Dārzeņu anarhija un dīķa radības. Karlsrūē un Rīgā atklāj papildinātās realitātes izstādi «SensUs»

No 16. augusta līdz 17. septembrim Karlsrūē (Vācijā) pilsētas laukumā pie Valsts dabas muzeja būs apskatāma RIXC (Latvija) un NAIA (Vācija) kopīgi producētā papildinātās realitātes izstāde "SensUs. Paplašinātās dabas kultūras" (SensUs. Augmented Nature-Cultures). Savukārt no 21. septembra līdz 11. novembrim "SensUs" mākslas darbi būs pieredzami arī Rīgā – Esplanādes parkā un Nacionālajā dabas muzejā – RIXC Mākslas un zinātnes festivālā "Kripto, māksla un klimats", informēja izstādes rīkotāji.

Papildinātās realitātes izstādē "SensUs" ir apskatāmi astoņi virtuāli mākslas darbi, kuru autori ir mākslinieki no Rīgas un Karlsrūes (Vācija) – Congena Lī , Izabella Mūniha, Anna Manankina, Jurģis Peters, Sabīne Šnē, Rihards Vītols un Zane Zelmene.

Izstādes kuratori Daria Mille, Rasa Šmite un Raitis Šmits aicināja māksliniekus izmantot papildināto realitāti, lai padarītu redzamus neredzamos procesus pilsētas dabā, pētītu simbiotiskās attiecības starp sociālajām un ekoloģiskajām sistēmām, kā arī izsekotu urbānās dabas vēsturiskajām attīstības trajektorijām un atklātu laikmetīgos "dabas kultūras" krustpunktus pilsētas ainavā.

"SensUs" mākslas darbi ir virtuāli pieredzami pilsētvidē, izmantojot "SensUs Art platformu", ko var lejuplādēt viedierīcēs.

Izabella Mūniha. "Sē/nes_ augot kopā" (mushroom growing together), 2023.
Izabella Mūniha. "Sē/nes_ augot kopā" (mushroom growing together), 2023.
Izstādē māksliniece no Vācijas Izabella Mūniha (Isabella Münnich) savā mākslas darbā "Sē/nes: augot kopā" (mush/room: growing together) veica pētījumu par "mijiedarbības ainavām". Ikdienas pastaigu laikā pa Karlsrūes apkārtnes mežiem māksliniece vēroja sēnes (piepes), kas aug uz kritušiem kokiem, to augšanas un sadalīšanās ciklu. Māksliniece fiksēja šīs dabas objektu pārmaiņas ar digitālās skenēšanas metodēm (fotogrametriju), radot digitālas skulptūras, ko izstādes apmeklētājs var pieredzēt gan pieejot tām tuvāk, apejot apkārt vai pat ieejot iekšā, lai tādējādi varētu detalizēti aplūkot digitāli transformētās sēņu pārsteidzošās struktūras.

Anna Manankina. "Dārzeņu karaļvalsts, dārzeņu anarhija" (Vegetable Kingdom, Vegetavle Anar...
Anna Manankina. "Dārzeņu karaļvalsts, dārzeņu anarhija" (Vegetable Kingdom, Vegetavle Anarchy), 2023.

Izstādē piedalās arī ukraiņu māksliniece Anna Manankina, kas šobrīd dzīvo Karlsrūē. Anna Manankinas spekulatīvais mākslas darbs "Dārzeņu karaļvalsts, dārzeņu anarhija" (Vegetable Kingdom, Vegetavle Anarchy) ir digitāli radītas mākslīgā intelekta radītas augu sugas, kas veidotas, izmantojot attēlus no Karlsrūes Botāniskā dārza un Dabas vēstures muzeja. Jaunradītais hibrīdaugs ir nepārtrauktas mutācijas rezultāts, kas ir attīstījies līdz stadijai, kuru sasniedzot pats cilvēks vairs nav vajadzīgs, jo potentciāli jebkurš šāds hibrīdaugs spētu iegūt cilvēkam līdzīgu veidolu.

Congens Lī. "Dīķa radības. Kļūstot par vienu, esot daudzskaitlīgam" (Pond Creatures_ Becom...
Congens Lī. "Dīķa radības. Kļūstot par vienu, esot daudzskaitlīgam" (Pond Creatures_ Becoming One, Being Plural), 2023.

Congena Lī (Jung Eun Lee) (Karlsrūē dzīvojošā Dienvidkorejas māksliniece) savā darbā "Dīķa radības: Kļūstot par vienu, esot daudzskaitlīgam" (Pond Creatures: Becoming One, Being Plural) velk asociatīvas paralēles starp abu – ne-cilvēka (dīķa radības) un cilvēka (novērotāja) – bioloģisko būtību un sociālo eksistenci; mākslas darba pamatā ir mākslinieces novērojumi par "dīķa radībām", kas dzīvo mākslinieces pašas veidotajos akvārijos (no stikla burkām), un to unikālo simbiotiskās dzīvesveidu.

Rihards Vītols. "Mežs 2.0", 2023.
Rihards Vītols. "Mežs 2.0", 2023.

Latviešu mākslinieka Riharda Vītola mākslīgā intelekta ģenerētais 3D mākslas darbs "Mežs 2.0" ir utopiska, spekulatīva vīzija par jaunām, izturīgākām koku sugām, kas simulē iespējas un izaicinājumus potenciālām izmaiņām dabā un vidē. Viņš izmanto mākslīgā intelekta algoritmus, lai turpinātu projektā "Mežs 1.0" uzsākto sugu evolūciju un mutāciju un radītu jaunu neiedomājamu koku sugu kolekciju.

Jurģis Peters. Kultivācijas pieradināšana (Cultivation of Domestication), 2023.
Jurģis Peters. Kultivācijas pieradināšana (Cultivation of Domestication), 2023.

Savukārt latviešu mākslinieka Jurģa Petera mākslas darbs "Kultivācijas pieradināšana" (Cultivation of Domestication) ir alegoriska interpretācija par kviešu dievišķo spēku mainīt cilvēces vēstures gaitu un ietekmēt mūs līdz pat mūsdienām. Mākslinieks par konceptuālo pamatu savam darbam ir izvēlējies Izraēlas vēsturnieka Juvala Noa Harari izvirzīto hipotēzi par to, ka pirmie pieradinātie graudaugi – kvieši – veicināja agrāro revolūciju un hierarhisko sabiedrību veidošanos, patiesībā pieradināja mūs, nevis otrādi. Izmantojot mākslīgā intelekta skiču un 3D skulptūru tehnikas kombināciju papildinātajā realitātē, Jurģis atdzīvina senos kviešu dievus, kas nekad nav eksistējuši, bet varētu būt bijuši.

Zane Zelmene. "Omnisence", 2023.
Zane Zelmene. "Omnisence", 2023.

Zanes Zelmenes mākslas darbs "Omnisence" un Sabīnes Šnē darbs "Soil Mate" pirmo reizi tika izstādīti Esplanādes parkā iepriekšējās RIXC kūrētās izstādē, kas notika "Sensus Art" platformā 2021. gadā. Pētot vēstures materiālus un liecības, Zanes Zelmenes paplašinātās realitātes darbā "Omnisence" tiek rekonstruētas Esplanādes parka ainavas dažādos laika posmos – sākot ar aizvēsturi un viduslaikiem, kad tur atrādās Kubes kalns, un beidzot ar pagājušo gadsimtu 360 grādu foto sfēru formātā. 

Sabīne Šnē. "Soil Mate", 2023.
Sabīne Šnē. "Soil Mate", 2023.

Savukārt Sabīne Šnē darbā "Soil Mate" pēta attiecības starp mākslu, mitoloģiju un zinātni. Smeļoties iedvesmu no akmens laikmeta Venēru figūrām, māksliniece izveidoja trīsdimensionālu skulptūru, kas ir versija par Gaju. Tā ir noklāta ar dažādiem augsnes veidiem, kas fiksēti Esplanādē – virtuālā mākslas darba fiziskajā atrašanās vietā.

2019. gadā Karlsrūe pievienojās starptautiskajam UNESCO radošo pilsētu tīklam un saņēma UNESCO nosaukumu "Radošā mediju mākslas pilsēta". Šajā kontekstā Karlsrūē vairāk nekā 40 institūciju tīkls no mākslas, kultūras, zinātnes, radošo industriju, digitālās vides, pašvaldības uzņēmumiem un departamentiem ir apņēmies veidot ilgtspējīgu pilsētas sabiedrību, īpašu uzmanību pievēršot radošumam un kultūrai. Paplašinātās realitātes izstāde "SensUs", kas iesakņojusies un galvenokārt tapusi Karlsrūē UNESCO programmā "Radošā mediju mākslas pilsēta", tiecas paplašināt savus dabas un kultūras meklējumus starptautiskā kontekstā, sadarbojoties ar Rīgu, kurai būtu potenciāls pretendēt uz šādu statusu, un Toronto, kas ir vēl viena UNESCO Mediju mākslas pilsēta UNESCO Radošo pilsētu tīklā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti