, Georgs Pelēcis atklāj: "Vēsture ir tāda, ka viendien man piezvanīja Pēteris Vasks un piedāvāja uzrakstīt skaņdarbu konkrētiem izpildītājiem: Evijas Martinsones balsij un tā, lai būtu arī klavieres un klarnete. Arī Knuta Skujenieka dzeja bija viņa ierosinājums. Tas mani ļoti iepriecināja, jo šis dzejnieks man pašam ir ļoti, ļoti tuvs un mīļš. Atlika tikai realizēt šo pasūtījumu. Pagāja kādi pāris mēneši, un Mazajā Mežotnē šis darbs piedzīvoja savu pirmatskaņojumu, un pēc tam vēl dažas reizes skanējis šur un tur. Pēdējo reizi – Siguldas "Baltajā flīģelī".

Komponists neslēpj, ka darbs tapis gatavs visai strauji: "Man tā ir – ja es nerakstu, tad nerakstu, bet ja rakstu, tad ļoti ātri... Laikam kādas nedēļas laikā tiku galā.

Lielā mūzikas balva 2018. Gada jaundarbs

Uz "Lielo mūzikas balvu 2018" kategorijā "Gada jaundarbs" pretendē

  • Georgs Pelēcis – Septiņi Knuta Skujenieka dzejoļi soprānam, klarnetei un klavierēm "Ne gudrība, ne dusmas nenāk prātā" (Evija Martinsone, Guntis Kuzma un Agnese Egliņa (pirmatskaņojums 11. augustā Mazajā Mežotnes pilī)
  • Kristaps Pētersons – Mūzika lielam orķestrim
  • LNSO un diriģents Andris Poga (pirmatskaņojums 24. novembrī Lielajā ģildē)
  • Anitra Tumševica – Otrā kamersimfonija "Signs"
  • JVLMA kamerorķestris Sinfonia Concertante un diriģents Jānis Stafeckis (pirmatskaņojums 30. novembrī)
Uzreiz sapratu, ka vajag pārskatīt dzejas krājumus. Aizgāju uz Nacionālo bibliotēku, paņēmu gandrīz visu Skujenieka dzeju, pārlapoju, un uzreiz bija skaidrs, kuri dzejoļi likās piemērotākie. Atlasīju septiņus un... uzrakstīju!"

Dzejoļi ir no dažādiem krājumiem, arī noskaņa tajos dažāda. Tomēr kāda stīga tam visam cauri vijas. "Knuts Skujenieks vienmēr bijis ļoti dziļš, arī melanholisks; ļoti liela nozīme viņa dzejā ir dabai un mīlestībai, arī patriotismam, tomēr viņa dzejā nav egocentrisma," atzīmē Pelēcis. "No vienas puses, viņš ir ļoti individualizēts, un katrā dzejolī var just personību – neapšaubāmi.

Tomēr egocentrisma nav, un tas man vienmēr ļoti paticis – viņš ir pat episks, ļoti plašs. Lūk, ar to viņš arī varbūt atšķiras no citiem mūsu laikabiedriem dzejniekiem.

Filozofisks, dziļa personība. Mēs taču visi labi zinām, cik grūti viņam dzīvē klājies, un tas netiešā veidā kaut kā skan viņa dzejā."

Un kā veidojusies sadarbība ar Eviju Martinsoni, Gunti Kuzmu un Agnesi Egliņu? "Ar Agnesi un "Art-i-Shock" man jau pamatīga sadarbība – viņa pazīst manu stilu, es savukārt – viņas iespējas," teic komponists. "Guntis Kuzma vienu laiku bija mans students – gan kā klarnetists, gan diriģents – ļoti daudzsološs! Un, protams, arī brīnišķīgā balss Evija Martinsone – laikam jau manu mūziku viņa dziedāja pirmoreiz. Priecājos, ka liktenis bija lēmis, lai mēs visi satiktos un būtu kopā!"

Ļoti veiksmīgs un emocijas paplašinošs ir tieši klarnetes izmantojums šajā ciklā. Klarnetes balss, kas visu saauž kopā– vienu dziesmu ar otru, kas tik smalki un meistarīgi ievīta ne par daudz, ne par maz. "Jā, bez šaubām, brīnišķīgs instruments, dinamikas ziņā bezgalīgs. Ļoti silts tembrs, tur vienmēr var just elpu, dzīvu skaņu, kolosāls instruments," prāto skaņradis.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti