Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” saruna par vides izglītības jautājumiem mūsu izglītības sistēmā.
Ekoskolu programma
Ekoskolu programma Latvijā tiek īstenota 15 gadus, tajā piedalās ap 200 skolu, kuras grib aktīvāk darboties ar vides jautājumiem. Pats pamats kustībai ir ekopadome, kura dod jauniešiem idejas, kuras realizēt.
Šajā sistēmā mainās skolas vide, dzīves paradumi. Skolas ekopadomē ir skolēni, kuri aicina savus vienaudžus domāt par videi draudzīgu dzīvesveidu. Atkritumu šķirošana, pārtikas atkritumu samazināšana un daudz kas cits ir ekoskolu ideju krājumos. Vides izglītības jomā ir svarīga loma vecākiem, pedagogiem un visai sabiedrībai kopumā.
Pie mums pilsoniskā līdzdalība ir zema, jo esam pasīvāki, negribam neko mainīt. Piemēram, Ziemeļīrijā visas skolas ir ekoskolas.
Ekoskolu prorgammas mērķis – vides izglītība ir katrai skolai svarīga tēma, katra skola jāiesaistās.
Svarīgi tas arī ir tāpēc, ka izglītoti bērni var mainīt ģimenes attieksmi pret vidi.
Kopumā ir grūti pateikt, kā ekojautājumi strādā katrā skolā. Ir dažādas pieejas un pieredzes, daudz nosaka skolotājs. Skolēniem jāsaprot, ka no mums pašiem visiem ir atkarīgs, kas notiek uz planētas. Ja pie mums nenotiek zemestrīces un milzu ugunsgrēki, tas nenozīmē, ka mums jāaizmirst, ka uz mūsu planētas tas notiek.
Ekoskolas pamatprincips – rīcības, kas prasa vēlmi ko mainīt un ir skolā īstenojamas, bet neprasa lielus materiālus ieguldījumus, kādu skolēniem nav.
Vides izglītības organizēšana Latvijā
Lielu daļu darba dara nevalstiskas organizācijas, piemēram ekoskolu kustība.
Svarīgi, ka vides jautājumi integrēti dažādos mācību priekšmetos, par to runā aizvien vairāk saistībā ar jauno izglītības standartu, skatoties uz problēmu kopsakarā.
Vides izglītība ir svarīga, jo tā skar visas tēmas un priekšmetus, zinošiem jābūt arī, piemēram, pircējam veikalā, izvēloties dārzeņus.
Vēlamā vīzija – visām skolām Latvijā būtu jābūt ekoskolām, ar vides jautājumu integrāciju visos mācību priekšmetos.
Jauniešiem vienmēr ir svarīgs patiesums starp runāšanu un rīcību, tāpēc gan skolā, gan mājā tas būtu jāatceras attiecībā uz vides un dabas jautājumiem.
Ar dažādām komunikācijām mēs varam izkļūt ārā no iekšējā burbuļa, varam aizsniegt dažādas sabiedrības daļas, palīdzot saprast sabiedrības rīcības sekas attiecībā uz dabu.