Kultūras ziņas

Divas pirmizrādes arī Nacionālajā teātrī

Kultūras ziņas

"Bišumāte un vilkacis" Nacionālajā teātrī

Jura Boiko trauslās enerģijas konstrukcijas

Meditatīvas noskaņas Nacionālā muzeja Kupola zāles pirmajā izstādē «Sāls kristāli»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Kupola zāles pirmā izstāde – Jura Boiko instalācija “Sāls kristāli” ir nebijis gadījums Latvijas mākslā, kad tiek restaurētas jau miruša mākslinieka instalācijas. Pateicoties Boiko ģimenes saglabātajiem arhīva materiāliem un Latvijas Laikmetīgās mākslas centra veiktajai izpētei, ekspozīcijā skatāmas rekonstruētas mākslinieka 20.gadsimta 90.gados īstenotās un arīdzan tikai iecerētās instalācijas no sāls.

Par instalācijās izmantoto sāli Boiko savulaik ir teicis: “Tā ir viselementārākā kristāliskā viela, kam ir liels sakars ar enerģijas laukiem”.

„Likumsakarīgā veidā, pieaicinot arī āderu noteicēju Liju Bērziņu, mēs līdzīgā veidā kā Boiko pats izvietoja savas instalācijas, izmantojām noteikto āderu tīklu un atklājās, ka tās ir apļveida āderes, līdz ar to darbu izvietojums “Sālspūtējs” ir centrā, un malā vēl divas instalācijas,” par izstādi stāsta mākslas zinātniece un izstādes kuratore Māra Žeikare.

Pats mākslinieks Boiko šo darbu bija radījis skiču veidā, kas nebija realizēts dzīvē, stāsta Latvijas Nacionālā mākslas muzeja koordinatore

Ieva Kalnača: „Interesantais aspekts darbam ir tāds, ka attēls, ko jūs redzat, kas griežas, tā ir tiešraide no kameras, kas atrodas kupola pašā, pašā augšā, kur ir stikli. Līdz ar to viņš visu laiku rāda to āru, kas notiek ārpus kupola.”

Laikmetīgās mākslas restaurācija ir sarežģīta, jo ir jāiedziļinās mākslinieka daiļradē un jāizpēta viņa darba stilistika. Bieži vien  materiāli, ko laikmetīgajā mākslā izmanto, ir sarežģīti un nav ierasti restaurācijā. Pirms darba “Stiklu sālsezeri” restaurācijas tika veikta trīs mēnešus ilgstoša dziļa izpēte. Visgrūtāk bijis atjaunot mākslinieka kādreiz īstenoto sāls iztvaikošanas kristālu ainavu.

„Bija divi darbi, kas bija jārestaurē. Viens darbs – “Saldsērdzība”, kas ir kā instalācija. Tur bija vairāk jāvadās pēc mākslinieka arhīva materiāliem, pēc pierakstiem, līdz ar to, tas bija vieglāk. Bija jārada no jauna, bet ar vizuāli to pašu izskatu,” uzsver restauratore Evita Melbārde.

Trauslās Boiko enerģētiskās sāls konstrukcijas, ko papildina Mārtiņa Roķa radītā skaņas ainava, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja baltajā Kupola zālē rada meditatīvas noskaņas, kurās gremdēties izstādes veidotāji iesaka vislabāk vienatnē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti