Kultūras ziņas

Sievietes raksta "Dejas dienasgrāmatu"

Kultūras ziņas

Pirmoreiz Latvijā Provansas savaldzināties glezniecības lielmeistari

Kara māksla Odesā

SPECIĀLI no Ukrainas: Karalaika māksla Odesā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Ukrainas kūrortspilsēta Odesa vienmēr ir bijusi pati par sevi. Tai nevajag galvaspilsētu Kijevu un pārējo valsti. Odesieši vienmēr bijuši lepni par savu dzimto pilsētu. Arī Odesas mākslinieki ir pašpietiekami. Latvijas Televīzijas žurnāliste Zane Peneze skaidroja, kā karš Ukrainā izmainījis mākslu pilsētā pie Melnās jūras.

Odesas traģiskākais notikums pirms gada notika pie Arodbiedrību nama. Gāja bojā 48 cilvēki. Februārī ar sprādzienu pie mājas kāds mēģināja iebiedēt rakstnieku Borisu Hersonski, jo viņš bija izteicies - ja Odesu okupētu Krievija, viņš te nepaliktu. Tiesa, uzbrucēji nebija izpētījuši, ka deklarētajā dzīvoklī dzejnieks pāris gadus jau nedzīvo. Draudi viņu nebiedē: "Es to uztveru diezgan mierīgi. Arī šodien - ja drebu, tad tikai aukstā pavasara vēja dēļ. Es nebaidos."

Šonedēļ oficiāli tiks atvērta Hersonska jaunā grāmata, kur dzejā un prozā kā dienasgrāmatā iemūžinātas domas Maidana protestu un sadursmju laikā un pēc tam - sākoties karam.

"Rakstām nodaļu jaunāko laiku vēsturē. Ar laiku tā būs lappuse, vēlēk - rindkopa vai divas. Skolēns pie tāfeles neatcerēsies ne datumus, ne vārdus. Atcerēsies tikai šāvienus, sprādzienus, ugunskurus tumsā, kliedzienus, nogalināto ķermeņus. Bail skatīties. Skolotājs teiks - sēdies un mācies, 146.lappuse, pirmā trešdaļa," pauž Boriss Hersonskis.

Septembrī tiks izdota Hersonska pirmā grāmata ukraiņu valodā, lai gan viņš pats arvien raksta krieviski: "Ar tevi vairs nesveicinās, tevi "atdraudzina" un "bano" sociālajaos tīklos. Par tevi Krievijā raksta, ka tu esi "posobņik gebeļsa" un ka viņš savā kapā tev aplaudē. Un tā tālāk."

Iebraucējam Odesā maz kas liecina par karu valsts austrumos. Arī te pavasaris aizkavējies un visi steidz izbaudīt katru siltāko saules staru. Tūristu pirmais mērķis Odesā ierasti ir kāpnes no slavenās Sergeja Eizenšteina filmas "Bruņukuģis Potjomkins", bet vērts iegriezties arī Laikmetīgās mākslas muzejā, tā paspārnē darbojas galerija "Artērija", kur jau četrus gadus māksliniekus pulcē Romāns Gromovs.

Šajā laikā māksliniekiem aktuāla ir politika, tā arī parādās darbos. "Tas ir šodienas kritiskais reālisms," saka Romāns Gromovs. Mākslinieks salīdzina savās fotogrāijās Ukrainu un Eiropu. "Piemēram, šī ir Itālija, te Odesa. Maza atšķirība. Te ir Londona un Odesa. Vecmāmiņa Londonā, vecmāmiņa Odesā," norāda Romāns Gromovs.

"Šī izstāde būs veltīta revolūcijai un visām peripetijām, slava Ukrainai. Te viss ir par karu, par politiku. Jā, te ir mākslinieka pārveidots Doņeckas ģerbonis," teic Romāns Gromovs.

Paradoksālā kārtā karš šobrīd palīdz Ukrainas māksliniekiem ārpus valsts robežām - nav problēmu sarīkot izstādi Vācijā, jo Ukrainas pase garantē cilvēku interesi. "Tāda sajūta, it kā mēs ilgi būtu gaidījuši, mūs marinēja, tagad attaisīja burku vaļā," vērtē Romāns Gromovs.

Izrādot ielu, kur sākās viņa interese par mākslu - ar Londonas mūziku naktsklubos, Romāns Gromovs ironizē gandrīz vai Ostapa Bendera manierē: "Ja tu esi Odesā piedzimis ģēnijs, tad no šejienes jābrauc prom, jo te par daudz vilinājumu, lai nestrādātu."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti