Kultūras rondo

Par "Sinfonietta Rīga" māksliniecisko partneri kļuvis vācu mūziķis Jērgs Vidmanis

Kultūras rondo

Gaidot "Lielā Kristapa" ceremoniju, sarunājamies ar jaunāko filmu autoriem

Kino neredzamā daļa: grima mākslinieka darbs filmēšanas laukumā

Padarīt aktieri jaunāku, vecāku, nogurušāku – grima mākslinieka darbs filmēšanas laukumā

Likt aktieriem izskatīties jaunākiem, vecākiem, nogurušākiem vai veselīgākiem – par to visu filmēšanas laukumā rūpējas grima mākslinieks. Arī par to, lai filmas vai seriāla varoņi izskatās atbilstoši un ticami tam laikam, kuru ataino. Darbs ir atbildīgs, jo pēc tam to tuvplānā un palielinājumā uz lielā ekrāna vērtēs ļoti daudz cilvēku, taču interesants un daudzpusīgs, Latvijas Radio raidījumā "Kultūras rondo" stāstīja grima māksliniece Maija Gundare.

Maija Gundare jau no agras bērnības zinājusi, ka vēlas būt grima māksliniece, un jau krietnu laiku ar to nodarbojas tieši filmēšanas laukumā. "Lielā Kristapa" balvai kategorijā "labākais grima mākslinieks" viņa izvirzīta sešas reizes un trīs reizes balvu arī saņēmusi. Arī šogad viņa ir starp balvas "Lielais Kristaps 2023" nominantiem, šoreiz par darbu seriālā "Padomju džinsi".

""Padomju džinsi" noteikti paliks atmiņā ļoti ilgi, un tas bija viens no tādiem interesantākajiem projektiem, kurā esmu strādājusi, un noteikti arī grūtākajiem, jo tomēr seriāls ir daudz lielāka slodze, nekā uzņemt filmu. Ir daudz vairāk filmēšanas dienu, mums bija arī ļoti daudz aktieru. [Seriālā] tie ir 70. gadi, līdz ar to tas bija ļoti interesanti," stāstīja Gundare.

Pirms grima māksliniece sāk darbu, tiek veikta pamatīga izpēte, kā aktieriem jāizskatās, lai iekļautos laikā, ko seriāls atspoguļo. Tas prasa gana daudz laika un daudz radošās komandas sapulču, jo grima māksliniece nestrādā viena – viņa ir ciešā sasaistē arī ar kostīmu mākslinieku. 

"Agrāk man bija ļoti bail no pirmizrādēm, un es mēģināju visas filmas noskatīties iepriekš, jo man bija bail, ka es ieraudzīšu kaut kādas savas kļūdas, un es uz to pirmizrādi vairāk gribēju iet kā uz svētkiem. Bet pēdējās filmas nē, man patīk skatīties tieši pirmizrādē pirmo reizi. Varbūt esmu pārliecinātāka par savu darbu kļuvusi, varbūt tāpēc," stāstīja Gundare.

Grima māksliniecei savā darbā un izpētē jāņem vērā ne tikai filmā vai seriālā attēlotais laiks un vieta, bet arī katra varoņa personība un sociālais slānis – kas tajā brīdī ne tikai bija modē, bet kas vispār bija pieejams. 

Gundares rokās ir viss varoņu vizuālais izskats, ja nepieciešams, viņa liek tiem izskatīties arī nogurušiem vai novecot. Nesen viņa strādājusi pie kādas zinātniskās fantastikas filmas uzņemšanas Somijā par ceļošanu laikā – tur aktieri nepārtraukti bija jāpadara vizuāli vecāki vai jaunāki. 

"Man ļoti patīk strādāt ar aktieriem, es ceru, ka viņiem ar mani arī. Es ceru, ka es viņiem kaut kā palīdzu sagatavoties, ka tas laiks grima krēslā pirms filmēšanas viņiem ir tāds, kurā neviens viņus nevar izraustīt, ka viņi var mazliet vai nu atcerēties tekstu, vai vienkārši pasēdēt, papļāpāt, nomierināties.

Es nevaru atcerēties filmu, kas būtu bijis viegls uzdevums, ja godīgi, bet tā jau ir tā visa romantika – izbaudīt katru reizi kaut ko jaunu, vai tas būtu dubļos un kūtis, vai pilīs," stāstīja Gundare.

Grimam filmās vienmēr jābūt ļoti ticamam, dabīgam, jo skatītāji varoņus redzēs tuvplānā, palielinājumā uz lielā ekrāna.

"Tas ir lielais ekrāns. Tev ir jādomā par to, lai tas ne tikai uz aci šobrīd izskatās labi, bet lai vēl daudz lielākā palielinājumā tas grims nebūtu redzams. Tāda specifika ir noteikti, tāpēc man ir grūti dažreiz pārorientēties, ja man ir jātaisa kādi skatuves grimi, jo tur atkal ir otrādi, tur jābūt tā, lai no zāles var redzēt," norādīja Gundare.

Pats galvenais šajā profesijā ir apzināties, ka nekad neesi iemācījies visu, viņa uzsvēra.

"Katrs projekts iemāca ļoti daudz, tāpēc ir forši, ka ir tādi skaisti projekti, kuros atkal veikt izpēti un vēl kaut kādas zināšanas iegūt – ne tikai par grimu, bet iedziļināties vispār kaut kādā laikā vai notikumos, par ko ir scenārijs, vai varoņu stāstos. Tas ir ļoti interesanti. Pētniecība ir ļoti svarīgs darbs," pauda Gundare.

Visus jaunos produktus, kosmētikas sniegtās iespējas un efektus viņa vienmēr izmēģina arī pati uz savas sejas. Mūsdienās grima mākslinieces koferī atrodamas pat dažādas vecuma pastas, kas, piemēram, cietē un savelk ādu. Ir svarīgi zināt, kā šos produktus ne tikai izmantot, bet pēc tam arī notīrīt.

"Es domāju, ka mūsdienās tās formulas vairs nav tādas, par kurām būtu jāuztraucas, ka tās ādai kaitē, un es arī par aktieriem vienmēr rūpējos. Es domāju, ka viņiem pat dažreiz ir labāka āda filmējoties, jo esmu es, kas parūpējas, lai viņiem vienmēr pirms un pēc ir uzsmērēts krēms un notīrīta āda, un viss ir labi. Kino grimi arī nekad nav tik smagi kā teātra grimi. Bet, kas attiecas uz specefektu grimiem, jā, tas ādai noteikti ir pārbaudījums," skaidroja Gundare.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti