Kā labāk dzīvot

Covid-19 un sirds-asinsvadu sistēmas darbība

Kā labāk dzīvot

Kā atjaunot dārza skaistumu vasaras nogalei un spēcināt dārzu ziemai?

Darbs attālināti - kā tas ietekmē mūsu veselību?

Acu ārste: Fiziskā slodze ir veselīga arī acīm

Strādājot attālināto darbu pie datora, svarīgi ik pēc 20 minūtēm izvingrināt acis, vismaz divarpus stundas uzturēties ārā, bet trešo daļu no diennakts veltīt sev, lai organismam nodrošinātu psihoemocionālo līdzsvaru, Latvijas Radio "Kā labāk dzīvot" stāstīja acu ārste, optometriste Anda Balgalve, fiziskās izaugsmes treneris Roberts Radičuks un ārste psihoterapeite Gunta Andžāne.

Attālinātā darba ietekme uz redzi

Attālinātais darbs bieži vien tiek veikts pie datora ekrāna, un tam ir vistiešākā saistībā ar redzi, tāpēc acu ārste Anda Balgalve uzsvēra, ka svarīgākais, kas būtu jāievēro, strādājot attālināti, ir darba vides iekārtošana

Arī ilgstoša skatīšanās monitorā acīm rada tuvuma slodzi, ko ārste salīdzināja ar pastaigu parkā vai gājienu ar smagu mugursomu. Līdzīgi ir ar acīm. "Taču, ja cilvēkam ir sūdzības, jāpārbaudās pie speciālista," norādīja Balgalve. 

"Mums būtu jātaisa biežas un īsas pauzītes. Apmēram ik pa 20 minūtēm trīs reizes stundā jāpaceļ acis no monitora, jāpaskatās tālumā vai pa logu un jāveic trīs vienkāršas darbības – jāatslābina acis, jāizgroza, intensīvi jāsamirkšķina un strādājam tālāk," norādīja Balgalve.

"Jebkura fiziskā slodze, kas uzlabo mūsu veselības stāvokli, uzlabos arī acu funkcionālo stāvokli," skaidroja Balgalve. 

Jānodrošina regularitāte

Arī kustībai un spējai uzturēties ārpus telpām ir liela saistība ar redzi un vadošajām maņām. Fiziskās izaugsmes treneris Roberts Radičuks teica, ka cilvēkam ārpus telpām jāuzturas vismaz divarpus stundas, jo cilvēkiem ir svarīgs dabiskās gaismas apjoms un tas, kāda spektra gaismu redzam. Šie aspekti ir cieši saistīti ar smadzeņu miega un nomoda ritmiem. 

Darba kvalitāte būs saistīta arī ar kopējo veikstspēju. Lai motivētu sevi izkustēties, pēc Radičuka pieredzes, ļoti stiprs palīgs cilvēka dzīvē ir otrs cilvēks.  Ja gribas izkustēties pie monitora, palīdzēt var regularitāte. 

Radičuks kā vienu no pamatlietām skaidroja: "Ja šobrīd sēžam, piecelšanās un vertikāla stāvokļa nodrošināšana un pastaiga telpā būs saistīta ar koordināciju un līdzsvaru."

"Mēs esam aizmirsuši prasību par vairāk vai mazāk organizētu dienas režīmu. Tas organizē pašdisciplīnu," sacīja Andžāne.

Ieteikumi, strādājot attālināti

Reizēm cilvēki sava darba nozīmi pārvērtē. Ārste psihoterapeite Gunta Andžāne, norādīja, ka, ievērojot principu – no 24 stundām diennaktī astoņas stundas atvēlot miegam, astoņas darbam un atlikušās 8 stundas sev, varam cerēt, ka esam ieguldījuši savā veselībā pietiekoši daudz un varam runāt par sevis mīlēšanu, par fiziskā un psiholoģiskā balansu."

"Sliktākā sporta nodarbība ir tā, kura nav notikusi. Ejam ārā vai darbojamies telpā, bet darbojamies," norādīja Radičuks. 

Savukārt pārgājienu cienītājiem, skrējējiem un nūjotājiem, Radičuks ieteica apmeklēt dabas takas vai skaistus maršrutus savas dzīves vietas tuvumā. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt