Ģimenes studija

Pagarinātais atvaļinājums jeb spontāns lēmums padzīvot Tenerifē. Stāsta Straumju ģimene

Ģimenes studija

Ziemassvētku gaidīšanas tradīcijas un kā vēlmes savienot ar reālajām iespējām svētku laikā

Pedagogu trūkums nav jauna problēma: Covid-19 pandēmija jautājumu tikai saasina

Skolās izjūt skolotāju trūkumu; nepieciešams valsts atbalsts pedagogu sagatavošanā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Latvijas skolās šobrīd trūkst ap 600 skolotāju, situācija izveidojusies gan tāpēc, ka ir augsts pedagogu vecums, gan tāpēc, ka no skolas aiziet pedgogi, kuri nevēlas vakcinēties pret kovidu, gan arī pedagogu profesijas zemā prestiža dēļ, izglītības speciālisti pauž LR raidījumā "Ģimenes studija", uzsverot, ka situāciju var labot valsts atbalsts skolotājiem.

Izglītības un zinātnes ministres Anitas Muižnieces (Jaunā konservatīvā partija) skaidro, ka skolotāju trūkuma problēma ir gaidīta, jo skolotāju kontingents ir novecojies. "Mēs esam viena no valstīm, kurās ir augsts pedagogu vecums. Mēs esam valsts, kurā ir mazākais skolēnu skaits uz vienu skolotāju – deviņi skolēni. Igaunijā 12, Somijā 13, Eiropā vidēji 14 skolēni vienam skolotājam."

Izglītības iestāžu vadītājiem jāpatur prātā, ka jau divus gadus vērtē pedagoga profesionālo kapacitāti. Mērot vadītāja darbu, domā, kā vadītājs strādā preventīvi, kā mudina pedagogus mācīties, lai viens pedagogs var strādāt vairākos mācību priekšmetos, tad skolā skolotājam ir pilnas slodzes darbs. Drabešu pamatskolā iekšēji pārdalīja slodzes, lai esošie pedagogi nestrādātu pārslodzē. Ne vecāki, ne viņu bērni neizjūt skolotāju trūkumu, situāciju Drabešu pamatskolā raksturo direktore Kristīne Paisuma.

Ogres 1. vidusskolā strādā 116 pedagogi, trūkst astoņu skolotāju, to stundas sadala citiem skolotājiem, skolotāji neizjūt stundu iztrūkumu, bet skolotāji ir pārguruši. Tas nav ilgtermiņa risinājums, uzsver direktora vietas izpildītāja Irina Grigale.

Pilsoniskās iniciatīvas "Vecāki par labāku izglītību" pārstāvis Gundars Āboliņš  uzsver, ka

visās skolās izjūt skolotāju trūkumu. Ir jautājums, kā iziet no šīs situācijas ar vismazākajiem zaudējumiem.

Grigale pauž, ka mēģinājumi skolai piesaistīt pedagogus dažādos projektos, kā mācības "Iespējamā misijā", "Mācītspēks", ir īstermiņa risinājums, jo skolotāji no šiem projektiem nepaliek skolā. Jāmeklē ilgtermiņa risinājums.

"Šī situācija ir izveidojusies ilgā laika posmā, situācija nevar atrisināties uzreiz. Apstākļi skolām ir vienādi, viena skola to atrisina, citas skolas – kā bija bezdibeņa malā, tā ir. Būtiski situāciju mainītu valsts atbalsts skolotājiem. Nav cita ceļa, kā mainīt sistēmisko pieeju skolotāju sagatavošanai. Jābūt lielam valsts atbalstam visos līmeņos, kur koncentrējas uz skolotāju sagatavošanu," situāciju analizē Āboliņš.

Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību 10. decembrī organizēja  tiešsaistes konferenci "Kur tu esi, skolotāj?", lai aktualizētu skolotāju trūkuma problēmas un spriestu par iespējamiem risinājumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti