Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Kultūras ziņas

Ar Vāgneru uz Prāgas kvadriennāli

Sākas «Survival Kit 10.1»

Ziemeļu migrācijas gadalaiks un vecmāmiņa – puķu kontrabandiste: Atklāts laikmetīgās mākslas festivāls «Survival Kit»

Pārdaugavā, kādreizējā Latvijas Universitātes Fizikas un Matemātikas fakultātes ēkā, ar performancēm, koncertu  un slavenību diskotēku tiks atklāts Baltijā vērienīgākais ikgadējais laikmetīgās mākslas festivāls “Survival Kit” jeb “Izdzīvošanas komplekts”. 

Šim festivālam, kas sākās kā reakcija uz ekonomisko krīzi 2009. gadā, ir jau desmitā sezona, tomēr atrodas arvien jauni, sabiedrībā aktuāli jautājumi, kuru risināšanai vajadzīgs mākslinieku piedāvāts izdzīvošanas komplekts. 

Laikmetīgās mākslas festivālam “Survival Kit” šī ir jau desmitā sezona, tāpēc jubileja tiek atzīmēta ar vērienu. Jau rudenī Rīgas cirkā norisinājās festivāla pirmā daļa, bet ceturtdien bijušajā Universitātes fizmatu ēkā Zeļļu ielā atklāta plaša izstāde. Tās tēma ir  “ārpuszemes”  jeb angliski “outlands”.  

“Man liekas, ka šī ir īstā vieta, kur runāt par “outlands” – proti, par teritoriju, kas iezīmē attiecības starp centru un perifēriju, un mēs redzam, ka šogad ir daudz mākslinieku no tādām valstīm, kas īsti nav tādā fokusā bijis līdz šim – proti, te ir Sudāna, Kuba, Čīle, Bolīvija, Ungārija; un mēs cenšamies tiešām apgāzt šo priekštatu par to tradicionālo, eirocentrisko centru, Eiropu, Ameriku kā epicentru,” pastāstīja festivāla “Survival Kit” kuratore Solvita Krese. 

Krese arī skaidroja, ka festivāla vadmotīvs ir tēma par migrāciju, par cilvēkiem, kas mēģina iejusties savās mītnes zemēs, lai arī ne vienmēr tas izdodas. 

“Šo telpu es dalu ar vēl vienu sudāniešu mākslinieku, un mūsu abu darbi sasaucas ar  Atjaba Saleha romānu “Ziemeļu migrācijas gadalaiks”. Mums abiem romānā skartās tēmas par cilvēku pārvietošanos likās ļoti aktuālas,” pastāstīja Sudānas un Norvēģijas mākslinieks Kasiuss Fadlabi. 

Viņš neslēpa, ka šis darbs ir ļoti personīgs un apolitisks – tā centrālā tēma ir būšana ziemeļos un ilgošanās pēc mājām. 

“Savā ziņā tas arī kritizē romānā aprakstīto paaudzi, kura, manuprāt, ir vainojama virknē Sudānas problēmu,” piebilda Fadlabi.   

Savukārt Turcijas un Vācijas mākslinieces Pinaras Engrendži “Pār mums pāršalca viegla vēsma” veltīts irākiešu mūziķim Ahmedam Šakaki. 

“Mēs satikāmies bēgļu nometnē Vīnē, un mans pirmais jautājums bija, kā viņš, bēgot no Turcijas uz Grieķiju, pāri jūrai bija varējis atvest līdzi savu instrumentu - ūdu. Un viņš izstāstīja, kā bēgļu kontrabandists to licis nogremdēt jūrā,”

teica Engrendži. 

Kontrabandas tēmu savā ziņā skar arī Tartu  dzīvojošās Diānas Tamanes darbs. Mākslinieces vecmāmiņa uzaugusi Abrenē, kas mūsdienās atrodas  Krievijas  teritorijā.  Reiz kundze nokārtojusi vīzu, nopirkusi divus puķu podus un vēlējusies tos aizvest uz sava vectēva kapu Abrenē. Taču, kā pastāstīja Diāna Tamane, uz robežas vecmāmiņa apstādināta un puķes konfiscētas, jo Krievijas Federācijā nevarot ievest neko, kam ir saknes. 

"Kas likās, protams, gan jautri, gan skumīgi," teica Tamane. 

Viens no “Survival Kit “ uzstādījumiem ik gadu ir bijis atklāt sabiedrībai kādas izcilas, bet mazāk zināmas sabiedriskas ēkas potenciālu. Pieturoties pie festivāla koncepta, šogad pirmo reizi iziets ārpus Rīgas centra. Bijušais fizmatu nams Pārdaugavā savulaik celts bāreņu patversmes vajadzībām, vēlāk tajā darbojusies milicijas skola un Policijas akadēmija.  

Festivāls norisināsies līdz 30. jūnijam un līdzās izstādei plānota arī plaša paralēlā programma ar diskusijām, koncertiem un sarunām ar māksliniekiem. Trīs svētdienas būs atvēlētas arī darbnīcām bērniem festivāla dārzā. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti