Pārstādīšanu veica pilnsabiedrība "RBBL" kopā ar uzņēmumu "Labie koki" projekta "Rail Baltica" integrēšanai Rīgas centra infrastruktūrā ietvaros.
Koka pārvietošanā iesaistītie informēja, ka tā bijusi tehniski sarežģīta operācija, kas ilga deviņas stundas. Pārvietojamais koks ar metāla palīgkonstrukcijām sver aptuveni 40 tonnas. Sākumā ozols ar celtni tika uzlikts uz treilera, pārvietots 150 metrus pa Maskavas ielu un pēc tam iecelts tā turpmākajā atrašanās vietā. Lai koku varētu pārvietot, uz laiku tika demontēti tramvaja kontakttīkli. Viens no lielākajiem izaicinājumiem bija vajadzība pārstādīt koku ar zaļu lapotni. Lai ozols iejustos jaunajā vietā, arī turpmākos trīs gadus tam būs jāpievērš pastiprināta uzmanība.
Koka pārvietošanas sagatavošanas darbi sākti jau 5. jūnijā, kad koka pārvietošanas maršrutā tika pārlikti tramvaju kontakttīkli, nolīmeņoti vai noņemti traucējošie balsti, pazeminātas atsevišķas apakšzemes komunikācijas.
Ne vienmēr jānozāģē
Ozola ceļojumam koku cilvēki no "Labajiem kokiem" bija izvēlējušies vienu no gada īsākajām naktīm. Tas ir tikai loģiski, jo ilgi ir gaišs. Neloģiski ir tas, ka šis stādīšanai ir nepiemērotākais laiks, jo dabā ir milzīgs sausums. Un vēl koks ir daudz smagāks nekā ziemā, jo zari pilni lapu. Taču arboristiem izaicinājumi patīk. Pa šo laiku, kamēr koks atradās uz platformas savā pagaidu dzīvesvietā pie iebraukšanas autoostā, tas palicis vēl smagāks.
"Ziemā pacēlām, bija 35 tonnas, tagad ir nākušas klāt piecas tonnas. Tas ir izskaidrojams ar to, ka substrāts, ko mēs salikām, – tajā ieaugušas mazās saknes. Un lapas dod pustonnu klāt!" Latvijas Televīzijai atzina arboristu uzņēmuma "Labie koki" vadītājs Edgars Neilands.
Viņš cer, ka šis stāsts mainīs attīstītāju un būvnieku izpratni par kokiem.
Ne vienmēr tie jānozāģē vai jāpārvieto, bet vienmēr ir jāmeklē risinājums. Jo arī komunikācijas var izbūvēt, nenocērtot desmitiem gadu augušu koku.
"Cerība, ka šādi gājieni maina mūsu kā iedzīvotāju, kā projektētāju, kā attīstītāju attieksmi. Jo bieži nav jāiztērē 30 cilvēki un nedēļu vai divas, nav jātērē spēks, krāni, vajag tikai ar ekskavatoru nenorakt saknes, vajag palikt komunikācijas apakšā. Nenodauzīt mizu. Mēs varam izglābt koku, kurš ir!" sacīja koku speciālists.
KONTEKSTS:
Šo sarkano ozolu iestādīja 1964. gadā, kad uzbūvēja Rīgas autoostu. "Rail Baltica" celtniecības gaitā ozolu bija paredzēts vienkārši nocirst. Taču tad sabiedrībā sākās iebildumi un plašas diskusijas par to, ka ozols ir autoostas simbols un to vajadzētu vai nu saglabāt, vai pārstādīt, vai varbūt tomēr situāciju nedramatizēt un ļaut, lai celtniecības darbi rit savu gaitu. Kopš 2020. gada janvāra ozols mita pagaidu vietā, kur par to gādāja Rīgas autoostas darbinieki.