Pa ceļam ar Klasiku

Etīžu skate "Malka" - pirmais kopprojekts LKA, JVLMA un LMA pastāvēšanas vēsturē!

Pa ceļam ar Klasiku

Trio "Raksturi.lv" debijai gatavs! Studijā - Ilona Meija, Līga Griķe un Jānis Semjonovs

Tuvojas Baltijas simfoniskais festivāls! Studijā Andris Poga un Kristaps Pētersons

Komponists Kristaps Pētersons atgriežas pie sākuma jeb absolūtās mūzikas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Svinot Baltijas valstu simtgadi, 24. novembrī plkst. 19.00 uz Lielās ģildes skatuves vienlaikus kāps triju Baltijas valstu diriģenti un trīs orķestri. Koncertā, kuru tiešraidē piedāvās Latvijas Radio 3 "Klasika", pasaules pirmatskaņojumu piedzīvos Kristapa Pētersona opuss. Tajā autors runā citādi: "Gribas pārbaudīt, kā tas strādā." Viņš norāda – būtiski ir atmest lieko un sākt strādāt ar to, ko dēvē par absolūto mūziku. 

Pētersona sadarbība ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri (LNSO) ir cieša un gana sena. Pirmkārt, viņš ir šī orķestra kontrabasists, otrkārt – jau kopš 2009. gada LNSO pirmatskaņojis arī vairākas Pētersona kompozīcijas. "Jaunais skaņdarbs faktiski ir bez nosaukuma – tā ir mūzika lielam orķestrim," atklāj komponists. "Kāpēc bez nosaukuma?

Jau pērn sāku pārskatīt savu skaņdarbu rakstīšanas arsenālu, un likās, ka jāatgriežas pie pašiem pamatiem – kā vispār rakstu un kas no tā sanāk. Tā ik pa laikam jādara, jo nebiju mierā ar rezultātu.

Un tādā gadījumā jāatmet viss liekais un jāsāk no sākuma. Un sākums, šķiet, ir tas, ko mēdz dēvēt par absolūto mūziku. Tā ir pievēršanās tieši skaņai – tam, kas skan, bez jebkādiem literāriem naratīviem."

Komponists arī stāsta, ka līdz šim, īpaši par to nedomājot, rakstījis divu veidu mūziku. "Viena ir tāda kā koķetērija ar akadēmisko popmūziku, kurā ir ietekmes no rokmūzikas, džeza, tautas mūzikas. Tas likās vietā un laikā – īpaši brīžos, kad darbam bijusi kritiska ievirze, kur bijusi vēlme ar darba palīdzību kritizēt kādus procesus. Bet laiks iet uz priekšu un pasaule mainās – tas neliekas vairs īsti vietā.

Paralēli bijis arī otrs virziens, kur esmu risinājis muzikāli  tīrākas lietas – kur vairāk konstruēts skaņdarbs, nevis naratīvs. Tagad abas kategorijas noliktas blakus.

Gribas pārbaudīt, kā tas strādā un kādas abām ir svara kategorijas.”

Sava jaunā opusa pirmatskaņojumā šoreiz piedalīsies arī pats Pētersons, muzicējot LNSO rindās. "Tas ir atbalstošs faktors kolēģiem,” uzskata LNSO mākslinieciskais vadītājs Andris Poga. "Prieks par to, ka Kristaps izmantojis mūsu orķestra maksimumu – visa sastāva iespējas.

Kaut arī daļa mūziķu neatradīsies uz skatuves, visi būs iesaistīti – katrs savā veidā piedalīsies skaņdarba atskaņojumā.

Tas ir ļoti svarīgi.”

Koncerts, kura pilnais nosaukums ir "Trīs orķestri un trīs diriģenti uz vienas skatuves. Baltijas simfoniskais festivāls. Koncerts trim orķestriem", iekļauts “Baltijas simfoniskajā festivālā”, kas norisinās jau trešo reizi un kurā apmeklētāji varēs baudīt katras Baltijas valsts komponistu skaņdarbus.

Festivālu rīko Igaunijas Valsts simfoniskais orķestris galvenā diriģenta Nēmes Jervi vadībā, Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris galvenā diriģenta Andra Pogas vadībā un Lietuvas Valsts simfoniskais orķestris galvenā diriģenta Gintara Rinkeviča vadībā.

Koncertu izcels arī spilgta scenogrāfija, kuru veidos režisors Dāvis Sīmanis kopā ar gaismu mākslinieku Mārtiņu Feldmani un mākslinieci Agni Menniku.

Jāatgādina, ka jau 2017. gada nogalē Rīgā LNSO piedalījās trijos “Baltijas simfoniskā festivāla” koncertos, no kuriem viens tika nominēts Lielajai mūzikas balvai 2017 un balvai “Kilograms kultūras”. 2018. gada februārī LNSO Andra Pogas vadībā uzstājās Viļņas Kongresu namā un LNSO stīgu grupu mūziķi piedalījās Gintara Rinkeviča vadītā “BSF” koncertā, kur grandiozs triju valstu stīgu orķestris atskaņoja Čurļoņa, Šēnberga un Čaikovska mūziku.

24. novembrī LNSO atskaņos Pētersona jaundarbu, lietuvieši – Mikaloja Konstantina Čurļoņa “Jūru”, igauņi – Erki Svena Tīra opusu "Sow the Wind", bet visi trīs orķestri kopā – amerikāņu mūsdienu komponista Maikla Dohertija divdaļīgo simfoniju "Time Machine" (“Laika mašīna”).

"Meklējot skaņdarbus šim koncertam, kurā uz skatuves satiksies visi trīs orķestri, likās – pareizais virziens būs tas, kur būtu iesaistīti arī visi trīs diriģenti. Pasaules mūzikas literatūrā nav nemaz tik daudz šādu skaņdarbu. Atklājums bija Dohertija opuss, kas veltīts Pitsburgas orķestrim Marisa Jansona vadībā. Principā to var nospēlēt arī viens pilns orķestris, taču trīs – tā ir laba ideja, kā uzturēt un parādīt tik liela orķestra iespējas."

Opuss mazliet atgādina Gundara Pones "Avanti", kura atskaņošanā piedalās divi diriģenti un kurā arī ir ideja par to, ka ir satikšanās punkti, no kuriem katrs orķestris iet savu ceļu.

"Šai ziņā Dohertijs ir ļoti precīzs – viņš uzrakstījis, kādu skaņu vēlas, un norāda, tieši kurā vietā kuram diriģentam jākoordinējas ar abiem pārējiem, un kurā vietā tie darbojas separēti. Tas būs aizraujošs ceļojums. Protams, beigsim visi kopā," pasmaida Andris Poga.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti