Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” saruna par vīrieti pedagogu pirmsskolā vai sākumskolā.
Skolās akūti trūkst audzinātāju vīriešu. Privātās pirmsskolas iestādes "Bērnu māja" audzinātājs Mārtiņš Jurjāns piekrīt, ka vīrietis pedagogs skolā mūsdienās ir nestandarta situācija.
Mārtiņš par pedagogu skolā jau 10 gadus strādā, jo novērtē šīs profesijas plusus - situācijas ir neparedzamas, ir dinamika, nepieciešama acumirklīga reakcija, nav paterna, kā rīkoties. Svarīgi arī tas, ka pedagogam jārada notikums.
Pedagoga pieredze ļauj secināt, ka ir atšķirība, kā izglītības iestādēs strādā sieviete vai vīrietis, bet tas nav būtiski, būtiski, ka skolā strādā personības.
“Svarīgi, ka skolā ir līdzsvars – gan pedagogu dzimumu, gan raksturu jomā,” skaidro Mārtiņš Jurjāns.
Gan bērniem, gan bērnu vecākiem ir sava pieredze ar vīrieša lomu ģimenē un audzināšanas procesā. Galvenokārt audzināšana ģimenē nosaka attieksmi pret skolotāju vīrieti skolā.
Par vīriešiem skolā iestājas arī tādēļ, ka daudzās šķirtās ģimenēs bērni aug bez tēva. Tātad vīrietis skolā palīdzēs bērnam mācīties gan vīriešu darbus, gan nostāju, gan prasmes.
Latvijas Universitātes Pedagoģijas nodaļas pirmsskolas programmas vadītāja Līga Āboltiņa skaidro, ka vīrieši par pedagogiem augstskolā mācās, bet ne daudz, apmēram 10 puiši pēdējo gadu laikā pabeiguši studijas. Līga Āboltiņa domā, ka lielākā problēma, kāpēc puiši neizvēlas mācīties par pedagogu, ir atalgojums specialitātē.
Ļoti nozīmīgs profesijas izvēles faktors ir arī skolotāja prestižs sabiedrībā, jo pedagogu profesija nav prestiža izvēle, ar to neviens īpaši nelepojas.
Lai mainītos sabiedrības attieksme pret vīriešiem pedagoga profesijā, nepieciešams mainīt daudz faktoru, sākot no ģimenes un audzināšanas. Vīrietim, izvēloties šo profesiju, svarīgs ir pedagoga aicinājums šim darbam, pat mācību vides iekārtojums var būt nozīmīgs profesijas izvēlei.
Svarīgs ir arī gūtais gandarījums un attieksme pret darāmo darbu.