Ģimenes studija

Ziemas prieki bērniem mēdz beigties ar traumām. Atgādinām par drošību

Ģimenes studija

Bērnu ārste: Covid pandēmijas laikā slimnīcās nokļūst maz bērnu

Mīts vai patiesība: Skatoties "multenes", var ātri un viegli apgūt svešvalodu

Vai multfilmu skatīšanās palīdz bērniem apgūt svešvalodas? Speciālistu domas dalās

Pandēmijas ietekmē daudziem pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem šobrīd pieaug ekrāna laiks. Blakus bažām par kaitējumu, ko veselībai var nodarīt ilgstoša skatīšanās ekrānā, uzsver arī ieguvumus – kā viens no tiem tiek minēts svešvalodu prasmju uzlabošana. Speciālisti skaidro, ka multfilmu skatīšanās palīdz un veicina svešvalodu apguvi, bet pilnīgai valodas apguvei nepieciešama pedagogu iesaiste.

"Ģimenes studija" podkāstā:

 

 

 

  • Savā lietotnē meklē - Ģimenes studija.

 

Garums - 50 min; jaunas epizodes katru darba dienu.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes docente Evija Latkovska, kura māca angļu valodas pasniegšanu jaunajiem pedagogiem, uzskata, ka multfilmu skatīšanās nav produktīvs valodas apgūšanas līdzeklis: "Īstā atbilde būtu – nē."

Viņa skaidro, ka multeņu skatīšanās daudz var palīdzēt iemācīties uztvert informāciju, bet, ja valodu nelieto, "tad ar runāšanu un vēl jo vairāk – rakstīšanu, kas vēl joprojām nav atcelta no valodas zināšanām un prasmēm, lai varētu teikt, ka esam kompetenti valodas lietotāji, ar to gluži multenes nepalīdzēs".

Mācību centra “Skrivanek” metodiķe un valodas pasniedzēja Tatjana Pafrāte, atbildot uz jautājumu – mīts vai patiesība, ka no multfilmām bērns var apgūt svešvalodu, atbild, ka tā ir patiesība, tā valodu var apgūt, to pierāda darbs ar bērniem. “Man praksē ir radies iespaids, ka multiplikācijas filmas ir efektīvs līdzeklis valodas apguvē.” Pieredze rāda, ka šie jaunieši runā ļoti brīvi, bez akcenta, bet viņiem varētu būt ļoti sliktas rakstu prasmes. Valodas mācīšanai būtu ieteicami izmantot video ar subtitriem.

Rīgas Starptautiskās skolas skolotāja un klases audzinātāja Aija Zandberga uzskata, ka audiovizuālie materiāli var palīdzēt valodas apguvē, bet tā ir pasīvā valoda, ko bērns iegūst. Starptautiskajā skolā valodas apgūšana notiek caur darbošanos, caur sajūtām. Bērnam ir ļoti svarīgi redzēt valodas pielietojumu.

Multfilmu valoda ne vienmēr ir labākais valodas satura avots, Zandberga iesaka labāk, protams, izmantot grāmatas. Jāatceras, ka tikai ar audiovizuālo materiālu valodas apguvei nepietiks, kvalitatīvi iemācīt runāt var ar pedagoga palīdzību.

Kompetenču pieejā skolotājiem būs iespējams sasaistīt svešvalodas apguvi ar dzimto valodu, tas būs ieguvums valodu apguvē.

Nav vienas receptes, kā apgūt labāk valodu, katram tas notiek individuāli, katram bērnam ir savas dotības un intereses, kas valodas apguvi ietekmē.

Ir svarīgi, lai bērnam ir viena valoda, kurā var labi izteikties, to ņemot vērā, izvēlas mācīties otru valodu.

Speciālistu viedokļi dalās, pastāv arī uzskats, ka nekas ļauns nenotiks, ja bērns, labi neiemācoties dzimto valodu, sāks mācīties papildus citu valodu.

Ja bērns mācās svešvalodas (piemēram, mācās skolā citā, ne ģimenes valodā, vai sācis savā valodā izmantot svešvalodas vārdus, kurus iemācījies no audiovizuāliem materiāliem), svarīgi, lai mājās būtu ģimenes valoda. Mājās ieteicami savi noteikumi – jautājumus uzdod un atbild tikai mājas valodā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt