Sadaļas Sadaļas

Erotiskas, izaicinošas, poētiskas. Mīlētāju dienā – mīlas priekiem veltītas latviešu dziesmas

Mūzika izsenis ir bijis iedarbīgs afrodiziaks, jo īpaši šādās reizēs kā Valentīndiena. Arī latviešu populārajā un alternatīvajā mūzikā ir dziesmas, kas veltītas mīlas priekiem gan nepārprotami tieši, gan izskanot poētiskos un jutekliskos mīlas vārdos.

Kosmiska tuvības sajūta, dzīvniecisks instinkts, rūpīgi izlolota romantika un sekss reālā dzīve bez izpušķojumiem – par to visu ir dziesmas latviešu valodā. Savā ziņā šīm mūsdienu dziesmām var vilkt daudzas paralēles ar nerātnajām, tajā pašā laikā izglītojošajām tautas dziesmām, ļaujot izprast, aptvert un vārdos nosaukt ar seksu saistīto procesus, izjūtas un pārdomas. Kas valdzinās viena ausis, otra ausīm liks novīst! Erotiska satura dziesmas latviešu valodā mūsdienās varētu iedalīt trīs lielās grupās. Pirmajā par mīlas priekiem tiek runāts metaforās. Otrajā sekss tiek attēlots nepārprotami un tieši, bet trešajā process tiek aprakstīts ar humoru.

Visproduktīvākie seksa tematikā ir bijuši Imants Daksis un grupa “Dzelzs vilks”, panki un hiphopa skatuves pārstāvji, bet arī latviešu popmūzikā ir nerātas un divdomīgi poētiskas dziesmas, piemēram, Lindas Leen “Uzar mani kā zemi” vai “Tautumeitu” – “Pāde”.

“Esmu nelabojama romantiķe, tāpēc manās ausīs seksīgākās ir Ainara Mielava dziesmas, it īpaši albumā “Es nāku uz taviem smiekliem”. Tas ir maiguma, skumju, tiešuma un intimitātes savienojums perfektās proporcijās. Nekad neaizmirsīšu elektrizējošo iespaidu “Mielava un Pārcēlāju” koncertā Jaunajā Rīgas teātrī. Viņš tur stāvēja – skatuves vidū, savā zilajā kreklā un murrāja visus tos vārdus, kurus tik ļoti gribas dzirdēt. “Es teicu, lai paliec, tu teici – lai paliek un nosarki lēni kā saules riets.” – nu, kā var tam pretoties?” jautā dziedātāja Katrīna Gupalo, kurai pašai ir koķeti seksīga dziesma “Svārki?”.

 

“Man šķiet, ka seksīga dziesma ir tāda, pie kuras tu galvā spēj iztēloties kādu super romantisku, filmas cienīgu ainu. Neesmu to dziesmu cienītāja, kurās tiešā veidā vārdos tiek nosauktas cilvēka reproduktīvās sistēmas daļas. Man patīk, ka tiek atstāta vieta iztēlei un fantāzijai. Tāda ir arī dziesma “Pilns mēness” – stāsts tiek izstāstīts, bet – kas un kā tieši notika – to katrs klausītājs var interpretēt pa savam,” saka dziedātāja Katō, seksīgi jutekliskās dziesmas “Pilns mēness” autore.

Dzīves pulsācija

Dziesminiekam Imantam Daksim ir 2008. gadā izdots erotisko dziesmu albums “Tu esi dziļa”. “ Kailums ir brīvā uztvere. Uguns un vējš ir esamības kailums. Paverot saprāta plīvuru, cilvēks uztver un iegūst uguni. Apzinoties sevis paša kailumu, cilvēks iemanto vēja īpašības. Jēdzieniskā domāšana izkropļo un iznīcina brīvo uztveri. Kailums ir vēl smalkāks strāvojums par domas strāvojumu. Tas ir dzīvības un mīlestības strāvojums. Doma ir kā biezs kažoks, kuru, meklējot patvērumu, apvilkusi kailā dzīvība. Kailums ir tas, ar ko mēs domājam patiesu brīvību. Kailums ir domas ātrums, anti-gravitācija un kosmosa erotiskā vibrācija vīrišķo un sievišķo spēku atspoguļojumā. Seksuālā dziņa ir absolūtā, neierobežotā kailuma stihiska izpausme gara būtnes jeb indivīda ierobežotās uztveres apziņas stāvoklī,” saka Daksis albuma ievadvārdos.

Par klasiku kļuvusi Dakša dziesma “Par krāniņiem un sirsniņām”, un arī citos albumos dziesminieks labprāt iekļauj dziesmas ar filozofiski erotisku raksturu. Tāpat Daksis ir daļa no grupas “The Bubble Gum Explosion”, kas izpilda ekstravagantu, seksualitāti pētošu un slavējošu elektronisko mūziku.

Arī grupas “Dzelzs vilks” krājumos ir daudz erotiska rakstura, mīlas priekiem un attiecību turbulencēm veltītu dziesmu. Viens no pirmajiem veiksmīgajiem grupas singliem ir 2001. gada “Vienas nakts meitene”, un dziesmu uzskaitījumu varētu turpināt gari. Iespējams, viena no viserotiskākajām dziesmām ir “Spēlējoties ar sevi”, savukārt asprātīgā dziesma “Sesks” grupas koncertos kļuvusi par rotaļu, līdzīga publikas sasaukšanās notiek “Disko”.

“Caur šo erotisko izteiksmi mēs padarām stāstus par cilvēkus savstarpējām attiecībām, emociju viļņiem un mīlestību saprotamākus. Kad nav skaidrs, kas īsti ir, kas nav pareizi, jo tādas pareizas vai nepareizas lietas nav. Ir fizioloģisks pievilkšanās spēks, garīgas saskarsmes vietas, kas cilvēkus pievelk.

Erotika mūsu dzīvē vienmēr ir klātesoša, tāpēc tas ir tik svarīgi un tāpēc mēs par to dziedam.

Tas vienmēr ir jautri, nekad nezaudēs aktualitāti,” pauž Juris Kaukulis. Ja arī tekstu nesaprotot, tad jūt dziesmā klātesošo pulsāciju un pāri ādai skrienošo elektrību.

Dziļi iekšā

Nepārprotami un konkrēti par seksuālo dziņu vienmēr ir dziedājuši panki –  grupas “PND”, “Inokentijs Mārpls”. Arī šobrīd aktīvie hiphopa pārstāvji seksualitāti māk aprakstīt gan ar detalizētu precizitāti, gan ietērpt metaforās.

Producents un reperis rolands če stāsta par savu pieeju erotiska satura dziesmām: “Šādās dziesmās man aktuālāks ir iekāres aspekts, emocionālo atstājot otrajā plānā.

Man pašam svarīgi, lai teksts būtu izaicinošs; ja lec iekšā tēmā, tad līdz galam.

Nekāda cita pieeja, salīdzinot ar citām tēmām, nav – rakstu tāpat kā rakstītu par ballīti vai ko citu. Manuprāt, vislabākais veikums ir dziesma “Priekšspēle” kopā ar xantikvariātu, kur visu diezgan skaidri un gaiši liekam uz paplātes. “

Dziesma “Priekšspēle” atrodama rolanda če un xantikvariāta albumā “Siera Plate 2”. Jāpiemin arī reperes VIŅA un rolanda če sadarbība dziesmā “Karamele”, kā arī rolanda če un xantikvariāta sadarbība ar “Origo Boys” kompozīcijā “Plikas vecenes”, dziesmu uzskaitījumu varētu turpināt.

Par cenzūru

Kas vienam seksīgs un atbrīvojošs, otram vulgārs un aizvainojošs. Ņemot vērā dažādu vecumu, paaudžu, ticību un kultūras grupu intereses, ir pieņemts vidusceļš – publiskajā telpā ierobežot tekstuālo brīvību, bet internetā dziesmas ar nepārprotami tiešu valodu tiek marķētas ar norādi E (Parental Advisory — Explicit Content). Radio dziesmās nepārprotamais vārds tiek noklusināts vai arī aizvietots ar kaut ko līdzīgi skanošu un mazāk satraucošu. Cik absurdi komiskas var būt dažādas situācijas ap morāles un pieklājības jautājumiem, to varam noklausīties “Nerātnajā dziesmā”, kas ir nepieklājīgi asprātīgs Edgara Liepiņa un Maijas Lūsēnas duets.

“Kamēr rokenrols ārpus Latvijas dziedāja dziesmas par to, kā jūtas cilvēks un (tai skaitā) jaunieši, laužot barjeras un dzīvojot dzīvi bez cenzūras (jo māksla ar cenzūru ir saplēsts krekls bērna krustībās), tikmēr mūsmājās bija jāklusē. Mēs vienmēr esam bijuši dažādās varās, kuras mums aizver muti vai vismaz uzliek klusinātāju mūsu ieročiem.

Pasaules 70. gados jau viss tika pateikts atvērtā un godīgā valodā, kamēr mums nācās 50 gadus dziedāt par ziediem un laikapstākļiem.

Seksuālas un erotiska tipa dziesmas, kurās tiek sadzirdēta īsta cilvēka balss, nāca klajā tikai vēlāk. Tāpēc man mūžīgi svarīgs būs Gvido Linga, kurš dziesmā "Atdodies man" tik brīvi un ar attieksmi "pie dirsas visus noliegumus” pateica to, ko īstenībā domā un jūt cilvēks. Mūsu cilvēks. Šejienes cilvēks. Joprojām šīs tēmas ir tabu, taču lēnītēm hiphops, kas ir jaunais rokenrols, atver šīs tēmas, un pašmāju rolands če, xantikvariāts, Kaukulis un vēl pāris citi savās dziesmās runā par to, kas saistīts ar seksualitāti, erotiku un brīvību – un klausītājs to sadzird, reflektē, izbauda un vienkārši kaifo. Ja mēs visam liksim klusinātāju, tad beigās dzīvosim klusumā. Dievs svēti seksu!” savās pārdomās dalās SU$HI TAKEØUT no grupas “Singapūras Satīns”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Mūzika
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt