Jautājumam par mangāna rūdas tranzīta un ekonomiskās sadarbības ar Krieviju un Baltkrieviju apturēšanu šonedēļ pievērsās "Kas notiek Latvijai?" diskusijas "Kas notiek ar ekonomisko sadarbību ar agresorvalstīm un mangāna rūdas tranzītu?" dalībnieki - Saeimas deputāti Zanda Kalniņa-Lukaševica (JV) un Edvards Smiltēns (AS), zemkopības ministrs Armands Krauze (ZZS), Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs ("Progresīvie"), Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš, Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes loceklis Jānis Kasalis, "Latvijas Dzelzceļa" valdes priekšsēdētājs Rinalds Pļavnieks un "Sorainen" partneris, fonda "Uzņēmēji mieram" pārstāvis Jānis Taukačs.
Diskusijas nozīmīgākās epizodes var noskatīties, spiežot uz saitēm laika līnijā:
- 2022. un 2023. gadā pārvadātās mangāna rūdas apjoms pārsniedz miljonu tonnu gadā, taču nedz "Latvijas dzelzceļš", nedz stividorkompānijas nejūtas vainīgi, jo rūdas saņēmēji Krievijā neesot sankciju sarakstos.
- Zanda Kalniņa-Lukaševica saka, ka jautājums par mangāna rūdu nav bijusi nedz Latvijas, nedz ES dienas kārtībā.
- Krauze apšauba datus par mangāna rūdas importu no Latvijas: "Tas ir tranzīts no trešās valsts uz trešo valsti".
- Dusmas jānoliek malā un jāpanāk, ka Krievija nesaņem preces, kuras var izmantot divējādi.
- Jānis Taukačs mudina parūpēties par to, lai nedz valsts, nedz privātie uzņēmēji netirgojas ar Krieviju.
- Eksāmens par to, kādam procentam mangāna jābūt dzelzi saturošā mangāna rūdā.
- Opozīcijas deputāts Edvards Smiltēns vēlas sankcionēt visu, ko Krievija var izmantot militārajā industrijā.
- Zemkopības ministrs apšauba arī eksporta datus, sakot, ka uz Krieviju eksportētie ir Eiropas uzņēmumos saražoti produkti.
- "Viņi labi jūtas. Beidzam stāstus par pārorientāciju!"
- Pilnībā apturot dzelzceļa kravu pārvadājumus uz Krieviju un Baltkrieviju "Latvijas Dzelzceļam" nepieciešamā valsts atbalsta apmērs pieaugs par 30-40 miljoniem eiro, lēš Rinalds Pļavnieks.
- "Mēs varam pārrakt robežu!"
- Kādēļ Latvija neiet Igaunijas ceļu, apturot valstij piederošo kapitālsabiedrību biznesu ar Krieviju?
- Vairāki desmiti LTRK biedru turpina biznesu ar Krieviju. "Maksimums, ko mēs varam darīt, ir izslēgt viņus no biedrības," saka LTRK valdes priekšsēdētājs.
- Deputāte Zanda Kalniņa-Lukaševica: ir Lietuvu, Igauniju, Somiju un Poliju vajadzētu vienoties par reģionālo pieeju duālās pielietojamības precēm.
- Ir jāaprēķina un jāpasaka sabiedrībai, cik tas maksās, komentējot ierosinājumus par ekonomiskās sadarbības apturēšanu ar Krieviju un Baltkrieviju, saka zemkopības ministrs Armands Krauze.
- "90% ir aizliedzošs nodoklis," Jānis Taukačs komentē fonda "Uzņēmēji mieram" priekšlikumu no darījumiem ar "melnā saraksta" valstīm, toskait Krieviju, ieturēt lielāku nodokli.
- Zanda Kalniņa-Lukaševica par Jāņa Taukača priekšlikumu "slēgt" robežu ar Krieviju: par to ir nepieciešama plaša vienošanās.01:19: 04 "Tranzīta skaitļi katru gadu krīt un viņi kritīs," Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs sola, ka valdība finansiāli atbalstīs transporta nozares transfromāciju.