Rīta Panorāma

Ukrainā tuvākajā laikā nebūs jauna mobilizācija

Rīta Panorāma

Intervija ar Saeimas frakcijas priekšsēdētāju (ZZS) Viktoru Valaini

Visa Londona kļuvusi par auto zemu izmešu zonu

Visa Londona kļuvusi par auto zemu izmešu zonu

Londonā, tostarp tās priekšpilsētās, otrdien stājas spēkā tā dēvētā "Ultra zemo emisiju zona" – plāns, kas paredz metropolē samazināt gaisa piesārņojumu. Lielbritānijas galvaspilsētas un tai piegulošo piepilsētu iedzīvotājiem turpmāk par auto, kas aprīkots ar iekšdedzes dzinēju izmantošanu, būs jāšķiras no gandrīz 15 eiro dienā. Londonā dienu pirms šī nodokļa ieviešanas aplauzti simtiem fotoradaru.

Otrdien visā Londonā, ieskaitot tās priekšpilsētas, stājas spēkā tā dēvētā "Ultra zemo emisiju zona". Tā ieviesta, lai metropolē samazinātu gaisa piesārņojumu, kas Londonā tiek saistīts ar aptuveni 4000 nāves gadījumiem gadā, vēstīja ziņu aģentūra "Associated Press".

Saskaņā ar Londonas plānu, 

lielākajai daļai līdz 2006. gadam ražoto vieglo automašīnu un mikroautobusu, kas darbojas ar benzīnu, un līdz 2015. gadam ražoto dīzeļdzinēju transportlīdzekļu turpmāk tiks piemērots 12,50 mārciņu (14,60 eur) dienas nodoklis.

Londonas centrālajā daļā šāda nodeva tika ieviesta jau 2019. gadā, bet 2021. gadā zona tika paplašināta un no otrdienas tā attiecināma uz visu Londonas teritoriju, ieskaitot piepilsētas, kur dzīvo vairāk nekā puse no 9 miljoniem pilsētas iedzīvotāju.

"Šī paplašināšana nozīmē to, ka (papildus iepriekš jau ieviestajām zonām) vēl 5 miljoni londoniešu varēs elpot tīrāku gaisu," sacīja Londonas mērs Sadiks Hans.

Londonas mērijas pārstāvis Sebs Danss atzina: "Gaisa kvalitātes uzlabošana mums ir ļoti svarīga. Jebkura lieta, kas to veicina, ir apsveicama, jo attiecīgi samazina priekšlaicīgas nāves gadījumu skaitu. Tas ir atbildīgs lēmums."

Londonā tāpat kā daudzās citās Apvienotās Karalistes pilsētās gaisa piesārņojums ievērojami pārsniedz Pasaules Veselības organizācijas ieteikto līmeni.

Savukārt iniciatīvas kritiķi apgalvo, ka "Ultra zemo emisiju zona" ir zagšana un piepilsētas iedzīvotāju sodīšana, jo viņi ir atkarīgi no automašīnām, lai veiktu darbu un ar to saistītos pārbraucienus. Īpaši neapmierināti ir piepilsētu iedzīvotāji. Pērn jau krietni pieauga Lielbritānijas iedzīvotāju dzīves dārdzība, tostarp pārtikas un degvielas cenas. Inflācija sasniedza 11%. 

Londonas priekšpilsētās un nomalēs ir lielāks automašīnu īpašnieku skaits un mazāka sabiedriskā transporta pieejamība nekā pilsētas centrā.

"Tas (jaunais nodoklis) nabadzīgos cilvēkus padarīs vēl nabadzīgākus," vērtēja Anna Ostena, kura apgalvo, ka viņa savu 15 gadus veco dīzeļdzinēja automašīnu izmanto, lai nokļūtu darbā un aizvestu bērnus uz skolu. "Man nav naudas, lai samaksātu sodus, man nav naudas, lai nomainītu savu automašīnu." 

Metropolē uzbrukumus piedzīvojuši arī fotoradari. Policija apgalvo, ka simtiem radaru, kas spēj nolasīt automašīnu numura zīmes, ir sabojāti, atvienoti vai nozagti. 

Lēmuma kritiķi arī norādīja, ka "Ultra zemo emisiju zonas" ieviešana notiek pārāk ātri un summa pašreizējos apstākļos ir neadekvāti liela. Tomēr būtiskas problēmas britiem tas neradīs, jo apmēram 90 procenti ārpus Londonas reģistrēto automašīnu ir ar atbilstošu emisiju līmeni. 

Lai arī "Ultra zemo emisiju zona" tiek plaši apspriesta un arī nosodīta, gaiss Londonā – pilsētā, ko reiz sauca par "Lielo dūmu pilsētu", kļūst tīrāks. Londonas Karaliskās koledžas 2021. gadā veiktais pētījums liecina, ka zonai 12 nedēļu laikā pēc tās ieviešanas Londonas centrālajā daļā bija salīdzinoši neliela ietekme uz gaisa piesārņojumu. Taču

februārī Londonas mēra Sadika Hana biroja publicētajā pētījumā konstatēts, ka kopš 2019. gada zonā kaitīgo slāpekļa oksīdu emisijas bija par 26% mazākas nekā bez tās un cieto daļiņu emisijas ir par 19% mazākas.

"Mēs zinām, ka zemas emisijas zonas darbojas," sacīja kampaņu grupas "Clean Air in London" direktors Saimons Birkets, apgalvojot, ka "lielām problēmām ir vajadzīgi lieli risinājumi".

Citās Eiropas pilsētās ir bijuši dažādi rezultāti, īstenojot plānus gaisa piesārņojuma problēmas risināšanai. Madridē ir izveidota līdzīga zemas emisijas zona kā Londonā. Parīzē no šī gada bija paredzēts aizliegt dīzeļdegvielas un vecākas benzīna automašīnas, taču šī iecere atlikta līdz 2025. gadam.

Londonas plāna atbalstītāji cer, ka laika gaitā pretestība "Ultra zemo emisiju zonai" mazināsies.

Londonas Ekonomikas augstskolas profesors Tonijs Traverss gan vērtēja, ka politiķi šo ārkārtīgi sakaitēto jautājumu, visticamāk, izmantos nākamgad gaidāmajās valsts vēlēšanās.

"Automašīnu lietošana un to izmantošanas brīvība, kā arī tas, kur cilvēki var braukt ar auto, ir ļoti nozīmīga problēma, " vērtēja Traverss. "Vai autobraucējus atbalstošus un pret autobraucējiem noskaņotus politiķus varētu pārvērst par vispārējo vēlēšanu tēmu? Es domāju, ka tā būs."

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti