Igaunijas filharmoniskais kamerkoris, kuru Tenu Kaljuste izveidoja 1981. gadā, ir viens no pasaulē pazīstamākajiem igauņu kolektīviem. Vēlāk kori vadījuši daudzi izcili diriģenti un tas piedalījies neskaitāmos starptautiskos mūzikas festivālos.
14 reizes koris izvirzīts "Grammy" balvai un divas reizes to arī saņēmis.
Kopš 2021. gada Tenu Kaljuste atgriezies pie sava lolojuma, un sestdienas, 13. janvāra, vakarā "Lielā dzintara" klausītājus aizveda Perta sakrālajā un Tormisa folkloriskajā pasaulē.
"Kad mūsu koris sāka darbību, tā bija mūsu firmas zīme – viena līnija uz augšu, otra uz leju. Tas ir kā igauņu mūzikas spogulis – ir komponisti, kas radījuši lielisku baznīcas mūziku, un komponisti, kas smēlušies iedvesmu senās rūnu dziesmās no Igaunijas vēstures. Līdz ar to mūsu korim tas ir tipiski, ka pirmā programmas daļa ir baznīcas mūzika, otrā – balstīta mūsu folklorā," stāsta Igaunijas filharmoniskā kamerkora diriģents Tenu Kaljuste.
Kas šo kori padara tik unikālu? Liepājas koncertzāles "Lielais dzintars" mākslinieciskais vadītājs Orests Silabriedis uzskata, ka tā ir īpašā soprānu skaņa: "Tas ir ļoti subjektīvs viedoklis, bet tas, kā šie soprāni dzied ar tādu kā igauņu salu jūras vēju. Ka var dabūt tādu īpašu spiedienu, kas rada mazliet pat gandrīz pārdabisku skaņu. Tas, manuprāt, ir šis igauņu filharmoniskā kamerkora noslēpums."
Septiņus gadus kori vadījis arī mūsu diriģents Kaspars Putniņš, viņš stāsta: "Igaunijas filharmoniskais koris un Tenu – viņi kopā ir tāda, es teiktu, varbūt tā briesmīgi poētiski tas izklausās, bet tāda gaismas arhitektūra. Es domāju, mēs esam vairāk tieši emocionāli, tieši teatrāli, vairāk stāstām stāstu. Savukārt viņš vairāk tā kā būvē tādu naratīvu. Tas stāsts tur ir, bet viņš ir ar lielāku abstrakcijas devu."
Koncertu apmeklēja arī Kristofers Volšs-Sinka, Rīgas Projektu kora diriģents: "Daudz ko var atklāt ierakstos, bet nevar salīdzināt tādu "dzīvā" pieredzi. Tā ir sajūta, ka skaņa ir visapkārt, un var labāk saprast tās gradācijas starp dinamikām un krāsām – tas ir ļoti īpaši, un noteikti ir vērts atbraukt un izbaudīt klātienē."
Jautāts, kā laika gars maina mūziku, Igaunijas filharmoniskā kamerkora diriģents Tenu Kaljuste teic: "Man jāsaka, ka, piemēram, Tormisa skaņdarbs – kad to iestudēju pirmo reizi, neuzskatīju par būtisku veidot kora horeogrāfiju, kustības. Bet, kad sākās karš Ukrainā, jutu, ka tas ir tieši tas, kas nepieciešams. Es biju jauns diriģents, es nejutu bailes – lai gan skaņdarbs ir pret karu, manā studiju laikā karš bija teorētisks, karš it kā piederēja pagātnei. Bet tagad tas ir šeit."