Kuri albumi ir Latvijas hiphopa stūrakmeņi? Atbild Ozols, ansis, rolands če un citi reperi

Latvijas hiphopa sākums meklējams deviņdesmito gadu beigās, un šajos vairāk nekā divdesmit gados ir izaugušas vairākas hiphopa mākslinieku paaudzes. Kas ir tie repa albumi, kas uzskatāmi par dažādu laika periodu Latvijas hiphopa stūrakmeņiem un iedvesmojoši turpināt tālāku klausīšanos, to jautājām pašiem reperiem – Kurtam, rolandam če, Zeļģim, Ūgai, Bush, Ivanam Baigajam, BDM, Fiņķim, Prusax, Tambura Pesto, Kaizeram, ansim, Ozolam un Arstarulsmirus.

Savās pārdomās par Latvijas hiphopa klasiku, ikoniskiem vai vienkārši vērtīgiem albumiem, kas noteikti jānoklausās, dalās hiphopa mākslinieki no dažādām paaudzēm. Atbildes tika iesūtītas individuāli, šādi albumu izlasi padarot vēl jo patiesāku un personīgāku. 

Savus TOP3 Latvijas hiphopa albumus atklāj:

Atbild Kurts

Kurts ir viens no hiphopa aizsācējiem Latvijā apvienības "S’T’A" sastāvā, 2021. gadā izdevis solo albumu "Laikā".

"Fact" – "Fact" (1998)

Manuprāt, ar šo albumu Latvijā sākās hiphops, kādu mēs to pazīstam šodien. "Fact" bija spilgts skatuves tēls –viņi bija skatuves huligāni. Atceros, ka blakus "Cypress Hill" un "Delinquent Habits" ierakstiem, ko toreiz klausījos,

šie mazliet "Control Machete" līdzīgi repojošie džeki man parādīja, ka arī Latvijā beidzot ir īsts hiphops. Nekā līdzīga viņiem toreiz Latvijā nebija.

Ozols – "Cieņa un mīlestība" (2001)

Kopā ar Ozolu, izpildot šī albuma repertuāru, izbraukāju gandrīz visu Latviju, pie tam vismaz trīs reizes.

Zinu no galvas katru šī albuma tekstu.

Neaizmirstams piedzīvojums! Šis ieraksts ir ļoti laba tā laika liecība.

ansis – "Balzams" (2017)

Manuprāt, šādi skan labs un saturīgs hiphops mūsdienās. Pēc ilgiem gadiem šis bija pirmais latviešu hiphopa ieraksts, ko klausījos krietni vairāk par vienu vai divām reizēm.

rolands če

Atbild rolands če

rolands če ir reperis un producents no vidējās paaudzes, kurš darbojas gan solo, gan tādos kolektīvos kā “rolands če & xantikvariāts” un "BANDA BANDA".

Ozols – "Cieņa un mīlestība" (2001)

Ozola debijas albumu viņa diskogrāfijā ievietoju pirmajā vietā. Albuma tēmas iet roku rokā ar tā laika Ozola publisko tēlu. Ozola vēstījuma nodošanas prasmes jeb "delivery uz bītiem" ir vienkārši fantastiskas! Katram jaunam repa klausītājam noteikti iesaku šo albumu noklausīties. Visi vecie to jau ir dzirdējuši.

Skutelis – "Manī mīt" (2009)

Man ļoti patīk šī albuma kopējais skanējums – tam ir izteikta albuma "garša", dziesmu nokrāsām organiski saplūstot vienā kopējā. Lai arī, manuprāt, Skutelis skila ziņā iepaliek no citiem tā laika PKI repakiem, kā ansis vai Eliots, šis albums ir labākais, kas iznācis Latvijas hiphopa vidus periodā. 

ansis – "Liela māksla" (2020)

Man šķiet, šis albums kļuva par klasiku jau pirmajā naktī kopš tā iznākšanas. Vēlāk to apliecināja visi iespējamie rekordi un balvas, bet no repa skatupunkta šis albums precīzi parāda, kā izstāstīt stāstu, lai to saprastu "mirstīgais", un reizē to izdarīt afigenna kruti formas ziņā.

Zeļģis

Atbild Zeļģis

Zeļģis ir jaunās paaudzes reperis, kurš 2021. gadā sevi pieteicis ar singliem "Spēle", "‘20", "Puikas".

ansis – "Balzams" (2017)

Šis albums tik tiešām ir balzams dvēselei. Veids, kādā ansis prot izstāstīt stāstu, tematiku izcili pielāgojot muzikālajam pavadījumam un reizē to izpildot tehniski sarežģīti, ir vērā ņemami. Šeit noteikti būsi liecinieks repa augstākajai pilotāžai. Šis albums sevī ietver pilnu emociju gammu un ir perfektā garumā, lai to no sākuma līdz beigām paspētu izbaudīt viena neilga brauciena ietvaros.

rolands če un xantikvariāts – "Siera Plate 2" (2019)

Šie nav sveši vārdi ne jaunās, nedz arī vecās repa skolas piekritējiem – "roļiks ar zaņāru" ar ļoti veiksmīgu satīru, vārdu spēli un ausīm ļoti tīkamu un prasmīgu izpildījumu lieliski spēj satuvināt jebkuru kompāniju un iegriezt jebkuru tusu. Albums ir viegli klausāms, pacilājošs un iedos to perfekto dienas lādiņu.

Gustavo – "Trešā Elpa" (2010) 

Leģendārs latviešu repa albums ar ļoti dzīvu, aizraujošu un, jāsaka, rotaļīgu muzikālo pamatni. Autors ļoti "gardi" un interesanti iekrāso savas ikdienas ainas un pārdomas. Albums pavisam noteikti spēj noturēt uzmanību līdz pašām beigām. Pat ņemot vērā, ka albums ir diezgan garš, tas atstās patīkamu pēcgaršu, liekot gribēt vēl.

Ūga

Atbild Ūga

Ūga – jaunās paaudzes repere, kura debitēja 2020. gadā repojot latgaliski albumā "LG ir HH", kas ieguva "Zelta Mikrofonu"  kategorijā "Debija".

Skutelis – "Manī Mīt" (2009)

Solis uz augšu pēc "Degvīns un cīgas". Manuprāt, klasisks albums. Metaforas, vārdu spēle, bīti un vēstījuma nodošana – viss līmenī! 

Gustavo – "Beidzot!" (2004)

Šī viennozīmīgi ir Latvijas hiphopa klasika, kas tajā laikā bija ar platu soli priekšā saviem kolēģiem. Nav kur piekasīties, cik albums kārtīgi noslīpēts. Manuprāt, labākais Gustavo veikums.

ansis – "Himnas" (2013)

Ilgi gaidītais solo albums, kas nelika vilties. Oriole bīti + anša vokāls = deadly combination (nāvīgi laba kombinācija). Te nav ko īpaši komentēt, varu pateikt vien to – izsalcis top suns spēlē.

Bush

Atbild Bush

Bush – reperis un producents, kurš zināms gan kā solomākslinieks, gan kā "Runu zāle" dalībnieks. 2021. gadā izdevis soloalbumu "Putni".

Izvēlējos šos trīs albumus kā nozīmīgākos latviešu hiphopa ierakstus, jo tie ielika pamatus latviskajam hiphopam. Ir vēl citi albumi, kas arī uzskatāmi par klasiku un izmainīja Latvijas hiphopa plūdumu, bet arī tie ir ietekmējušies no šiem manis izvēlētajiem ierakstiem.

Ozols – "Cieņa un mīlestība" (2001)

Pirmais albums pēc "Fact" darbības izbeigšanas ar tādiem hitiem kā "Rajons" un "Cīņa", ko starp citu producēja Žaks no "S'T'A". Šis albums izraisīja milzīgu rezonansi un noteikti ir klasika.

"S'T'A" – "Manas pilsētas skati" (2001)

Albumam ir tam laikam unikāls un iepriekš nedzirdēts skanējums, nopietni un aktuāli teksti, kas uzrunāja un vēl joprojām uzrunā plašu sabiedrību.

Divu leģendu kopdarbs.

Gustavo – "Beidzot!" (2004)

Šis albums ir repa un producēšanas meistarklase, kas padarīja Gustavo par kulta personību.

 

Ivans Baigais

Atbild Ivans Baigais

Ivans Baigais – apvienības "Kreisais Krasts" dalībnieks, 2021. gadā izdevis solo albumu "Zolitūdes Panti Vol.2".

S'T'A – "Manas pilsētas skati" (2001)

Albums, kas parādīja, ka hiphops skan arī latviski. Viens no pirmajiem hiphopa albumiem Latvijas repā, kas, metaforiski izsakoties, bija kā sēkla Latvijas hiphopam, no kuras tad arī izauga daudzi no šodien zināmiem un dzirdamiem Latvijas reperiem (mani ieskaitot). Neapšaubāma klasika, kas tikko kā nosvinēja 20 gadu jubileju.

Gustavo – "Beidzot!" (2004)

Nenoliedzama klasika Latvijas hiphopā. Albums ir tik pilns ar visdažādākajiem vēstījumiem, ka pat mūsdienās vēl neviens reperis nav to pārspējis.

Nav nevienas "tukšas" dziesmas.

Var klausīties kaut vai 20 reizes uz riņķi un vienalga katru reizi saklausīsi ko jaunu, jo "mesidžs" ir katras dziesmas katrā rindā – un bez liekvārdības. Viss ļoti tieši un atklāti. Šis albums noteica toni tā laika Latvijas hiphopam un parādīja, kas ir īsts reps.

Armands – "Kas ir kas" (2002)

Joprojām visnežēlīgākais albums Latvijas hiphopa vēsturē.

Tajā laikā neviens neko tādu negaidīja un diez vai būtu uzdrošinājies skaļi par tādām lietām runāt. Bet Armandam bija p***j. Gustavo jau bija noteicis toni ar savu albumu, un Armands to desmitkāršoja, uzlejot ugunskuram pilnu kannu ar degvielu. Viss tika pateikts tieši un skarbi, bez cenzūras un līdzjūtības – gan par tā laika aktuālākajiem reperiem, gan politiķiem, reliģiskām kopienām un valsts iekārtu. Viss "netīrais", kas saistīts ar tēmām, par ko repo Armands, tiek izcelts gaismā bez mazākās nožēlas.

Repere BDM

Atbild BDM

BDM ir jaunās paaudzes repere, 2021. gadā debitēja ar albumu "Shapeshifter".

Ozols – "Cieņa un mīlestība" (2001)

Ikonisks mākslinieks un ikonisks albums, kura dziesmu tekstos esošie domugraudi jau kļuvuši hrestomātiski. Šis nav tikai hiphopa mūzikas albums, bet, manuprāt, tolaik latviešiem vēl mīklainās, svešādās un neizzinātās hiphopa kultūras manifests. Tas līdzi nesa jaunas vēsmas pašmāju mūzikas industrijā un arī radīja priekšstatu par to, kā vizuāli jāizskatās hiphopa māksliniekam – nenoliedzami šajā laika posmā Ozols kļuva par stila ikonu Latvijā. Nedrīkst nepieminēt arī faktu, ka šis albums bija pirmais hiphopa albums, kas aizsniedza populārās mūzikas pārdošanas rādītāju virsotnes. Manuprāt, tie ir vērā ņemami argumenti, kāpēc šo albumu būtu jānoklausās.

"S’T’A"  – "Manas pilsētas skati" (2001)

"S’T’A" albuma "Manas pilsētas skati" ir tikpat ikonisks albums kā Ozola "Cieņa un mīlestība". To klausoties, uzaugusi lielākā daļa šobrīd aktuālo pašmāju hiphopa mākslinieku un šī albuma ietekme uz žanra attīstību Latvijā nav ignorējama. Saturiski skarbs, patiess, tam laikam atbilstoši tehnisks. Šī albuma kontekstā noteikti jāatzīmē grupas "S’T’A" dalībnieka Kurta apbrīnojamās stāstniecības (storytelling) prasmes, kam, manuprāt, Latvijā ko līdzvērtīgu būs grūti atrast pat šodien.

Gacho – "Smaids līdz ausīm" (2014)

Zinu, ka, iespējams, daudzi man nepiekritīs, tomēr šis ir albums, kas salauza žanra robežas un ienesa mūzikas industrijā kaut ko diametrāli pretēju vispārpieņemtajai izpratnei par to, ko cilvēki Latvijā dēvēja par hiphopu.

Sākot skaitīt uz enerģiski piesātinātajiem up-tempo bītiem, izvēloties tēmu vieglumu ar realitāti cieši sasaistīta satura vietā, Gacho parādīja, ka var uzrunāt plašas auditorijas ārpus žanra cienītāju loka.

Tāpat ar šo albumu Gacho uzlika latiņu pašmāju hiphopa māksliniekiem koncertu organizēšanas un uzstāšanās jomā, parādot, cik liela nozīme performancē ir dzīvam instrumentālajam pavadījumam.

Fiņķis

Atbild Fiņķis 

Fiņķis ir vidējās paaudzes reperis, kurš pēdējos gados mūzikas radīšanā sadarbojas ar kolektīvu "PRAGAII", kā rezultātā izdoti singli "Kā pavadīt jaunību", "Maza Rīga", "Juno".

Pionieris – "Iniciācija" (2006) 

Tā esence, ko Pionieris ar savu savdabīgo vokāla skanējumu un tekstu rakstīšanas manieri atstāja uz manu uztveri, ir neaptverama.

Šo albumu iekļāvu šajā sarakstā, jo šķiet, tas bija tilts uz kultūru un savā ziņā manis paša iniciācija latviešu hiphopā.

Kurts – "Pilsētas leģendas" (2006) 

"Pārdot dvēseli" ir mana visu laiku top3 Latvijas hiphopa dziesma.

Šis albums ir meistardarbs un bijis liels iedvesmas avots laikā, kad pats sāku rakstīt. Nereāls ir Kurta storytellings (stāstnieka prasmes), kas neatstās vienaldzīgu pat šīs mūzikas heiteri.

Ozols – "Neatkarība" (2009)

Kas par enerģiju un degsmi katrā rindā – šī ir mana mīļākā Oz relīze. Tajā laikā viņa bītu izlase šķita pilnīgs kosmoss, un tie vēl joprojām ir leģendāri. Tik spilgts albums, ka, atceroties tos laikus, brīnos, kā absolūti ne-hiphopa klausītāji ballītēs pavilkās uz "Pagriez skaļāk", "Pa vidu", "Klasiski taktiski" (ar pašu Afu-Ra fītā) un nākamajā rītā pamodās ar "Trīs svētdienas".

Prusax

Atbild Prusax

Prusax ir jaunās paaudzes reperis. Atpazīstamību ieguvis kā viens no apvienības "New Wavy" dalībniekiem, darbojas kā solomākslinieks. 2021. gadā izdevis minialbumu "Nemīz, būs OK!".

Ozols – "Yauda" (2020)

"Yauda" ir vienīgais mainstream albis, ko šeit iekļāvu – varbūt kāds nezina, palaidis garām vai nav iedziļinājies. Bez tā, ka Ozols jau 25 gadus dara to, ko dara, un spēj izlaist šādu projektu, runā pats par sevi. Šis man ir Ozola favorītprojekts.

rolands če – "Nimfo" (2016)

Šī ir mana pirmā saskaršanās ar newschool/undergroundu Latvijas scēnā – rolanda bītu selekcija, rīmes un tas, kā viņš to visu aiznes tālāk klausītājiem – viss top līmenī. Šis projekts man vienā plauktā ar albumu "Siera plate 2", bet "Nimfo" noteikti mazāk zināms.

Skutelis – "Manī mīt" (2009)

Pirmais LVHH projekts, kas mani uzrunāja citā līmenī un gāja uz riņķi. Sku piemīt tāds skils, kas klausītājam dos iespēju sajust katru rindu un emociju, kas šajā albumā spīd. Un "TTT" ir mana top5 LVHH dziesma of all time.

 

"Singapūras satīns"

Atbild Tambura Pesto

Tambura Pesto ir repa grupas "Singapūras Satīns" dalībnieks. 2021. gadā "Singapūras Satīns" iznācis albums "Stonks". 

Starp trīs ieteiktajiem albumiem neievietošu Gustavo agrīno daiļradi un anša jaunākos veikumus, jo to uzskatu par pašsaprotamu un acīmredzamu "obligāto literatūru", ko nu jau jāzina pat cilvēkiem, kas šauras vai konservatīvas domāšanas dēļ Latvijas repam ieturēti metuši līkumu.

Armands un Žaks – "Velniem.lv" (2006)

Šis albums savulaik būtiski mainīja manu skatījumu uz repu un parādīja tā daudzveidību. Ironija, sarkasms, humors un parodija te ir pārpārēm un jāatgādina, ka tas ir nu jau 17 gadus atpakaļ izdots albums, kas piešķir šim darbam krietni lielāku svaru. Man gan šis albums ļoti patiktu, ja arī iznāktu tikai šorīt. Ironiski, bet vispopulārākā no albuma dziesmām pārliecinoši ir "Vienmēr tu", kas ir acīmredzama parodija par tā laika popmūziku – esmu drošs, ka šo dziesmu ir dzirdējuši teju visi, bet vien retais spēj nosaukt kādu citu autora veikumu.

Eliots – "Vecais stafs" (2016)

Eliots pat neapjauš, cik daudzus jaunos reperus ir iedvesmojuši viņa saturīgie un izglītojošie teksti ar referencēm, kuras bieži vien noved pie klejojumiem Vikipēdijā. Viņa albums pludo ar asprātīgām atskaņām, kas reti tiek ieliktas vienkārši atskaņas pēc, bet visbiežāk tāpēc, ka

Eliots nepiedod lētas paviršības savos tekstos.

Kā jau minēts pašā albuma nosaukumā – relīzē apkopotas dziesmas no Eliota agrīnās karjeras, sevī iekļaujot tādus leģendārus skaņdarbus kā "Šādi tas var notikt ar jums" un "Pudeles, kondomi, Ibumetīns". Ja nu gadījumā kāds vēl nav iedziļinājies Eliota daiļradē, tad man patiesi žēl par to, cik nežēlīgi jūs paši sevi esat apzaguši.

Kaizers

Atbild Kaizers

Kaizers ir studijas producents, apvienības "Kreisais Krasts" dalībnieks. 2021. gadā piedalījies Reiņa Kapones albuma "Dvēseles aptieka" un Ivans Baigais "Zoltūdes Panti Vol 2." radīšanā. 

Ja mēs runājam par Latvijas repa klasiku, kas ir jau labi iesakņojusies vēstures pamatos, tad tādas nav daudz. Tie būtu kādi 4-5 albumi, ko varētu nosaukt. Te būs trīs no tiem.

Ozols – "Cieņa un mīlestība" (2001)

Šo es varētu likt kā pašu pirmo. Tas ir tas, ar ko man personīgi sākās LV reps. Iepriekš vēl bija "Fact" laiks, bet to es kaut kā nokavēju. Šis Ozola pirmais albums, ja nemaldos ir arī Latvijas repa pirmais albums.

14-15 gadu vecumā bija grūti nepavilkties uz tādu dumpinieciskumu un leksiku, kas bija Ozola dziesmās.

Roberts Gobziņš, kas bija laiku pirms Ozola arī bija sava veida rebels, bet viņa (piemēram) "Tu, vecais purva ananās, nāc leksim manās kamanās" es nekādi nevaru pielīdzināt Ozola rindām "Atņēma menti man par h***u tiesības 8 reizes, bet es uzpirku viņus 38 reizes/ Apzaga Liepājā vecenes mani 4 reizes, bet viena no viņām vēlāk j*******ā dabūja 4 reizes". Ja ir kāds, kurš nav vispār pazīstams ar LV hiphopu, tad iesaku kā pirmo albumu noklausīties Ozola "Cieņa un mīlestība". Lai gan šaubos, ka Latvijā ir vēl kāds, kas nav dzirdējis Ozola dziesmu "Rajons" vismaz vienu reizi kaut vai nejauši kaut kur garām ejot, kur tā skan…

Armands – "Kas ir kas" (2002)

Armanda albums iznāca gadu pēc Ozola albuma. Viņam nepatika Ozols, kā arī daudz kas cits, kas notiek Latvijā. Un to mēs arī varam skaidri dzirdēt viņa albumā. Armands, vienkāršs džeks, kas visiem saprotamā valodā, mierīgā tonī, ar vienkāršām atskaņām, uz vienkāršiem bītiem, ar dzēlīgiem (vietām pat brutāliem) jokiem, atnāca un pastāstīja, kas ir kas.

Šis laikam ir tas gadījums, kad ģeniālais ir vienkāršs.

Man joprojām, gandrīz pēc 20 gadiem liekas, ka saturs šajā albumā nogalina pat mazāko vēlmi izteikt jebkādu kritiku par repera tehnisko pusi, kas mūsdienās ir ļoti vērā ņemams aspekts, kad reperis vērtē kādu reperi.

Viņam nebija ne koncertu tūres, ne reklāmas, ne vēlme būt populāram. Bet tāpat visi zina, kas ir Armands,

un to, ko viņš atstāja LV hiphopa vēsturē un cilvēku prātos, neviens nekad vairs nevarēs dabūt no prāta ārā.

Gustavo – "Beidzot!" (2004)

Šis ir pirmais Gustavo solo albums, kuru cilvēki gaidīja ilgi. Par to liecina arī albuma nosaukums. 2004. gadā es šo albumu noklausījos kādas 20-30 reizes. Par Gustavo tur nav ko vispār piebilst.

Tajā laikā manās acīs viņš bija repa Dievs! Klausoties "Beidzot!" šodien man joprojām nav, kur piesieties.

Tas ir tas, kā Gustavo strādājis vienmēr. Saturs, bīti, dziesmu aranžija, atdeve, tehnika un plūsma; viss pedantiski līdz pēdējai vīlītei. Šis albums viennozīmīgi ir materiāls, no kura joprojām var mācīties visi tie, kas grib būt labi reperi.

 

ansis

Atbild ansis

ansis ir reperis un producents, kurš pieder pie vidējās reperu paaudzes. 2021. gada pavasarī izdevis singlu "Pīle", bet augustā Mežaparka Zaļajā teātrī uzstājās ar lielkoncertu, kas bija veltīts 2020. gada albumam "Liela māksla". 

Gustavo – "Beidzot!" (2004)

Lielākais efekts manā dzīvē noteikti bija jau no maksi-singla "Jau-tā-jums", kas iznāca pirms tam un kurā bija trīs no albuma dziesmām, bet ja par albumiem, tad saku "Beidzot!". Gustavo (tagad Arstarulsmirus) gribot vai negribot uz ilgu laiku ar savu attieksmi un stilu definēja repa standartus Latvijā. Mēs ar citiem tolaik mazajiem reperiem šajās dziesmās tieši starp rindām salasījām katrs savu interpretāciju par to, kas tas hiphops tāds ir, kas ir tā vērtības, ko labāk nevajag darīt. Priekš tā laika, kad šīs dziesmas ir tapušas, saturs ir neticami augstvērtīgs, un šo albumu reizēm arī tagad min kā vienu no visu laiku veiksmīgākajiem žanrā.

Gribu īpaši izcelt tieši to, cik komfortabli un dabiski tur jūtas reps latviešu valodā, kas tomēr tad vēl bija ļoti jauna lieta.

Kurts – "Pilsētas leģendas vol.1" (2006)

"Pilsētas leģendas vol. 1", Kurts un DJ Krii – abiem pašmāju repā nav neviena līdzīga. Šis ir Kurta "pēc S’T’A" laika" lieldarbs. Pilsētas leģenda vēsta, ka albums radīts dažās naktīs, un Kurts šeit vēl vairāk ieguva slavu tieši kā stāstnieks ar smeldzīgām vai humoristiskām ainām, un

Krii, kuru iepriekš un arī ap to laiku pazinām un manījām kā kolektīva "Ritmiņš" un "Riga Scratch Posse" dalībnieku, šeit ļoti spīd ar bītiem, un arī tolaik ļoti lika brīnīties, kā vispār kaut ko tādu var uztaisīt.

Atlika tikai klausīties, priecāties un reizē arī nedaudz apskaust. Ļoti labs sava laika vēstnesis un paraugs arī tam, cik specifisks un īpaši skanošs ir bijis vietējais reps arī pirms ilgāka laika.

Kaņepe – "Tad, kad nāk tie vecie, labākie" (2006)

Šeit pat grūti kaut ko piebilst. Tolaik ievēroju, ka par šo ierakstu repa faniem domas dalījās, bet pats biju sajūsmā gan par Kaņepes repa stilu, gan pārliecību un harizmu, gan specifiskajiem bītiem un trakajām idejām. Kaņepi iepazinu no grupas "Runātāji" darbiem. Mums Jūrmalā bija radies iespaids, ka Saldū reps ir pilnīgi citā līmenī, par ko lielā mērā jāpateicas tieši "Runātājiem". Pirms albuma iznākšanas biju daļu dziesmu jau dzirdējis hiphopa tusos dzīvajā, tāpēc šis ieraksts personīgi man bija kaut kas sevišķi gaidīts. Man nav ne jausmas, kā šis materiāls tagad skan kādam, kas to nekad iepriekš nav dzirdējis, bet

tas reizē ir gan kaut kas super jocīgs un savdabīgs, bet arī nepieradināts, unikāls un drosmīgs, un tas bija kaut kas, kas man tobrīd LV repā trūka.

Ozols

Atbild Ozols

Ozols ir reperis, viens no hiphopa kultūras aizsācējiem Latvijā. 2021. gadā izdevis  singlu "LIELAIS FLEXXX", kā arī dziesmas "Cīņa" 2021. gada koncertversiju.  

"S’T’A" – "Manas pilsētas skati" (2001)

"S’T’A" albums atšķīrās no citiem tā laika ierakstiem ar noskaņu un veidu, kādā tika apskatītas tēmas. Ja mēs tēmām piegājām nopietni un agresīvi, tad "S’T’A" pievienotā vērtība bija tā, ka viņi to mācēja darīt arī ar humoru un ironiju. Šai relīzei pamatbītus bija taisījis Žaks, līdz ar to ierakstam bija viena noskaņa, kas labi savijās ar saturiski spēcīgiem Kurta tekstiem par tobrīd aktuālo. Šis albums noteikti ir viens no galvenajiem stūrakmeņiem brīdī, kad šajos platuma grādos sāka veidoties hiphops.

ansis – "Liela māksla" (2020)

Ar šo relīzi ansis turpināja darīt lietas tā, kā viņš to vēlas. Viņš gāja pāri robežām, piemēram, dziesmu garumi bija visdažādākie, tajā skaitā garumā līdz 8 minūtēm. Un tā nebija iegriba, viss bija savās vietās un skanēja dabiski. Šim albumam nav neviena izteikta radio singla, šādi tikai vēlreiz parādot, ka ansis ar šo albumu nevēlējās izpatikt. Viņš šo albumu principā arī nemārketēja. To anša vietā darīja viņa fani, kas arī ir ļoti apsveicams moments. Viņam Latvijā pagaidām vienīgajam tas ir izdevies – bez albuma popularizēšanas būt epicentrā.

Šajā albumā klausītājs ansi iepazīst ļoti tuvu, jo viņš par daudzām personīgām lietām runā atklāti un tieši.

Tas ansim "Lielā mākslā" izdevās vēl īpašāk nekā iepriekšējos ierakstos.

Gustavo – "Beidzot!" (2004)

Gustavo albums "Beidzot!" noteikti ir viens no tā laika stūrakmeņiem.

Gustavs bija nobriedis hiphopa izpildītājs ar savu rokrakstu, un viņa pirmajā solo ierakstā bija dzirdama viņa attieksme pret iekārtu, sabiedrību, līdzgājējiem.

Albums ir spēcīgi nostrādāts kā muzikāli, tā saturiski, pārdomājot katru mazo detaļu. Vienīgais moments, kurā albums konceptuāli zaudē, Gustava skitos kopā ar viņa tā brīža draudzeni Evitu, kas man izklausās neveikli. 

Atbild Arstarulsmirus

Arstarulsmirus (karjeras sākumā pazīstams ar skatuves vārdu Gustavo) ir viens no latviešu hiphopa aizsācējiem, darbības gaitā mainījis vārdu. 2021. gadā izdevis albumu "Pie zemes", kā arī EP "pie zemes (mOnOhrOmi)", kā arī vairākus singlus.

"S’T’A" – "Manas pilsētas skati" (2001)

Viens no pirmajiem Latvijā izdotiem hiphopa albumiem latviešu valodā. To veido Žaka mūzika, teksti un vokālu izpildījumi no Kurta, kā arī atsevišķas kompozīcijas Žakam sadarbībā ar Gustavo un Džuzepi. Albums iezīmē zīmīgu izrāvienu latviešu repa gājumā, aktualizējot sociālas tēmas, ar noskaņu bagātiem pavadījumiem. 

Edavārdi – "Izlaušanās" (2010)

Albums pārbagāts ar metaforu, vārdu spēļu un pančlainu pildītām komplicētām rīmēm, kas bija spēcīgs, pārliecinošs un iedvesmojošs Edavārdu radošās darbības pieteikums.

Ieraksts mierīgi var būt uzskatāms par jauna repa rakstīšanas stila pieteikumu un paraugdemostrējumu latviešu valodā.

Intensīvs, rotaļīgs un pacilājošs dziesmu kopums.

ansis – "Liela māksla" (2020)

Profesionāls, pārliecinošs un ļoti smalks darinājums gan anša repertuāra, gan visa latviešu hiphopa kontekstā. Emocionāli plašs vēstījuma spektrs, meistarīgas rīmes un izteikti izjusta, savstarpēji papildinoša saspēle starp vokālu, izpildījumu un muzikāliem pavadījumiem.

Meistardarbs!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt