No Lietuvas atgūti deviņdesmito gadu beigās nozagti mākslas pieminekļi – Tirzas baznīcas svečturi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija (VKPAI) šonedēļ atguva no Lietuvas valsts aizsargājamus mākslas priekšmetus - Tirzas luterāņu baznīcas svečturus, kuri tika nozagti deviņdesmito gadu beigās un izvesti no valsts, informēja inspekcija. 

Šogad februārī inspekcijā saņēma informāciju no Traķu vēstures muzeja direktora Virgīlija Poviļūna, ka Lietuvā publiskā tirdzniecībā parādījušies divi mākslas priekšmeti – sudraba svečturi, kas, spriežot pēc meistara un pilsētas zīmēm, varētu būt piederīgi Latvijai.

Inspekcijas speciālisti konstatēja, ka tie ir Tirzas luterāņu baznīcas svečturi, kas kopā ar griestu lustru 1997. gadā nozagti no baznīcas. Toreiz par zādzību ierosināts kriminālprocess, ko līdz ar noilguma iestāšanos izbeidza.

Notikušais liecina, ka, lai arī kopš svečturu zādzības pagājuši 18 gadi un tie bija nonākuši apritē citā valstī, šos mākslinieciski un kultūrvēsturiski vērtīgos priekšmetus izdodas identificēt un tie nonāks atpakaļ pie īpašnieka, norāda inspekcija.

Šis gadījums, tāpat kā gadījums ar atgūto, deviņdesmitajos gados nozagto Siguldas Jaunās pils vāzi, pierāda to, ka zagti mākslas priekšmeti pēc noilguma iestāšanās agrāk vai vēlāk parādās apgrozībā publiskā vidē un tāpēc nepieciešama mākslas un antikvāro priekšmetu tirgus uzraudzība, kā arī starptautiska sadarbība, uzsver VKPAI.

Tirzas luterāņu baznīcas svečturi izgatavoti pazīstamā Rīgas meistara Johana Didriha Rēvalda (1706. ‑1781.g.) darbnīcā, kurš bija ne tikai cunftes eltermanis, bet arī jaunāko kolēģu audzinātājs, caur kuru darbu Rīgas sudrabkaļu tradīcijas piedzīvojušas turpinājumu. Tirzas luterāņu baznīcas svečturi labi raksturo meistara personisko stilu un ir Rīgas vēsturisko sudrabkaļu darbnīcu mantojuma paraugs, kas apliecina 18. gadsimta mākslas tradīciju interpretāciju vietējo meistaru skatījumā. Lai arī svečturu veidojumā izmantota baroka laikā plaši pielietotā forma ar trīsskaldņu pamatni, kas balsta balustrveida kātu, te parādās rokoko laikmeta ieskaņas. Latvijas lietišķās mākslas vēsturē, īpaši baroka un vēlā baroka periodā, sudrabā darināto svečturu skaits nav liels. Ārpus muzeju kolekcijām saglabājušos šī meistara darbu nav daudz.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti