Rīta Panorāma

16. reizi pasniegs starptautisko Jāņa Baltvilka balvu. Telefonsaruna ar Silviju Tretjakovu

Rīta Panorāma

Valmieras teātris uzsāk 98. sezonu. Intervija ar Evitu Ašeradenu un Reini Suhanovu

Atklās Rīgas fotogrāfijas Biennāles 2020 izstādi «Wunderkammer»

FOTO: Ziņkārības kabinets Latvijas Fotogrāfijas muzejā

Piektdien Rīgas Fotogrāfijas biennāles ietvaros atklāta izstāde “Wunderkammer”. Izstādē piedalās mākslinieki no Latvijas, Spānijas, Igaunijas, Vācijas, Lietuvas un Somijas, un tās centrā ir kolekcionēšanas fenomens, atklājot, kā mākslinieki izmanto savas un citu kolekcijas, lai radītu jaunus mākslas darbus.

Kā paskaidroja izstādes kuratore, mākslas zinātniece Šelda Puķīte, “Wunderkammer” no vācu valodas nozīmē “ziņkārības kabinets”, kas ir tiešie senči muzejam un kolekcionēšanai, tai skaitā arī izstāžu veidošanai un performatīvai kolekcijas prezentēšanai.

Tas bijis pirmais iedvesmas avots, veidojot izstādi. “Otrs, protams, bija mākslinieki, kas caur kolekcionēšanu veido savus mākslas darbus. Trešais iedvesmas avots bija pats Latvijas Fotogrāfijas muzejs, kas man pats par sevi ir viens liels ziņkārības kabinets, gan kā ēka, gan tās interjers, kur ir jūtami dažādi vēsturiskie slāņi, laiki, 20. gs. sākums, padomju gadi, 90. gadi un mūsdienas – viss ir jūtams šajās telpās gan kā institūcijā, gan kā ēkā,”  pastāstīja Puķīte.

Viņa skaidroja, ka izstādes "Wunderkammer" nosaukums ir internacionāls apzīmējums ziņkārību kabinetam, kas ietver sevī spēli starp vārdiem "brīnums" un "kamera" (arī istaba vai kabinets), ļaujot vienlaicīgi domāt par vietu, kurā vienkopus ir savākti dažādi pasaules brīnumi, gan arī par foto kameru kā telpu, kurā top brīnumaini attēli.
 
"Izstāde pievēršas mākslinieka kā kolekcionāra tēmai, kurš savus atradumus izmanto, lai radītu jaunus mākslas darbus. Šīs kolekcijas var skatīt arī kā destilētu, kūrētu un personalizētu skatījumu uz mūsdienu pasauli, kuru nemitīgi pārpludina attēlu jūra,"  skaidroja Puķīte.
 
 
Izstādē redzama ne tikai vecu fotogrāfiju un  žurnālu izgriezumu kolāžas, bet arī bērnības iespaidu kolekcijas plakātu formātā, foto dokumentācijas kā mākslinieka suvenīri, kā arī mirušu augu kolekcijas, kuras šajā izstādē tapušas sadarbībā ar Rīgas iedzīvotājiem, kuri ziedojuši savus novītušos mīluļus izstādei.
 
"Izstāde kopumā veidojas kā tāda krievu lelle [matrjoška], mākslinieku darbiem ietverot arī citu cilvēku veidotus darbus,
 
kamēr izstādes darbi kļūst par daļu no muzeja kolekcijas, bet muzejs - par kuratora veidotu ziņkārību kabinetu, ko izrādīt saviem viesiem," norādīja izstādes kuratore.
 

Savukārt “Rīgas Fotogrāfijas biennāles 2020” pārstāve Signe Valtiņa uzsvēra, ka organizatori jūtas gandarīti, jo par spīti pandēmijai biennālei tomēr izdevies saglabāt visu programmu, un tā notiks Rīgā, Cēsīs un Daugavpilī līdz pat novembra beigām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Kino, foto un TV
Kultūra
Jaunākie
Interesanti